Startbatteri, förbrukningsbatteri

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Startbatteri, förbrukningsbatteri

Inlägg av Hsun »

Så här på årets sista timmar så vill man ju blicka framåt och hoppas på en härlig båtsommar 2013.
Vi ska väl inte gå händelsenaq i förväg det finns ju en del att göra..

Jag har hört att man inte ska blanda batterier med olika amp styrka, gör man de så jobbar dom på att ta ut varandra.
ex har du ett batteri på 60 amp och ett på 80 amp och det på 80 är dåligt så suger det ur kapaciteten ur det på 60 och vise värsa är det så?

Jag som nu har så få förbrukningslampor max 3 st är det inte lyxigt att ha ett eget batteri för det.

/Hsun
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Startbatteri, förbrukningsbatteri

Inlägg av Paxman »

Skyllermarks skrev en hel del om just detta på sin hemsida och enligt dem var detta en skröna och inget man behöver bry sig om. Givetvis kan ett trasigt batteri skada ett annat så defekta batterier ska bytas ut. Däremot verkar det inte vara speciellt viktigt att batterierna är samma sort, storlek eller kondition så länge det inte är för stora skillnader.

Av någon anledning har Skyllermark tagit bort all information på sin hemsida. Mycket tråkigt då den verkligen var informativ och lärorik, nu hänvisar de endast till sitt infohäfte i pdf-form.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Startbatteri, förbrukningsbatteri

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Denna fråga är inte helt enkel att svara på.

Som det mesta som berör förbrukarbatterier beror det på hur de används och vilket behov man har.

För att få ut maximal livslängd och bästa prestanda finns en hel del man bör beakta.
För den som inte har så höga krav på sin förbrukarbank kan man blanda både batteriers kapacitet ,typ och ålder men det enskilda batteriet i en sådan bank kan fara illa och troligen förkortas dess livslängd avsevärt.

För att förstå detta sammanhang bör man därför känna till hur ett blybatteris "livscykel" fungerar.
Ett blybatteri håller inte för evigt utan förlorar kapacitet med tiden, det finns flera faktorer som påverkar detta en av de viktigaste att känna till är det antal laddningscykler batteriet klarar, ett normalt modernt marin/fritids blybatteri har förlorar ca 50% av dess kapaitet efter 250 cykler. Ett AGM batteri däremot förlorar ca 50% kapacitet efter 750 cykler men är också betydligt dyrare i inköp. Även AGM batterier åldras så det är inte säkert att man får ut 3 ggr längre livslängd/tid än mot ett modernt underhållsfritt bly/syra Fritids/marin batteri.

För att ovanstående antal laddningscykler skall gälla får man inte ladda ur batteriet till mer än det angivna maximala antalet Wh för tex Tudors dual batteri 80Ah är dett angivet till 350Wh dvs ca 1/3 av batteriets kapacitet eller ca 26A.
Detta innebär i praktiken att så fort man börjar använda batteriet förlorar det kapacitet. I en batteribank är det batteri har som har sämst kapacitet som "förbrukas" snabbast och kommer få den kortaste livslängden.

Ett batteri som med lägre kapacitet kommer inte direkt att påverka batteribanken som helhet men bidrar heller inte med så mycket kapacitet.
Av denna anledning bör man därför eftersträva att koppla ihop batterier i en förbrukarbank med samma kapacitet, typ och ålder

Som tumregel vid beräkning av batteribanker i båtar brukar man anta att batterierna kan laddas ur till hälften av dessa angivna kapacitet. Detta förutsätter att batteriet är 100% fulladdat , i praktiken kan man bara ladda upp batterier till 100% med hjälp av en landströmsladdare då det tar åtskilliga timmar att ladda . Är batteriet förbrukat till hälften kan man bara räkna med att ladda upp batteriet till 75-80% kapacitet med hjälp av motorns generator.
Detta innebär i sin tur att man bara kan räkna med att ta ut ca 25% av batteriets angivna kapacitet om batteriets livslängd enligt tillverkaren skall hållas.

Av egen erfarenhet kan man inte i alla lägen följa dessa regler men man skall då vara medveten och inte bli förvånad om batterierna inte håller så länge. Det har givetvis hänt någon gång att man laddat ur batterirna mer än 50%. I genomsnitt har mina batterier hållit i ca 5år innan jag bytt ut dem. Idag har jag 3x 80Ah i förbrukarbanken av samma typ och ålder.

Läs gärna mer här:

www.schelinkryssarklubben.se/batel_brogren.pdf
http://www.tudor.se/wp/wp-content/uploa ... eb_new.pdf
www.kennethshem.se/laddablybatt.htm
http://www.tudor.se/start/om-exide/batterikunskap

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar