Fråga om in och utloppsventiler

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Fråga om in och utloppsventiler

Inlägg av TomasR »

Hej.

Jag kommer inte hinna att byta all vatten och vvs innan sjösättning och gick därför och inspekterade de in och utlopp som jag därför behöver kunna stänga när den ligger i vattnet.

När jag då såg vilka modeller blev jag än förundrad för har inte sett dessa tidigare, jag är van med vanliga handtag och kulventiler. Det gör mig också relativt säker på att dessa har nog aldrig varken stängts eller öppnats sen båten byggdes :)

Jag undrar om det är någon som vet något om dessa två kopplingar och hur man stänger och öppnar dessa.
(vill gärna undvika att byta genomföringar om möjligt...det är både tidsbrist och kunskapsbrist i år)

1. Inloppsventil för sjövatten till toaletten i kölsvinet.
Hur mycket ska man skruva för att stänga och öppna, när jag provade kunde jag bara röra ratten kanske ett halvt kvartsvarv (dvs mindre än ett kvartsvarv)..väldigt lite alltså. Om den skall stängas mer så behöver jag hjälp på tips hur jag kan fixa den.

Sjövattenintag
Sjövattenintag
2. Septikutlopp.
Har aldrig någonsin sett denna och förstår inte hur man stänger och öppnar den...har någon erfarenhet och vet hur den fungerar?
Septikutlopp
Septikutlopp
Hoppas på snabba och bra svar :D
ps. kommer komma med många "dumma" frågor eftersom jag är helt novis när det gäller meckandes, har varit mycket besättning på både segel och motor men är förstaägare
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Re: Fråga om in och utloppsventiler

Inlägg av Hsun »

Hej Tomas.
Du har sk slussventiler, dom jag har kommit i kontakt med har funkat dåligt.
Dels går dom trögt att stänga och öppna när man inta använt dem på ett tag och är dom inte använda på ett tag så brukar dom inte täta heller när man stänger dem.
Jag förmodar att käglan i dina ventiler har fastnat.
Du stänger ventilen genom att vrida medurs tills det tar stopp och för att öppna moturs tills det tar stopp.
Den ventil som du kan röra kanske spindeln har gått av på om du inte hittar ett ändläge.
Den som du bara kan röra en bit har säkert käglan fastnat på..ta i lite :)
Det allra bästa du kan göra är att byta ut dem innan du sjösätter, dom är säkert gängade i genomförningen.
Lycka till!
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Fråga om in och utloppsventiler

Inlägg av TomasR »

Hej.
Tack för svaret. då ska jag kolla om de är gängade och om jag får av dem.
För är de så dåliga nu så finns det nog risk som du säger att de läcker om jag stänger dem och det vore katastrof eftersom jag måste stänga dem i vattnet.

Ska man köpa vanliga med handtag istället då?

/Tomas
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Re: Fråga om in och utloppsventiler

Inlägg av Hsun »

Ja det är kulventiler med handtag.
Det finns i mässing och rostfria, konsten är väl att komma ihåg och motionera dem.
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fråga om in och utloppsventiler

Inlägg av fjord900 »

Mina var omöjliga att skruva av. Ett tips är att använda en Dremel eller liknande med kapklinga och kapa dem utifån genom att skära av halsen inifrån genomföringen.

D.v.s skära bort kragen. Sedan petar man bara bort genomföringen. Tänk på att vid tätning med sikaflex, inte dra åt mutter direkt, utan låta massan häda innan. Då tätar det bäst. detta är en kritisk förbättring, då jag känner till ett fall då en 900 sjönk, eller iaf fick köras upp på en starnd, för att avloppsgenomföringen gick av.
Mässingslegeringarna var av undermålig kvalitet under tiden sent 80-tal-tidigt 90-tal.
Skriv svar