kylvatten

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
grävling
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 aug 2012, 23:21

kylvatten

Inlägg av grävling »

jag har bytt alla bäljar och startat upp båten för att se att allt fungerar jag upptäkte att kylvattnet kommer ut mellan
drev och sköld i underkant avgasbäljen jag trodde att kylvattnet skulle komma ut tillsammans med avgaserna jag har ett 290 dp är det någon som vet om det är så det skall vara
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Re: kylvatten

Inlägg av Hsun »

På mitt 290 drev så sitter det gummivinklar en på varje sida om avgasbälgen där kylvattnet går ut.
Uppmärksammade det i höstas när jag höll på köra in glykol i sjövatten systemet.
Det gäller att få i gummivinklarna i drevsäcken så man inte tappar all glykol upptäckte jag.
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: kylvatten

Inlägg av Paxman »

På min sköld (äldre modell 290) sitter det en liten gummiläpp precis ovanför anoden där det skvallrar lite kylvatten och avgaser (röd pil pekar på gummiläppen). Varför den finns där vet jag inte riktigt...kanske Lars kan svara på det?

Bild

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: kylvatten

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej , den extra öppningen i drevsköldens undersida är med största sannolikhet till för två saker dels gör det att motorn blir något mera lättstartad då avgaserna inte måste tryckas ut genom hela drevet när man startar motorn. När man lyfter/trailar båten vill man få ut allt vatten som står i bockhornet det rinner då ut genom öppningen.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: kylvatten

Inlägg av Paxman »

Det låter väldigt logiskt. Kanske kan de även vara till för att underlätta vid tomgång också...alltså mindre motstånd (utlopp högre upp än "normala" utloppet") för motorn att jobba emot på låga varv.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
grävling
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 aug 2012, 23:21

Re: kylvatten

Inlägg av grävling »

Tack för svaren om jag förstår det rätt så går kylvattnet genom drevet vid högre varvtal på motorn ?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: kylvatten

Inlägg av Lars Lundbladh »

Både utloppet i skölden och avgasutsläppet i drevet är sammankopplade så det går alltid vatten ut ur båda utloppen men med större flöde vi högre varvtal.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
grävling
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 aug 2012, 23:21

Re: kylvatten

Inlägg av grävling »

Jag vill återigen tacka för svaren jag tycker det är så bra att få hjälp av den kunnskap ni har.
Skriv svar