290 dp

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

290 dp

Inlägg av Fredrikgbg »

Hejsan någon som vet va som kan va fel?

När jag skulle köra iväg igår la i växel framåt så hann motorn varva upp före växel hoppa i detta hände 2 gånger under gårdagsturen alltså inte hela tiden

Motor kad42 drev 290dp.

Till vintern ska reglage å vajrar bytas dreven lämnas in för genomgång bara nyfiken om någon har erfarenhet av detta å hur tom plånbok man får
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: 290 dp

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Slirande växel beror oftast på en sliten växelkona , väldigt vanligt på dieslar och Bigblock V8. Alternativt fel kan vara för mycket olja i drevet eller vatten i drevet, ibland kan det även bero på fel olja. Att det funkar ibland beror på om konan kan greppa har man för mycket vätska olja eller olja+ vatten kan inte konan greppa. Oavsett måste drevet kontrolleras, oftast behöver växelkonan bytas mot en ny. Volvo ändrade konstruktionen för ett antal år sedan och nu kan samtliga växelkonor ersättas med stålkonor som fungerar bättre.

Kostnad för materialet ca 7000 kr + arbetskostnad. Jag byter alltid kona + växleförare (måste bytas tillsammans enligt Volvo) + 2 st nållager och packningar i överhus. Sedan är det bra att byta packboxar till propelleraxlarna samtidigt så behöver man inte göra detta vid ett senare tillfälle. Drevet blir på så vis uppgraderat och helt genomgånget och bör efter detta hålla åtskilliga år framöver.

Om du vill ha hjälp med konbytet och bor i Stockholmsområdet är det bra att skicka en mail till mig.

MVH

Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: 290 dp

Inlägg av Fredrikgbg »

Tackar Lars
Min plan va att byta vajrar å reglage i höst
Om man nu byter till den nya konan hjälper det något mot trögheten i växling?
Kanske lika bra att uppgradera båda dreven när man ändå gör det

Mvh Fredrik
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: 290 dp

Inlägg av Lars Lundbladh »

Att reglagen går trögt beror oftast på att vajrarna kärvar eller att ändarna som är axlar i rosfritt stål blivit böjda.
Byt till nya teflon belagda vajrar så brukar det lösa problemet. På Volvo drev är det ganska enkelt att byta vajrar.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: 290 dp

Inlägg av Fredrikgbg »

Då va dreven nere när jag tog av propellrarna kände jag den härliga lukten från drevolja på det drevet som strulat så den packboxen e det byte på.
Kollade oljan i det drevet genom att släppa bottenpluggen det va milkshake som kom ut.

Lars kan det räcka med att trycka drevet byta packboxar eller är det mer som tar skada (konan)

Mvh Fredrik
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: 290 dp

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Vill man vara helt säker byter man kona också man bör åtminstone kolla konan. Annars byte av tätningsringar/packboxar på propelleraxel, växelförare och bakom knutkorsen samt därefter provtryckning.
Bakom knutkorsen måste man tyvärr byta annars går det oftast inte att testa drevet mot vakuumläckage.
Bor du i Stockholmsområdet kan jag säkert hjälpa till kontakta mig via e-mail.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar