Båtens genomföringar.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Maggie
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 okt 2013, 10:59

Båtens genomföringar.

Inlägg av Maggie »

Hej!

Vi har lite funderingar ang genomföringar i båten. Har hört talas om att försäkringsbolagen vill att man kontrollerar dom då och då, åtminstonde varje vår innan sjösättningen.
Har en Fjord Dolphin 775, 88-års modell. Har den modellen några s k "svaga punkter" vad gäller genomföringar.
Vad skall man titta/tänka på?

/Maggie
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Båtens genomföringar.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Alla skrovgenomföringar under vattenlinjen är svaga punkter, det är omöjligt att veta vilket skick de är i en specifikbåt. Generellt är det säkrast att byta ut genomföringarna tex vart 10 år. Det kan uppstå galvaniskkorrosion som gör att genomföringarna tar slut snabbare, speciellt om det finns flera olika material inblandade i kran genomföring och anslutning. Det är känt att vissa 900 Dolphin har haft korrosions problem vid genomföringarna, en båt var på väg att sjunka.
Min rekommendation om man inte känner till status på båten är att byta ut skrovgenomföringarna under vatten linjen. Finns korrosion på några genomföringar bör man kolla hela kedjan med material som sitter ihop med kopplingen.
Kostanden är relativt liten i jämförelse med säkerhetes aspekten. Kontrollera även ventiler kranar och slangar vid bytet.
Läs även :

http://www.sxk.se/content/om-skrovgenomf%C3%B6ringar

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Maggie
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 okt 2013, 10:59

Re: Båtens genomföringar.

Inlägg av Maggie »

Lars Lundbladh skrev:Hej!

Alla skrovgenomföringar under vattenlinjen är svaga punkter, det är omöjligt att veta vilket skick de är i en specifikbåt. Generellt är det säkrast att byta ut genomföringarna tex vart 10 år. Det kan uppstå galvaniskkorrosion som gör att genomföringarna tar slut snabbare, speciellt om det finns flera olika material inblandade i kran genomföring och anslutning. Det är känt att vissa 900 Dolphin har haft korrosions problem vid genomföringarna, en båt var på väg att sjunka.
Min rekommendation om man inte känner till status på båten är att byta ut skrovgenomföringarna under vatten linjen. Finns korrosion på några genomföringar bör man kolla hela kedjan med material som sitter ihop med kopplingen.
Kostanden är relativt liten i jämförelse med säkerhetes aspekten. Kontrollera även ventiler kranar och slangar vid bytet.
Läs även :

http://www.sxk.se/content/om-skrovgenomf%C3%B6ringar

/Lars
Tack för ditt svar!

/M
Skriv svar