AQAD41A

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

AQAD41A

Inlägg av Linken »

Hej
- Tänkte byta motor i min Fjord 725. Har nu en AQAD40B men har fått tag på en AQAD41A om är servad och i gott skick. Problemet är att det blåser ut olja via vevhusventilationsröret då den sitter i den nuvarandebåten, som är en SeaStar 800 med waterjet. Motorn har blivit servad och kollad flere gånge både av Volvo Pentas killar och andra servicbolag. Inget fel kan hittas på motorn och den går helt felfritt i bänken. Alla värden är normala, cylindrar, toppar, block har blivit provtryckta utan anmärkning. Men så fort man lägger in motorn i båten börjar den blåsa ut oljan. Har någon här erfarenhet av likadanna problem. Jag har funderat ifall det kan bero på att då den är monterad i SeaStaren, så behövs det ett långt avgasrör som stiger opp ovan motorn innan den går in till ljudämparen. Blir det ett för stort mottryck här ??
Ser fram mot visa råd.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: AQAD41A

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Oftast beror övertryck i vevhuset på dåliga kolvringar. Att motrycket i avgasröret skulle påverka detta är långsökt, hur skall trycket i avgaserna komma in i vevhuset?
Är det rätt oljenivå i motorn ? Motorlutningen är den normal max 15 grader bakåt?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Re: AQAD41A

Inlägg av Linken »

Hej
Tack för ditt svar. Nya kolvringar och topptrycket testat allt OK. Vet ej hur motorn varit monterad i den förra båten. Tror dock att den vartit riktigt monterad. Tänkte bara att ifall mottrycket blir för högt för avgaserna att pressas ut via ljuddämparen skulle dom kunna pressas ner i vevhuset istället . Då det blir tillräkligt övertryck i vevhuset och ävertrycket pressas det ut via vevhusventiationen. Detta skulle ju förstås betyda att kolvringarna vore dåliga och då skulle man ha märkt det via topptrycket. Det konstiga är att motorn går helt perfekt i bädden då man har yr den ur båten ???
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: AQAD41A

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej igen,

Spricka i topp eller motorblock? Togs kompprov på kall eller varm motor?
Får du övertryck när motorn går på tomgång?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Re: AQAD41A

Inlägg av Linken »

Hej
- Tyvärr vet jag ej hur det är på tomgång då motorn varit monterad i båten men i bänken blir det inget övertryck. Skall kolla ifall topptrycken tagits med kall eller varm motor. Dessutom har samtliga olje, bränsle och vattenkanaler kollats samtliga spridare provtryckts. Under och övertrycks ventiler vid oljefiltret kollats, oljepumpens övertrycksventil är bytt, överströms ventilen på kanalen till vevhusventilationsfiltret kollad. Topplocket varit till en verkstad och kollats samt planats. Kolvringar bytta samt cylindrar har honats. Så det är intressant vad som orsakar övertrycket får ju se till sommaren då motorn är i egen båt ifall samma fenomen uppstår ( vore ju inte så skoj då ) men vad som det verka måste det vara någon yttre omständighet som gör att motorn inte passar i SeaStaren.
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Re: AQAD41A

Inlägg av Linken »

- Testade motorn idag i bänken och vi kom fram till att det måste vara någon kolv(ringar) som läcker. Vid tomgång kunde man se en liten oljedimma som steg opp från oljepåfyllningshålet varje gång en viss cylinder tände. Nu gäller det bara att klura ut vilken cylinder och varför. Gissar på felmonterade / defekta ringar fast dom e bytta för inte så länge sedan :-(
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: AQAD41A

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Ta ett kompressionsprov. Bäst att åtgärda felet innan motorn monteras. Felorsak kan vara repa i cylinder, kolvringar oval eller sliten cylinder, hål i kolven etc.
AQAD41 har lösa foder som går att byta.
http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... -9838.aspx

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Re: AQAD41A

Inlägg av Linken »

Hej
- Det blir nog till att byta foder .
Skriv svar