Däckstömmning fjord 900

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Däckstömmning fjord 900

Inlägg av Fredrikgbg »

Hejsan alla

Jag har nu i helgen bytt genomföringar samt slangar till toa.

Genomföring till vatten in skulle inte klarat en säsong till va inte mycke matrial kvar.
Nu till frågan nästa år måste man ju ha däckstömmning någon som har eller gjort det på sin fjord 900?

Tar gärna mot tipps bilder på det lyckas inte se något bra sätt att dra slang till det

Mvh Fredriki
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Däckstömmning fjord 900

Inlägg av TomasR »

Hej.

Funderar på samma sak. Man vill inte borra sönder stort hål i de länggående förstärkningsbalkar för en 68 mm slang. Kan nog försvaga. Kanske kan ta ut annan väg än direkt från tankytrummet?

Hälsningar

Tomas
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Däckstömmning fjord 900

Inlägg av fjord900 »

Hej!

Jag har klurat på detta under några säsonger och min plan är att ansluta en T-koppling på utslagen från tanken till sjötömningen. Det gör jag innan den manuella pumpen under luckan i durken. På kopplingen ansluter jag en ny slang som får gå under pentryt och upp bakom konsolen på babord framför pentryt, där stereo och högtalare sitter monterade.
Då kan man montera sugtömningsbeslaget på samma sätt som färskvattens påfyllningen, fast på motsatt sida.

Glasklart, eller hur . :roll:
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Däckstömmning fjord 900

Inlägg av TomasR »

Låter som en början på en plan.

Inte tänkt på det utrymmet upp till däck. Men hur får du upp den tid. För du tänkte väl ha tkoppling på slang mellan septik och manuell pump under durk.

Du slipper dra slang genom förstärkningsbalkarna bredvid septik.
Men är det inte samma balkar från under durk upp till utrymme bakom pentryt också? :? :?:
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Däckstömmning fjord 900

Inlägg av Fredrikgbg »

Har tänkt lite i dem banorna med att dra upp den på barbord sida.
Jag har en friskluftfläkt som sitter bakom den panelen vid stereon så det får nog bli bort med den.

Men skulle gärna satt t koppling efter handpumpen i durken men det går väl givet inte suga genom pumpen det skulle spara en del problem å slang.

Va säger lagen om man har en t-koppling i midcabinen även kopplingen till sugtömningen monterad där behöver bara lyfta luckorna dra in sugaslangen genom fönster i miden :) ska inte göra så men skulle det vara godkänt tro?

Mvh Fredrik
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Däckstömmning fjord 900

Inlägg av fjord900 »

Det enda lagen reglerar är förbudet att tömma i det markerade området.


http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... et-galler/

Vilka kopplingar eller hur du drar slangar är inte reglerat.
Norsken
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 sep 2004, 21:27
Ort: Sweden

Re: Däckstömmning fjord 900

Inlägg av Norsken »

Hej Fjord 900,

Jag installerade däckstömning på min Dolphin 900 för något år sedan. Det jag såg som enda rimliga installation var att gå upp parallellt med ingående färskvatten anslutning. Dvs jag borrade in en ny genomföring för Wastewater framför färskvatten och drog slangen ner till gamla positionen av handpumpen där jag satt in en Y ventil och flyttade in handpumpen och satt den på vänstervägg inne i skåpet under handfatet för Nöd-tömning. Installationen kanske inte är den billigaste då det blir en rätt lång slang > 2m från Y ventilen till bordsgenomföringen. Y ventilen får jag se till att den har frost skydd då risk finns att det är stående vätska där.

Med denna installation behövde jag inte göra några nya hål inne i båten i princip

Då det enligt min förståelse är krav på mätare satt jag in en Gobius 4 tankmätare där jag placerade displayen i säkringsskåpet så då ser jag nivån i Waste på ett enkelt sätt. Bra funktion med vibrationsmätarna enkelt att installera och placeringen var det enkelt att dra elförsörjning endast en liten täcklist av plast för kablarna längs dörrlisten. Att göra några ny häl i skittanken fanns inte på kartan.

Ny avluftningsslang större dimension och luktfri samt odörfilter och ny genomföring för tankventilation installerades, för att få tätt mot den nya större dimensionen av slang behöll jag en kort bit av den gamla på anslutningsröret. Allt jag hört om risker med att tanken skulle sugas ihop av vakuumpumpen ser jag som att det inte är möjligt då vattnet i toan försvinner och luften kan gå den vägen.

Hoppas du får inspiration till ditt projekt
Norsken
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Däckstömmning fjord 900

Inlägg av fjord900 »

Kul att du hittade en bra lösning på denna skitfråga :wink:

Låter som om du inte är lika känslig som jag när det gäller att placera intaget för färskvattnet på samma sida som bajssugningen. Jag kommer nog att låta handpumpen bli kvar under durken, men i övrigt låter det som vi kommit fram till i princip samma lösning. Ska nog inte börja rota med detta förrän tidigast efter upptagningen i höst.

Först återstår ju en härlig båtsommar att ta hand om.
Norsken
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 sep 2004, 21:27
Ort: Sweden

Re: Däckstömmning fjord 900

Inlägg av Norsken »

Hej jag hade samma fundering som du om placeringen men kom fram till att jag inte fick till det på babords sida.
Det fungerar, då behållaren är rymlig i 900 och behöver jag inte tömma tömma så ofta.

Mvh
Norsken
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Däckstömmning fjord 900

Inlägg av Fredrikgbg »

Norsken gick du jäms med färskvattenslangen hela vägen ner eller vek du av in i skåpet under handfatet?

Mvh Fredrik
Norsken
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 sep 2004, 21:27
Ort: Sweden

Re: Däckstömmning fjord 900

Inlägg av Norsken »

Hej Fredrikgbg,

Jag var och kollade och min slangdragning ligger parallellt med vatten in ner till facket under framkant soffan där jag gått in i nederkant toa skåpet och vidare ut genom det slitsade hålet i skottet mot toaletten. Där sitter min Y ventil på skottet

Jag tog några bilder på installationen.Hör av dig om du är intresserad hur det ser ut

Mvh
Norsken
Skriv svar