Varm motor och ingen laddning

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
JWÖ75
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 nov 2013, 16:12

Varm motor och ingen laddning

Inlägg av JWÖ75 »

Hej,

Så har båten (Fjord 21HT m AQ170B o 280drev) i till slut men tyvärr så verkar det som om kylningen inte vill vara med. Har bytt impeller och det verkar som om pumphuset har fått in vatten. Däremot blir motorn varm per omg. Idéer, felsökningsordning? Kan det bara termostaten?

Har inte heller laddning på batteriet blev jag varse. Chargelampan lyser. Tycker att det verkade vara laddning på generatorn när mättes där.

Samband m kylningsproblemet?

Mvh
Johan
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Varm motor och ingen laddning

Inlägg av Jolin »

Hej!
Enda gemensamma nämnare med laddning och kylning som jag kan komma ihåg sedan jag hade en sådan motor är kilremmen.
Remmen som driver generatorn och vattenpumpen, men eftersom du säger att du mätt att generatorn laddar så har du väl sett att den sitter på plats och inte gått av eller slirar.
JWÖ75
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 nov 2013, 16:12

Re: Varm motor och ingen laddning

Inlägg av JWÖ75 »

Hej,

Jo, den är helt ny, uppspänd och verkar snurra som den ska. Tidigare ägare hade den dock upp och ned och såg ut som den låg snett på. Båten hade inte kommit i vattnet förra säsongen och på slutet av gårdagen verkade det som om det "lossnade" lite när man gasade till.

Kylningen är jag mer orolig för. Testat två impellers, monterade bort termostaten men motorn blir ändå varm direkt. När jag gått och tömt kranarna längs kylsystemet så verkar det finnas vatten överallt och pumphuset tycks ha varit välfyllt. Skillnaden i vattentemp mellan kranarna är markant efter den kran som sitter vid oljekylaren (varmare). Hade problem på land med att få någon fart i suget från hink och monterade bort sjövattenfiltret och hällde ned där och då skickade impellern vattnet vidare och det kom ut där sig bör. Hur vet man att det kommer tillräckligt med vatten? Lättare på segelbåt där man kan kika på utblåset. :)

OM kylvattnet fungerar som det ska, vad kan det annars vara? Bör man göra komp-prov?

/Johan
JWÖ75
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 nov 2013, 16:12

Re: Varm motor och ingen laddning

Inlägg av JWÖ75 »

Köpte med mig ett nytt sjövattenfilter idag med genomskinligt lock och provblåste det gamla filtret och glädjen var stor när det gamla läckte och det nya kastade igenom vatten som sig bör. Nu ska termostaten sättas dit då nålen knappt rörde sig.
Riktigt skönt!! :)
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Varm motor och ingen laddning

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Bra att det löste sig med kylvattnet. Kolla för säkerhets skull att du kan hålla handen på avgaskröken när motorn är varm. Limpan och krök skall inte bli mer varma än att det går att lägga handen på dem.

Lyser laddningslampan fortfarande? Kontrollera laddningsspänningen den skall vara ca 14.4 volt, laddningslampan lyser om generatorn inte laddar.
Kan även vara ett jordfel om lampan lyser.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
JWÖ75
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 nov 2013, 16:12

Re: Varm motor och ingen laddning

Inlägg av JWÖ75 »

Hej,

Premiärturade idag och tror den blev "lagom" varm både på nålen och när jag kände.

Laddningen är lite svajig vad det verkar. Imorse vid bryggan var den aningen trött och var lampan slocknade bara när jag drog till lite på gasen. När vi tog en åkte iväg så kom den dock igång och lampan slocknade och den låg mycket riktigt runt 14+ på batteriet. Hoppas på att den bara var lite trögstartad efter att förra ägaren hade den på land föregående säsong. :)

/Johan
Skriv svar