Kölsvinet på Fjord 27 selcruiser ver.2

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Steve_Drake
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 sep 2013, 20:39

Kölsvinet på Fjord 27 selcruiser ver.2

Inlägg av Steve_Drake »

Hallå igen.

Efter en stunds inspektering av kölsvinet där vi försiktigt sågade upp plasten, i en liten ruta, märkte vi att "divinycellen" eller vad det nu var för material som låg där var helt mättat av olje/glykol/vatten-blandning.
Vi plockade ut litegran och tänkte plocka ut resten imorgon.

Mina frågor är:
Vvarför har man fyllning där och bör jag stoppa tillbaka ny fyllning och plasta om igen?
Hade det inte varit bättre om det var helt öppet ner till botten så är det lättare att hålla koll?

Jättetacksam för svar
Mats Ternlind
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Kölsvinet på Fjord 27 selcruiser ver.2

Inlägg av Cruiser27 »

Hej Mats,
Jag förstår inte riktigt vad det är du har råkat ut för, låter som en installation för att suga upp skit i kölsvinet. Jag har en också en Selcruiser men helt utan kölsvinssvamp. Spontant tycker jag du ska riva ut alltihop, för jag har svårt att tro att det är Fjord original, och satsa vad du hinner och orkar på att torka ut och göra rent, måla hela utrymmet med en ljus 2-komponent färg (då ser du meddetsamma om något läcker) och gå över alla installationer i motorrummet, passa på att dra fräscha kablar där det ser slitet eller underdimensionerat ut, motorrum utan motor är sällsynta tillfällen.

MVH,
Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Steve_Drake
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 sep 2013, 20:39

Re: Kölsvinet på Fjord 27 selcruiser ver.2

Inlägg av Steve_Drake »

Hej.
Fan va skönt med ett svar och framförallt kul med en annan Selcruiser.
Jag vet faktiskt inte heller hur det skall se ut, men att ha en utfyllnad under motorn som e full av olja/diesel kan ju inte göra någon nytta.
Jag har i alla fall rivit ut en del nu och får gå vidare med resten när båten är uppe för vintern. Lägger med två bilder därvden ena visar hur det såg ut innan( vi sågade upp ett hål ner till den sumpiga "isoleringen") den andra visar där jag rivit ut det äckliga och målat med Topcoat. Har målat en vända till efter bilden är tagen.
Hur ser det ut i din/era båtar?
image.jpg
image.jpg
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Kölsvinet på Fjord 27 selcruiser ver.2

Inlägg av Cruiser27 »

Hej igen Mats, det här verkar nästan vara en fråga för någon som hemma i hur konstruktionen sett ut från fabrik. I min båt är det plastat nästan plant i botten på motorrummet, utan "klyftan" du nu har ner i kölen. Jag skulle alltså säga att det ser ut som din innan du rev ut det vattenskadade, men jag kollade för säkerhets skull och det är stenhårt. Tack o lov! Det måste ha funnits en spricka eller liknande som sakta har fyllt kölen med skit. Oavsett vilket har du garanterat gjort båten en tjänst genom att riva ut det sumpiga som fyllde din köl innan. Om det händelsevis skulle vara viktigt att att fylla på med något fräscht fyllnadsmaterial och sen plasta vet jag faktiskt inte...kan tänka mig att kölen är en av de bärande (uppstyvande) delarna i skrovet så kolla med någon som verkligen kan sånt här. Jag tycker också att du ska kolla att det inte trängt in vatten (eller något annat av sörjan du hittade) i balkarna som motorn vilar på, borra ett litet hål genom plasten in i träet (så långt ner mot botten av balken som möjligt). Är det torrt så fyll hålen med epoxy och känn dig upplyft. Blir det vått måste du nog göra något åt det.

Jag försöker bifoga en bild på aktre delen av mitt motorrum, men det är inte så mycket man ser tyvärr, motor och backslag fyller i princip hela utrymmet. Förresten, hur gick det för dig med motor, backslag och några knop till. Det lät som om det var bra på gång...

/Kim
Bilagor
Kölsvin mm.jpg
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Skriv svar