Instrumentpanel

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Instrumentpanel

Inlägg av Thomas Dore »

Hej,

Har en Fjord 900. Är det någon som kan guida mig bästa åtkomst för instrumentpanel där temp, olje tryck mm sitter. Kommer man åt dessa bakom eller kan man montera ur hela panelen?
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Instrumentpanel

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Thomas

Är det den övre panelen eller den nära ratten som du vill komma åt ?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Instrumentpanel

Inlägg av TomasR »

Hej.

Den övre panelen är det bara att vinkla upp, den är inte fastskruvat vad jag vet, utan sitter på sidorna på de röda handtagen.
Jag hade problem och få upp den förut men upptäckte orsaken, det satt en gammal antenn på baksidan av den som stoppade vridningen uppåt/bakåt så att säga. (antennen var till en gammal AP navigator).
När jag tog bort den så inget tog emot bakom var det bara att vinkla upp den och så kommer man åt alla instrument.

Hälsningar
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Instrumentpanel

Inlägg av Thomas Dore »

Tack för svar. Fick bända upp för tidigare ägare limmat med sikaflex. Nu svänger den upp fint. Smart lösning.
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Peterwärmare
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:31

Re: Instrumentpanel

Inlägg av Peterwärmare »

Hej.
Jag behöver komma åt under instrumentpanelen på min fjord 900. Plottern sitter monterad till höger om kartbordet och jag nehöver byta kablarna. Hur kommer man åt bäst? Någon som har råd?
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Instrumentpanel

Inlägg av fjord900 »

Hej!
Plottern är ju ingen standardinstallation, men av din beskrivning är det troligen bra att börja med att lossa på de fyra skruvar som håller den nedre panelen (runt ratt o tändningslås) och sedan svänga upp den på gångjärnen.
Eventuell kan du motera loss den vita plastpanelen som döljer belysningen i midkabinen.
Därifrån kommer man åt utrymmet där styrningens slangar och kabelstammen från motorrummet samt reglagevarjrar är dragna. Dit kan man även tänka sig att man dragit ner
kablarna.

Hoppas det kan hjälpa dig i sökandet.

/Thomas
Skriv svar