Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Hej igen!

Det var ett tag sedan jag skrev här, bl a husköp har gjort att båtprojekt har fått stå tillbaka rejält. Nu har jag dock gjort slag i saken och ska göra tvärt emot de flesta andra: jag ska byta ned mig i motorstorlek! :shock:

Vår båt är inte en Fjord men dock en kabinbåt som mycket väl skulle kunna vara en Fjord i 19 fots-klassen, och jag har fått tillåtelse att vara med på det här forumet ändå. :) Båten har idag en V6:a på 3,8 liter. Denna ger inte speciellt mycket mer kraft än en rak volvofyra men den väger 100 kg mer vilket gör att båten känns väldigt tung i vattnet. Dessutom tar V6:an så mycket plats att motorluckan inte går igen helt. :cry: Det är helt enkelt fullständigt fel motor för båten.

Jag har idag varit och köpt två stycken AQ130 med dubbla Solex-förgasare med tillhörande 270-drev och sköldar. Tanken är att plocka ihop bästa delarna till en motor och sälja den som blir över samt de två dreven, förhoppningsvis med lite vinst i fickan.

Det jag undrar nu är ifall någon kan förklara för mig vad jag behöver för att få den "nya" AQ130:an att passa mot det AQ290-drev som sitter i båten. Jag gissar att det inte bara är att sätta den rakt i utan modifikation...

Med vänliga hälsningar
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Cruiser27 »

Hej Fred, jag vet att drevtråden är igång under "Tekniska frågor" och i det ärendet har jag inget att komma med. Jag tänkte bara rekommendera dig att byta Solexerna mot Webers utbyte, om du inte redan funderat på det. Av erfarenhet vet jag att Solexen är en riktigt dålig förgasare, med dagens mått, törstig och med vissen prestanda. Ett byte kostar några tusenlappar men du får en påtagligt bättre bränsleekonomi och en mycket piggare och roligare motor.

MVH,
Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Fred,

Du behöver troligen (om den som följde med inte har rätt dimension och vinkel) ett nytt eller modifierat bockhorn dvs. avgasröret som sitter i drevskölden. Bockhornet måste passa 290 skölden det går inte med ett bockhorn för 270 eller 280 drev.
Ett nytt kylrör som går från drevskölden kan behövas alternativt kapar man det och drar slang hela vägen till motorn istället.
I övrigt skall motorns strut (svänghjulskåpa) från AQ130 passa mot drevet.

En AQ130 är rätt klen vad gäller vridmoment där ger en V6:a betydligt mer kraft. Är AQ130 motorerna sjövattenkylda tror jag du kommer att få en hel del problem. Se artikeln i PB för några år sedan där jag renoverar en B18, det var inte mycket kvar av topplocket.
Mitt val på en fyra hade varit AQ151 eller 171. De är lite modernare 2,5 liters motorer.
Jag skulle nog lyfta toppen innan jag satt in motorn i båten för att kolla ventilsäten osv. Helst bytt ut det mot en bättre beg biltopp, helst nyrenoverad och konverterad för blyfritt.

Solex förgasarna går att få att fungera men de kräver oftast lite modifiering och omsorg.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Jag har ett enrörs bockhorn passande 290-drevet som dock är kapat ganska kort...men jag har ett gäng grova slangar och rörböjar som passar detta så jag tror att jag ska kunna få ihop det med avgaskröken på Aq130:an med lite fix. Slang till vattenintaget hade jag ändå tänkt köra eftersom jag har ett sjävattenfilter i båten som ska sitta mellan sköld och vattenpump.

Jag inser att fyrorna är rejält mycket svagare än V6:an i bottendraget, men eftersom båten är konstruerad för en AQ130 så tror jag att det kommer fungera mycket bättre med tanke på viktskillnaden. Vi pratar ju om en skillnad på över 100 kg längst bak i båten vilket är jättemycket i en båt som bara är 19 fot och väger runt ett ton. Dessutom har jag konstaterat att mitt drev har utväxlingen 2,15:1 vilket jag förstått är avsett för fyrorna, så min V6:a har inte haft det lätt...ändå gör båten dryga 30 knop med den motorn!

Givetvis hade jag helst velat ha en AQ151 eller AQ171 men nu uppenbarade sig denna mycket prisvärda deal så jag kunde inte låta den passera. Jag köpte alltså två st kompletta drivlinor med AQ130 (varav den ena är borrad till 2,1 L och har varit sötvattenkyld) samt två 270-drev med sköldar för 15 000 kr. Förhoppningen är att kunna plocka ihop de bästa delarna av motorerna till en, sälja iväg den andra samt dreven och kanske kunna gå jämnt upp, samtidigt som jag har en finfin AQ130 att sätta i båten. Sen säljer jag också V6:an om någon vill ha den, så jag kanske t o m kan gå med lite vinst! (Även om det absolut inte är primära målet.) De AQ151/171 jag sett på Blocket ligger ofta långt mycket högre i pris än hela mitt paket så det är i nuläget inte aktuellt.

Tips mottages gärna vad jag bör kolla extra mycket på när jag ska konsolidera ihop de två motorerna. Lyfta topparna och inspektera dem, kylkanaler och limpor är givet...men är det något annat som behöver spanas på?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Här kommer några bilder. Den första är på den av de två motorerna som enligt säljaren var den bästa. Denna har gått som sötvattenkyld och är alltså borrad till 2,1 l. Värmeväxlaren finns inte kvar så en sådan måste jag ordna, kanske tar jag den som sitter på V6:an eftersom den är i väldigt bra skick.

Bild
AQ130

Den andra bilden visar spline-storleken på mitt 290-drev. I den här tråden klev jag in för att fråga ifall vad som krävdes för att få min AQ130 att passa med mitt 290-drev. Om jag förstått saken rätt så passar motorn rakt i ifall 290-drevet har grova splines, därför har jag nu fotat dessa så Lasse (eller någon annan) kan se vilken av modellerna det är...jag har dock svårt att tänka mig att splinesen kan vara grövre än vad de är... :roll: Tyvärr har jag ingen bild på hur splinesen ser ut i AQ130:an men om jag förstått saken rätt så har 270-dreven alltid grova splines, stämmer det?



Bild
Splines på mitt 290-drev.

Jag hittade också en bild på det kapade singelbockhornet:

Bild

Till detta har jag avgasslangar och krökar så jag tror som sagt att jag kan få till något bra mellan motor och sköld. Den som monterade V6:an i båten tog det han hade på hyllan och eftersom han inte hade ett V-motor bockhorn så blev det en salig röra med avgasslang, gjutjärnsrör/böjar och en Y-koppling för att få V-motorns båda avgasutblås till ett singelbockhorn. Totalt har jag för mig att jag räknade till att det var 12 skarvar i avgassystemet!! :shock: Med ett V-motorbockhorn blev det fyra (två per sida)!

Så här bedrövligt såg det ut:

Bild
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det är grova splines på din bild så det bör stämma bra med motorn splines.
Har bockhornet på bilden suttit på 290 skölden så bör det fungera. du får väl dra slang.....
Vänd gärna på bockhornet och ta en bild. Det bör ha ett uttag för extra utsläpp av vatten i botten.

Du bör kolla kamaxel skall helst vara typ P.
http://www.kgtrimning.com/kamB1820.htm

Byt ut filttätningarna på vevaxeln om detta inte är gjort.
Kolla kamaxeldrev så att de inte är utslitna speciellt fiber drevet om sådan sitter monterat
Se sid 49 och läs texten överst på sidan.
http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf

Vad mer ? Kylrör i topplocket men det är väl marintoppar eller modifierade till marin antar jag.
Byt till brytarlös tändning
http://drevdelar.se/brytarlost-tandsyst ... tarspetsar
eller
http://drevdelar.se/brytarlost-tandsyst ... -b230-b250

Anvisningar hur du skall koppla sötvattenkylningen finns här:
http://www.martec.se/shop/31500/art67/1 ... 1aq130.pdf


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Lars Lundbladh skrev:Hej!

Det är grova splines på din bild så det bör stämma bra med motorn splines.
Har bockhornet på bilden suttit på 290 skölden så bör det fungera. du får väl dra slang.....
Vänd gärna på bockhornet och ta en bild. Det bör ha ett uttag för extra utsläpp av vatten i botten.
Härligt! Det innebär många tusenlappars besparing att inte behöva byta knutkorsen. Bockhornet har varit monterat på skölden som sitter i båten (sista bilden i mitt förra inlägg visar hur rördragningen var innan jag bytte just det bockhornet till ett avsett för V-motorer) så det passar skölden, det vet jag, det har det njurformade uttaget i botten som korresponderar mot sköldens uttag.
Du bör kolla kamaxel skall helst vara typ P.
http://www.kgtrimning.com/kamB1820.htm
Hur kollar jag det enklast?
Byt ut filttätningarna på vevaxeln om detta inte är gjort.
Kolla kamaxeldrev så att de inte är utslitna speciellt fiber drevet om sådan sitter monterat
Se sid 49 och läs texten överst på sidan.
http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf
Jag har för mig att säljaren sa att detta redan är gjort på motorerna. Jag ska kolla med min kompis som var med vid köpet om han minns. Annars var ju kåporna inte så dyra på KG. Hur kollar jag slitaget på kamaxeldrevet och vad är "fiber drevet"?
Vad mer ? Kylrör i topplocket men det är väl marintoppar eller modifierade till marin antar jag.
Vad jag vet så är dessa motorer inte modifierade bilmotorer utan levererades som AQ-maskiner.
Säljaren hade ett sådant kit till salu men jag avböjde det...snålheten bedrog visheten i detta fall...men ett nytt system är ju inte så vansinnigt dyrt och nytt är ju alltid nytt, med garantier och support så ett sådant får det bli.
Anvisningar hur du skall koppla sötvattenkylningen finns här:
http://www.martec.se/shop/31500/art67/1 ... 1aq130.pdf


/Lars
Stort tack för de bra länkarna! De kommer vara till stor hjälp!
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

För att kolla kammen kan men mäta öppningsvikeln och lyft på ventilerna men det kan vara bökigt.
Märkningen sitter nära gängan på kamdreven så man måste lossa den.
P är marin märkningen. Men är motorerna marin motorer kan du nog strunta i det.

Kamdreven skall vara stål på marin motorer de sitter under främre aluminiumkåpan.
CVI har även de mycket Volvo B20 delar se här:
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... 0a-r-fiber

Bränslepumpen bör nog kollas också:
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... ump-b18b20


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Nu känner jag att jag har massor med bra grejer att kolla upp! Önskar att jag inte skulle iväg nu i helgen...vill ju sätta tänderna i det här nu!

Finns det något sätt att säkerställa ifall det är en marinmotor från början eller om det är en konverterad bilmotor? Marinmotorerna borde väl ha någon egen nummerserie tänker jag...
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Cruiser27 »

Ok, jag var lite elak mot Solex (minnet av en dålig relation...) och Lars har säkert helt rätt i att dom går att knåpa med för oklanderlig funktion. Låt någon kunnig förgasarmek (börjar bli brist på sånt folk) kolla dom, om du inte är bra på det själv. Nålventiler, munstycken, packningar...och att dom är så noggrant kalibrerade som det går. Har du inte redan gjort ett kompressionsprov så är det ju ett enkelt sätt att få basinfo om tillståndet i cylindrar och ventiler. Det där med propeller får du väl kolla också, är stigningen på skruven anpassad till V6:an kommer inte AQ130:an att orka dra den.

Tror inte du behöver bekymra dig om det där med märkningen bil/marin, har du rätt kamaxel (P som Lars skrev), ståldrev och övriga marina attribut så har du en marinmotor. Som jag fattat är alla B18 och B20 block stöpta i samma form. Men det kanske är fel...

Mvh, Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Jag ska de kommande dagarna kika lite mer på motorerna. På köpesdagen handlade det mest om att vara först samt att tryggt få hem grejerna. Sen räckte inte tiden till till mer än att tvätta av dem och ställa dem där de ska stå i lokalen.

Enligt säljaren gick båda motorerna mycket bra och de startades upp inför oss innan vi lastade upp dem på släpet. Jag var imponerad av hur lättstartade de var och då hade jag ändå känt på blocken innan så att de inte var varmkörda. Säljaren sa att elektronisk tändning var att rekommendera eftersom motorerna annars har en tendens att tjuvstanna när de är varma...inte så kul när man kommer in mot bryggan... :roll: Jag kommer nog i första hand satsa på att göra sådant som kräver att maskinen är utanför båten nu. Komp-prov ska absolut göras som första grej. Ev. renovering/byte av förgasarbestyckning får vänta..."laga inte det som (eventuellt) fungerar" alltså. Om förgasarna visar sig vara struliga kan jag ju alltid ordna med dem när motorn väl är monterad i båten.

Propellern var inte ens anpassad till V6:an så den räknar jag inte med alls. Jag har inte kört mycket med båten men som jag minns det hade propen en aning för liten stigning, alltså motorn varvade ur lite för mycket. Allt kommer ju förändras när båten bantas över 100 kg och drevets utväxling är anpassad till motortypen så att den befintliga propellern skulle passa håller jag inte som så troligt.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Sprang på 290-drevets propeller när jag letade efter en kratta i boden så jag passade på att fota märkningen på den. Vad jag kan tyda så står det "15 X 19 R". För mig betyder det 15" diameter, 19" stigning och att den är högerroterande, kan det stämma?

Bild
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Vilket varvtal/fart fick du med den proppen på V6 an.
Vilken utväxling har drevet ? Du bör ha 2,15:1 till en B20/AQ130.

/Lasse
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Jag minns inte riktigt vilket varvtal jag fick...som jag skrev, båten har inte körts speciellt mycket, kanske max 50 distans och jag har aldrig känt mig avslappnad när jag kört den. Jag har för mig att jag fick rådet att gå upp ett steg i stigning när jag snackade med en propellerkille och beskrev varvtal/fart och hårdvara.

Drevet har 2,15:1-utväxling, vilket ju alltså varit fel till V6:an...montören som satte ihop båt, motor och drev var inte speciellt nogräknad...han tog vad han hade hemma helt enkelt.

Edit:

Just det, farten mätte jag upp till nästan 33 knop och då "frivarvade" motorn de sista 300-400 varven om jag minns rätt.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Enligt mina beräkningar blir farten ca 30knop med 15x19 propeller om motorn orkar varava upp till ca 5000 rpm. Men jag tror 15 tum är lite väl stor diameter för din motor, du får väl pröva men jag gissar du får gå ned i diameter till 14 tum.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar