Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Tricket är att slå två inbuktningar på var sin sida av innerkanten på tätningsringen lämpligen med en skruvmejsel se till att inte skada huset (Struten) nära ytterkanten. Då viker sig packboxen och är lätt att få ut.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Aha, det lät som en smart metod! Jag har några dornar med olika diameter, kanske är lättare att få till inbuktningarna med såna än en skarp skruvmejsel.

Jag ska genast testa. Tack igen Lars!

EDIT:

Metoden fungerade utmärkt! Jag fick banka på ganska rejält innan packboxen vikit sig tillräckligt för att jag skulle kunna få grepp om den men sen var det en baggis. Nu är nästa problem att jag inte har någon låsringstång som är stor nog för att få grepp om den stora segersäkringen, men det får jag väl skaffa.

En fråga till Lars. Ser du någon anledning att inte åka till Rotera och köpa ett slutet lager istället för ett originallager som ju är öppet som man ju måste komma ihåg att smörja regelbundet?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Det är svårt att lossa låsringarna utan låsringstång.

Det går säkert bra med tätade lager, köp samtidigt tätningsring med dubbla tätningsläppar så slipper du problem i framtiden.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Ja, jag tror jag måste skaffa en bättre låsringstång...att försöka med mejslar och annat är att be om problem. Stor risk för skador på material eller person.

Menar du att jag ska köpa tätningsringar på Rotera också? Vet de i så fall vilka dimensioner som gäller? Tätningsringen jag fick loss nu precis går knappast att använda som referens... :roll:
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Jo de finns på rotera det finns väl beteckning på den ?
Annars ytterdiameter = lager innerdiameter mät på splinesaxeln som hör till knutkorset på drevet.
Tyvärr kommer jag inte ihåg storleken,

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Tyvärr sitter drevet på båten, och den ligger i vattnet. Jag kan dock se en beteckning på tätningen, SM35627 är vad jag kan uttyda nu. Sen vet jag inte om jag mosade några andra med dornet.

En sak jag upptäckte nu är att den inre tätningen roterar med axeln...ska den verkligen göra det?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Det borde stå några mått på tätningsringen tex 70x35 eller något liknande.
Inga tätningar skall rotera med axeln.

Annars går det bra att beställa komplett sats med lager och tätningsringar tex här:
http://drevdelar.se/repsats-for-svanghj ... 32-motorer

Det sitter även ett lager i svänghjulet:
http://drevdelar.se/svanghjulslager-sto ... 0-b250-16v

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Stod det några mått på min packbox så går de inte att se längre... :roll: Jag fick tips från ett annat forum att packboxen har dimensionerna 35x62x7 mm, känns det vettigt?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Det kan stämma , jag kan kolla under morgondagen .

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Det gick finfint att få ut axel och lager med en ordentlig låsringstång! Nu ska struten få lite kärlek och sedan nya tätringar samt lager.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Ganska säkert är det 35x62x7 om lagret är modell 6007.

Annars finns det även 52 mm ytterdiameter på vissa äldre motorer samt ibland även innerdiameter 40 mm.
Kolla

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Lagret har märkningen 6206, där jag är lite osäker på sista siffran. Jag försökte klämma tillbaka packboxen till sin ursprungsform i skruvstycket så jag kunde mäta någorlunda. Måtten verkar vara 35x62x7 och jag gissar att det inte finns några andra som är nära dessa mått.

Inre packboxen fick jag ju ut utan våld, den följde med axeln ut men satt inte fast på den samma utan kunde enkelt träs av. Nu måste jag bara få bort lagret ur vevaxeln också. Jag vet inte hur det ser ut där, tänkte inte ens på att det sitter ett lager där när jag lyfte ur veven. Är det knepigt att få bort det lagret?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Jo det stämmer nog med 6206. 6007 sitter nog på tex V8 med dubbla lager.
Bakre lagret brukar gå att slå ut med glidhammare eller liknande.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Ett tag sedan jag skrev här men arbetet med motorn fortgår så sakteliga. Det visade sig att toppen var slut (värmesprickor mellan ventilsätena) så jag fick leta upp en bättre begagnad. Detta blev en blästrad biltopp som lämnades in för planing, montering av härdade ringar för avgasventilerna samt övrigt som krävs för en marinkonvertering. Motorn är i princip klar, kvarstår att bygga en ny kabelhärva och få ihop alla slangar till separatvattenkylningen. Sen är det dags för provstart! :D

Jag har också blästrat och målat struten, så nu ska utgående axel monteras. Jag skaffade nya packboxar, låsringar och ett slutet lager på Rotera men nu behöver jag lite hjälp med monteringsprocessen. Hur gör man detta på korrekt sätt? De verkstadshandböcker jag har saknar detta moment, i princip allt om motorn och drev finns beskrivet men inte det som kopplar ihop de två.

Ska jag pressa på lagret på axeln först och sedan pressa ned lagret i struten? Jag förutsätter att inre packbox ska monteras i struten allra först och till det fick jag tipset att använda något slags lim (minns inte nu vad killen sa att jag skulle använda men det ska jag kolla med honom). Dels glider packboxen ned i sitt läge enklare med detta och när limmet härdat sitter packboxen fast mot struten så den inte kan börja rotera med axeln, vilket den gamla ju gjorde. Enligt sprängskissen på marinepartseurope ska packboxarna vändas så att de släta ytorna vetter så att säga från varandra, med fjädern mot varandra. Stämmer detta?

I vilken ordning monterar man sedan låsringarna, lagret och axeln?

Bild

Vänligen
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

1. Montera tätningsring nr 66 i struten
2. Montera lagret på axeln och montera den lilla låsringen
3. Montera axeln i struten stryk Loctite 601/620 eller annat lim för cylindrisk montering (tex http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... 000032979/) på den yttre lagerringen så att den limmar fast i struten.
4. Montera de två yttre låsringarna (nr64 x22 enligt sprängskiss)
5. Om du har förslutet lager behöver du inte fetta in det annars rikligt med fett (kan vara bra som korrosionsskydd ändå. vatten/kondens+stål=rost)
6. Montera yttre tätningsring

Tätningsringarna skall normalt monteras med fjädrarna inåt men då du har slutet lager kan du vända den yttre (Volvo har även denna variant) för att undvika vatteninträngning- Det är dock lite svårare att montera knutarna från drevet om tätningen vänds.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar