Problem med Volvopenta b30 AQ170

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Waacko
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jan 2015, 17:27

Problem med Volvopenta b30 AQ170

Inlägg av Waacko »

Hej!
Jag bytte värmeväxlare på min b30 igår och skulle ta mig en liten tur för att se hur allt fungerade! Har båten i en kanal så fick åka 5 knop i 10 minuter innan jag kommer ut på öppet vatten ! Väl ute så ska jag ta upp båten i plan och då hör jag världens dunk från motorn/ drevet, och motorn lägger av ! Som tur så gled vi in till en brygga och inser då att vi inte kan få i friläget! Det först som kom till skalle va att en växel hade fastnat? Eller att det fastnat något i drevet! Vi kollade igenom drevet och kände på propellern som snurrade lätt åt båda hållen! Motorn gick väldigt trögt på startmotorn! Så tanken om att växeln hade fastnat fans fortfarande kvar ! Så jag skruvade låss gasreglaget och kollade på växelvajern, som rörde sig utan problem (vajerns byttes nu för några veckor sen)!! Sen från ingenstans så fick vi i friläget men den va lika seg på startmotorn! Jag följer med en kompis för att hämta hans båt för att Kunna bärga min båt, på väg ut igen så ringer dom och säger att båten har startat och att dom är påväg tillbaka ! Vi möter dom och åker bakom som säkerhet! Då händer samma sak igen ! En duns hörs och båten dör ! Kan inte lägga i friläge och startmotorn går trögt ! Nu har jag försökt söka efter eventuella saker som kan va felet, men verkar inte hitta något ! Så skulle det va någon som har haft samma problem eller hört om det ! Så tar jag gärna emot tips !

Mvh
Simon.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Problem med Volvopenta b30 AQ170

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Du får nog börja med att lyfta båten, kolla sedan växelmekanismen under kåpan så att allt rör sig lätt kopplas loss vajern och kontrollera växelföraren. är allt ok får du lyfta av drevet konstatera att inte överväxel, knutar eller mellanaxel/lager mellan drev och drivlina är skadade.
Andra tänkbara fel är en havererad ryckdämpare den sitter på svänghjulet går fjäderpaketen sönder kan de kila in sig mellan svänghjul och sprängkåpa/strut.

Har du bytt bälgar nyligen? Om inte kan vatten trängt in mot drev och motor vilket brukar resultera i haveri på lager osv.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar