Sjövattenpump

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Sjövattenpump

Inlägg av Fjord900Gbg »

Skulle byta impeller igår på Kad42 första motorn gick som det skulle.
Motor 2 fick knappt loss impeller efter en bra stund när den lossat va det nästan omöjligt att få dit den nya fick tvinga in den med hjälp av locket växelvis dra in den.
Samtidigt öser det in vatten så nu ska båten upp å ner med hela huset.
Misstänker något hänt med splinsen givetvis har axel utgått hos penta.
Någon som vet om det går hitta delar till detta billigare hela huset vill penta ha 7300 kr
Fjord 900 88- 2x kad42
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Sjövattenpump

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Martec har alla delar till pumparna
http://www.martec.se/
Eller så kan du beställa komplett pump hos drevdelar det finns två modeller av pumpar, ange Fjordklubben:
http://drevdelar.se/motordelar-diesel-a ... -termostat

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Sjövattenpump

Inlägg av Fjord900Gbg »

Tack Lars
Fjord 900 88- 2x kad42
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Sjövattenpump

Inlägg av ChrilleS »

Hej,

Lite off topic men en sak man kan ha i åtanke när man byter slang/bälgar mellan drev o sköld.

Vet inte hur det ser ut på 42or men jag har 41or och råkade ut för att 3/4 av sjövattenfiltrets plastlock sprack när jag skulle upp i marschfart (ganska vanligt enl Volvo Penta Mekanikern där jag bor) .
Man kan lugnt säga att blir mycket sjövatten i motorrummet väldigt fort, som tur är hade jag vid byte av intagsslangen mellan drev och sköld innan sjösättning kollat om man kunde stänga ventilen på sjövattenintaget i skölden " DET KUNDE MAN INTE".

Det gick ganska lätt att demontera den från skölden( den lilla rördelen som man trär på intagsslangen på utsidan skölden är en del av ventilen).
Byte av o-ringar och ny packning mot skölden o vips har man möjlighet att stänga sjövattenintaget om oturen skulle vara framme.
En läckande pump, sprucket sjövatten lock eller värsta tänkbara "slangen på insidan mellan skölden och röret upp till vattenpumpen.

Efter denna händelse ( det är ju lite bökigt att få upp motorluckorna på Fjord 900) har jag monterat en IP67 backkamera i motorrummet med 7" display vid förarplatsen där jag kan se remmarna, vatten i motorrummet eller andra motorproblem som inte visar sig på de andra ordinarie instrumenten för motorerna.

En del tycker detta är lite overkill men för mig är det väldigt positivt att ha bra koll på motorerna på sjön, man kan ju liksom inte parkera vid vägkanten och vänta på bärgaren i alla lägen.

//Christer
Skriv svar