Avgastryckregulator

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Finn Olsen
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2014, 11:30

Avgastryckregulator

Inlägg av Finn Olsen »

Hej alla,
Råkade ut för ett "missöde" nu i midsommarhelgen.
Tappade plötsligt orken i BB motor!! (Aqad41A)
Efter mycket letande hittade jag en trolig orsak! Skruven som håller justerarmen för spjället till avgasregulatorn var borta och armen var lös.
Fick efter mycket möda armen på plats med ny skruv/bricka och efterföljande test var positivt, full fart i bägge motorerna!
Fick sedan reda på att funktionen på dessa regulatorer är att strypa avgaserna på låga varv, i syfte att hetta upp avgaserna så att det ryker mindre.
Mitt spjäll hade mao fastnat i stängt läge och motade avgaserna vid gaspådrag, vilket givetvis stryper effekten. (man lär så länge man lever)

Nu till min fråga!
Det visade sig att ena regulatorn inte fungerar. Den är satt i öppet läge så motorn går som den skall, men finns det utrustning som minskar röken skall den användas. Fick också tipset att ta bort spjällen, men som sagt, går det att minska röken så.....

Är det någon som har djupare kännedom om dessa regulatorer, hur dom styrs, vanliga fel, etc.... tar jag tacksamt emot tips!
Dokumentation i ämnet vore också tacksamt!

Hälsningar
Finn Olsen
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Avgastryckregulator

Inlägg av Lars Lundbladh »

Ehj,

Sedan flera år tillbaka har Volvo tagit bort avgastrycksregulatorn från avgaskröken och säljer inte längre några avgaskrökar med avgasregulator. Anledningen är att regulatorn gav mer problem än den gör nytta. Demontera eller lås spjället i öppet läge.Ta även bort solenoiden eller koppla ur den elektriskt så slipper du problem med den.

För dokumentation hur den var tänkt att fungera se bifogat dokument:
Avgasregulator.pdf
(47.57 KiB) Nerladdad 293 gånger
Volvo förklarade det så här på AD41B motorn:
Motorn har mycket låga avgasemissioner vid start och låglast. Detta har uppnåtts bl.a. genom ny utformning av förbränningsrummet, högre kompressionsförhållande samt en ny typ av sexhålsspridare med s.k. "minisäck". Detta innebär att motorn ej längre behöver utrustas med vare sig avgastryckregulator eller glödstift.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar