lågt topp varv

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Andreas79
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 dec 2014, 17:06

lågt topp varv

Inlägg av Andreas79 »

Hej
Är en nybliven ägare av en fjord dc 21, avgaslimpan var slut så jag har gjort en ny i rostfritt syrafast jag har kopierat orginalet till stora delar dock har jag separerat avgaserna från 1,2,3 mot 4,5,6 cylinder fram till avgasböjen ner i bockhornet.
Vid första provkörningen förra veckan var det spegelblankt på sundet och då toppade vi 27 knop men motorn ville inte varva mer än 3000 varv och det känns lite lite, jag har inte ändrat något på drev eller propeller drevet är ett 280 drev någon märkning på propellern hittar jag inte.
Vad är normal topp fart på en dc 21 med vp 170 motor och 280 drev? Och vid vilket varv?
Vidare har jag funderat på att installera en disel motor från en bil för att få bättre bränsle ekonomi om det visar sig att nuvarande motor är lite för törstig, är det någon som gjort detta?har hört att det inte fungerar efterson vridmomentet ligger anerlunda vid varvtalen jämfört med orginal motorn.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Andreas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: lågt topp varv

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Här kommer verifierad data med AQ170 21 DC och 21 Weekender,
30 knop på topp vid 4900 rpm, 280 drev utväxling 1,89:1, propeller Volvo 15x17 HS long hub.

3000 rpm och 27 knop tyder på fel utväxling eller propeller om varvräknaren är ok och fart mätt med GPS.

Bil diesel med turbo är svårt marinturbo är nästa uteslutande vattenkylda annars blir det väldigt varmt.
Konvertering av Volvo diesel har gjorts men resultatet är tvivelaktigt eftersom insprutningen måste programeras för marin bruk (varvtal/vrid bör ändras) men vill man experimentera går det alltid, svårt med programmeringen dock och kanske turbo/avgaser.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/2 ... olvo-d5d3/

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar