Lagerbyte utgående axel 290 dp

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
grävling
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 aug 2012, 23:21

Lagerbyte utgående axel 290 dp

Inlägg av grävling »

Hej jag funderar om jag kan klara av att byta lagret på utgående axel. Hoppas att någon kan berätta lite om tillväga gångs sätt det skull vara tryggt att få läsa lit om någon vill och berätta. Mina funderingar är om det är att försöka få bort tätningen och låsringar och sedan dra ur axeln och därefter ur med lagret.Jag undrar om mina tankar är vettiga? . Eller är problemet större än så ?
Mvh Christer
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Lagerbyte utgående axel 290 dp

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Jag antar du menar mellanaxeln dvs. drivaxeln mellan motor och drev den som sitter i svänghjuls-kåpan/struten.
Att lossa axeln kräver special avdragare. Om man skall lossa axeln med avdragare när motorn sitter kvar i båten kan endast ett lager (det yttre) bytas.
Det räcker i de flesta fall om lagret enbart är slitet har det däremot kommit vatten i lagren så åker man oftast på att byta båda lagren och då måste motorn lyftas ut.
Först tas tätningsringen bort nr 80 på bilden (nedre tätningsringen) som sitter ytterst mot drevet. Enklast är att slå med skruvmejsel så att packboxen viker sig. Slå två kraftiga gropar i tätningsringen 180 grader från varandra så viker sig tätningsringen och är enkel att ta ut.
Därefter skall de två låsringarna lossas man behöver en ganska lång och grov låsringstång.
Nu kan axel med det yttre lagret dras ut med specialavdragaren som dras fast runt axeln och slå ut med en en glidhammare.
Byt lager och montera en ny tätningsring.
290 strut.JPG
Bor du i Stockholmsområdet så hör av dig jag har avdragare och kan bistå med hjälp.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Re: Lagerbyte utgående axel 290 dp

Inlägg av Hsun »

Hej.

Jag bytte ut mitt lager i våras och valde att lyfta ur motorn.
Det ångrar jag inte för jag hade torrsprickor i tätningsringarna som tätar mellan drev och motor.
Samtidigt så kan man passa på och måla och göra riktigt rent över allt.
Skruvar du bort svänghjulskåpan där axel och lager är så är det enklare att komma åt och byta.

Mvh
Hsun
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
grävling
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 aug 2012, 23:21

Re: Lagerbyte utgående axel 290 dp

Inlägg av grävling »

Tack så mycket för era svar det hjälper så otroligt mycket att få ta del av era erfarenheter
Jag skall försöka mej på att byta lager och tätning och även bussningarna runt styrgaffeln. Mina funderingar är att längre fram att ev får båten stå på land en säsong för större underhållsarbarbeten.

Tack för er hjälp// Christer
Skriv svar