Ljuddämpa / ljudisolera motorrum

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Jocke
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jul 2014, 11:48

Ljuddämpa / ljudisolera motorrum

Inlägg av Jocke »

Hej,

Jag tänkte försökte göra något åt motorljudet i min Fjord 21 Weekender i vinter. Jag är nyfiken på om någon av er har gjort någon isolering/dämpning av motorrummen. Min idé är att bygga en låda runt själva motorn (Volvo Penta V6 4.3L) istället för att klä hela utrymmet, eventuellt också ljudfällor vid luftintagen. Jag upplever att det mer är luftljud än stomljud, men om det finns kombinationslösningar är det självklart intressant.

All input välkommen!

Jocke
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Ljuddämpa / ljudisolera motorrum

Inlägg av fjord900 »

Jag blev väldigt nöjd med att byta ut det gamla klassiska gula skumgummimaterialet på skotten i motorrummet mot Thinsulate och multinopp på luckorna.
http://www.watski.se/Ljudisolering-11b0Y
http://www.lackman.se/produkter/isolering/

Givetvis kan man bygga extrada, men det är väldigt viktigt med tillgång till luft för motorn.Jag har gjort "ljudfällor" i form av vinklade isoleringsklädda intag innanför luftintag. Det är också viktigt att täta eventuella läckor ut till tomrum i skrov m.m.

Det finns många som ljubbar med akustik och ljud i t.ex. entreprenadmaskiner var erfarenheter är bra även föe oss båtfolk att ta efter.
E n kompetent aktör på området är Karnag som medverkat i artiklar i både PB och Vi båtägare där man isolerade motorum i båtar i din storleksklass.

http://www.karnag.se/marin/ljudisolering.html


/Thomas
Jocke
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jul 2014, 11:48

Re: Ljuddämpa / ljudisolera motorrum

Inlägg av Jocke »

Tack för råd, Thomas! Jag ska definitivt titta närmare på de två materialförslagen. Den förra ägaren till min båt har gjort ett kanonjobb med renovering och motorbyte, men det är rätt skralt med ljudmattor på skott och skrov.

Anleningen till att jag tänker mig en låda är just för att luftförsörjningen fungerar väl med två stora flexibla rör från intagen ner till motorn. Minns en inkapslat dieselverk i motorrummet när jag gjorde lumpen i flottan, det var väldigt effektivt dämpat. Ska fundera lite mer...

/Jocke
Thomas F
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 mar 2011, 20:37

Re: Ljuddämpa / ljudisolera motorrum

Inlägg av Thomas F »

Hej igen Jocke!Isamband med motorbyte från Aq130 till Mercruiser 4.3 mpi monterade jag sidoskott (uppdragbara i aluskenor)Det var nåt lätt skyltmaterial som jag limmade en 6 mm plyfa emellan samt klädde insidan med Biltemas svarta ljudisolering med ett blyskikt i.Drog 2 extra luftslangar till spygatten i akterspegeln o detta har funkat bra i några år nu.Ljud och vibrationsmässigt är det jättebra.På hösten lämnar jag en luftslang öppen o lägger en frostvakt under motorn efter konservering.Det är ju inte så stort utrymme att hålla lite värme i.//Thomas
Fjord21H-71 Mercruiser 4,3mpi
Jocke
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jul 2014, 11:48

Re: Ljuddämpa / ljudisolera motorrum

Inlägg av Jocke »

Lysande, tack för input. Vilken fin bonus med varmförvaring, det hade jag inte tänkt på. Får jag fråga hur du gjort med evakueringsfläkten? Kanske inte så tät låda?
Thomas F
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 mar 2011, 20:37

Re: Ljuddämpa / ljudisolera motorrum

Inlägg av Thomas F »

Helt tätt är nog inte konstruktionen,och l kölsvinet är det öppet som orginal.Jag tror skotten har en öppning ända fram till ruffskottet?Jag har kört såhär några år somsagt o det funkar bra förmig.Satte även en tunn plexiskiva under badbryggan för att minska avgas,drevljud.Hade kanske väntat mig lite tystare gång med mercruiserdrevets avgasutsläpp i propellercentrum men det är ju även 2 utsläpp i skölden som plexit dämpar lite.//Thomas
Fjord21H-71 Mercruiser 4,3mpi
Jocke
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jul 2014, 11:48

Re: Ljuddämpa / ljudisolera motorrum

Inlägg av Jocke »

Stort tack för värdefull info.

//Jocke
Skriv svar