Byte av reglagekabel

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Byte av reglagekabel

Inlägg av earendel »

Hej
Jag har en Fjord Weekender 24 med 2 st AQ drev. Nu har höljet på växelvajern till styrbords drev blivit trasig. Jag skall byta kablen men vet inte hur jag skall göra. Hur ta man isär Morse/Volvo Penta reglaget?? Och hur lång är kablen?

Tacksam för alla tips

Alan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Byte av reglagekabel

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Är det ett dubbelt Penta reglage med plastkåpa eller ett metall kåpa på reglaget?
Plastkåpan kan man lyfta bort från bakkant. Metallreglaget får man skruva bort och lyfta.
Sedan är det bara att lossa vajern från reglaget det brukar ge sig själv. Ta gärna en bild med mobilen så de ser hur vajern är monterad i reglaget
I drevet lossar du först växel kåpan bak på drevet. Lossa först saxsprinten som håller tärningen skruva loss tärningen från växelvajern (vrid lite på växel föraren) så får du loss tärningen. Lossa sedan låsblecket på balksidan av drevet. Sedan går det att dra ut vajern inifrån båten. den sitter inte fast utan ligger/löper i en slang. Ta med vajern till en båtbutik eller varv. Köp gärna en lågfriktionsvajer.
Återmontering sker genom att skjuta t vajern igenom slangen fånga upp den och mata den genom drevet använd en tång och att mata fram vajern genom drevet. Bäst är om man är två så kan en person mata på vajern inifrån båten. Sedan är det bara att dra vajern till reglaget och återmontera.
Ställ in tärningarna i båda ändar då att tärningen går lätt att röra upp och ned i drevändan.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Re: Byte av reglagekabel

Inlägg av earendel »

Hej Lars
Tack för information. Nu kääner jag mig lite säkare. Vet du längden eller måste jag ta bort vajern och mäta den??

Alan
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Re: Byte av reglagekabel

Inlägg av earendel »

Hej igen
Nu har jag kollat längden på vajern. Skall jag mata in den nya vajer igenom drevet och upp i slangen fram till reglaget??

Alan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Byte av reglagekabel

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Du skall mata vajern inifrån motorrummet genom slangen ut till drevet. Lite pilligt så man bör vara två är man trär vajern genom gummislangen ut i drevet.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar