Drev utväxling

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Drev utväxling

Inlägg av Joe »

Hej

Jag har under två somrar funderat på vad som är fel på min Fjord 21 Weekender, den har svårt att komma upp I plan och toppar max 20 kn under gynnsamma förhållanden. Motorn är en AQ145 (vet att den är i klenaste laget) och ett 280 drev propeller 15x15. Motorn verkar vara Ok, startar lätt och blir inte varm tänkte kolla komp osv men ….. nu kollade jag utväxlingen på drevet och det är 1:89 eller typ C. Borde ju vara 2:15 typ D. De val jag har är att byta drevet till ett 280D eller byta underdelen till 2:15 eller skulle det gå att kompensera utväxlingen med en annan propeller?
Drevet i sig är bra inga oljud, missfärgad olja och är lätt att växla.
Vad skulle ni rekommendera?
Mvh
Jan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Drev utväxling

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Vad har du för maxvarvtal?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Re: Drev utväxling

Inlägg av Joe »

Kommer inte ihåg exakt, men jag kommer inte upp i 4000 varv (AQ145 ska väl ligga på ca:5000). Skickar jag någon till fören så kan jag komma upp i 20 kn, hjälper inte med bara trimplanen. Justerade tändningen i våras och då blev den lite starkare men fortfarande svårt att få den plana. Vi ligger oftast i ca 10 kn eftersom min fru inte gillar när det går "fort" :), så visst kan vi klara oss säsong till, men jag vill att båten ska funka som det är tänkt och även kunna öka farten när det behövs.

/Jan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Drev utväxling

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Teoretiskt skulle du komma upp i ca 22,5 knop med en 15x13 vid 5000 rpm. Du skulle även kunna pröva en 14x15, en mindre diameter ger mindre bladarea då kanske motorn orkar upp i rätt varvtal.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Re: Drev utväxling

Inlägg av Joe »

Försöker nog med en 15x13 propeller i år (såg en på blocket), om inte detta funkar så får det bli ett drev med rätt utväxling.
Tack för hjälpen.

/Jan
Skriv svar