AQ145 går ej på låga varv

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

AQ145 går ej på låga varv

Inlägg av Joe »

Hej

Jag har ett problem med min AQ145. När jag sjösatte och startade så går den inte på "låga" varv, måste vara över 2000 annars stannar den. Den går ganska jämt, några hackningar lit då och då men inte så man upplever att den går ojämnt hela tiden. Gick bra när jag tog upp den i höstas.
Har bytt Insugspackning, bränslepump och filter. Det sitter 123ignitor på båten och fördelare och rotor ser nya ut, det sitter dessvärre Biltema tändkablar på nu (nya Bosch har inköpts men ej bytt än (jobbar dubbelnatt).

Någon som kan ha tips?

/Jan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: AQ145 går ej på låga varv

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Jan,

Kontrollera först att tändningen stå rätt inställd med stroboskoplampa. Den skall stå 8 graders förtändning på tomgång och ca 34 grader vid 4200 rpm.
Rengör förgasare och munstycken noggrant och kontrollera även flottörerna samt att samtliga skruvar i förgasare och mellan förgasarhusen är åtdragna så att motorn inte drar in någon tjuvluft.

Det finns även ett par andra problem med AQ145/151 och liknade motorer från Volvo Penta:
• Det är vanligt att skiljeväggen i avgaslimpan rostar sönder detta medför oftast att fjärde avgasporten (längst bak på motorn) korroderar samt att ventilen och ventilsätet rostar sönder. Detta kan få till följd att motorn går ojämnt eller väldigt dåligt.
Oftast måste då topplocket renoveras samt repareras och avgaslimpan byt mot en ny.

• Kontrollera att kamremmen inte kuggat över eller är sliten kontrollera remspänning samt även tryckrullen. Kuggar remmen över går motor dåligt.
Remmen skall bytas var 500 drifttimme.

Tag gärna et kompressionsprov på motorn det skall ligga på mellan 10-12 kg/cm2 på samtliga cylindrar.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Re: AQ145 går ej på låga varv

Inlägg av Joe »

Jag har kollat att “fördelar” läget är rätt dvs att när ettans kolv är I topp så pekar rotorn på ettans tändkabel, men ite kollat märkning på kammen och nedre drevet.

Kan man på något sätt kolla om kyllimpan är ok utan att ta bort den?

Åker till båten och byter tänd delar osv när jag vaknat i eftermiddag.

/Jan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: AQ145 går ej på låga varv

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Det är svårt att kolla avgaslimpan om båten ligger i vattnet. På land kan man lossa avgasslangen och kolla om skiljeväggen är sönderrostad i bakkant på limpan.
Är det det äldre modellen av avgaslimpa som inte är galvaniserad är det mycket troligt att den redan har rostat sönder.
Läs mer:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 5&start=30

Det kan vara så att det är något annat fel kolla först tändning och förgasare.
Är motorn orkeslös?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Re: AQ145 går ej på låga varv

Inlägg av Joe »

Både ja och nej, skrev ett inlägg tidigare om "utväxling 280 drev" visade sig att jag har ett drev för 6-cylindrig motor, men den har under de två åren jag kört med den orkat upp i 20 kn så det är svår att säga. Tycker nog att den uppfört sig som de andra 4-cylindriga VP motorer jag haft.


/Jan
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Re: AQ145 går ej på låga varv

Inlägg av Joe »

Hej

Nu har jag varit nere vid båten, testade att vrida fördelaren max åt ett håll, då funkade den hjälpligt dvs gick på ca 11-1200 varv även om det var lite skakigt. Det visade sig att när vevaxeln och kamaxel stod lika (vid markeringen) så pekade rotorn nästan på tändkabeln för treans cylinder (är väl 1-3-2-4). Min bilmekare var med och han sa att "finns inte en chans att remmen har kuggat" den var bra spänd. Hursomhelst måste ju något ha orsakat detta fel (under vintern??). Tänkte prova att ställa kam och vev rätt och lyfta och vrida fördelaren några kugg som en "Quick fix" för sommaren och fixa under vintern med ny rem och alla drev i rätt läge.

//Jan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: AQ145 går ej på låga varv

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Tändföljden är 1-3-4-2.
Du kan ju flytta tändkablarna det är kanske inte nödvändigt att lyfta upp fördelaren då ?
Viktigt bara att de sitter i rotations ordningen enligt ovan.
Se även;
http://volvo242gt.se/Tandsystem.pdf


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Re: AQ145 går ej på låga varv

Inlägg av Joe »

Var vid båten igår och skulle flytta fördelaren. När jag ställde kam och vev i rätt läge upptäckte jag att det inte stämde. När jag gjorde detta så råkade jag komma förbi markeringarna för kammen så jag "backade". Då såg jag att remmen blev väldigt slak, så jag får nog ta upp båten och göra jobbet ordentligt, dvs byta rem och spännrulle mm.
Några tips inför bytet, Något som man bör byta när man ändå har isärtaget, tips och trix för att få alla rör till kylningen täta osv?

//Jan
Skriv svar