Styrgaffel VP 290 faller ner

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
BellaF
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2016, 03:15

Styrgaffel VP 290 faller ner

Inlägg av BellaF »

Hej!

Många verkar ha problem med att få lös styrgaffeln på VP 290 drev. Mitt problem är precis det motsatta :) Jag har tryckt upp styrgaffeln i botten, satt en kil som mothåll och knackat ner styrarmen så gott det har gått. Sen har jag fettat in gängorna på bulten och dragit den allt vad jag vågat, vilket är en tiotal mer Nm än dom 50 som rekommenderas för en M10 bult. Just i det läget är styrarmen stum. Styrgaffeln är varianten med splines på axeln.

En fråga är, med vilket moment ska bulten dras? Gäller den standardiserade rekommendationen på 50 Nm eller törs jag dra mer?

En annan fråga är, är axeln konisk och får jag kanske inte in axeln tillräckligt mycket i armen innan jag drar fast den?

En tredje fråga är, om någon av delarna styrarm/gaffel är slitna, vilken är troligen den svaga länken eller är dom jämsvaga?

En sista fråga är, har någon andra tips på vad man kan göra?

Hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med mitt problem som börjar bli rätt enerverande.

Tack på förhand! Anders
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Styrgaffel VP 290 faller ner

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Oftast är problemet att axeln på styrgaffeln som är i aluminium korroderat och behöver bytas ut.
Det är ganska viktigt att styr armen klämmer ordentligt runt axeln på styrgaffeln annars kan man förlora styrningen på båten.
Det kan gå att såga upp spåret i styramen så att den försvagas något så att klämkraften runt axeln ökar. Detta kan dock medföra att styrarmen försvagas och går av. Behöver du ny arm eller styrgaffel hör av dig via mejl.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
BellaF
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2016, 03:15

Re: Styrgaffel VP 290 faller ner

Inlägg av BellaF »

Hej Lars!

Tack för ett både snabbt och tydligt svar. Jag mailar dig strax.

Hälsningar! Anders
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Styrgaffel VP 290 faller ner

Inlägg av Thomas Dore »

Hej Anders

Jag har under vintern gjort en ordentlig genomgång av mina styrgafflar då det var glapp med vatten inträngning som följd. Med dubbla diesel 6:or I en Fjord 900 så ligger båten djupt och styrgafflarna genomföringar ligger I vatten hela tiden. Vid singel montage är problemet mindre då styrgafflarna ligger betydligt högre. Volvo Penta har en dålig konstruktion med fel på fett kanalernas dimension, fett spåren för övre och under bussningen men framförallt materialet i bussningarna. Placering av fettnippel på styrarm som är svår att komma åt och svårt att inspektera att det faktiskt kommer fett på rätt ställe. En smörjpunkt skall förse övre och under bussning med fett som dels skall ha smörjande, tätande och korrosions skyddande egenskaper. En enkel läpptätning på utsidan som även den skall få ta del av fett från den undre bussningen. Aluminium ihop med saltvatten och nämnda fel I konstruktion ger direkt spalt korrosion, nedslitning av bussningar vilket ger mer vatten inträngning och förloppet mot styrgaffel haveri och byte accelererar. Jag har gjort om fettkanaler och spår. Monterat slangförlängning på smörjnippel och tillverkat bussningar. Resultatet är helt stum och tät styrgaffel där man tydligt ser fett applicera över hela bussnigens yta inklusive mellan sköld och läpptätning. Viktigt är att inte överfylla med fett. Så även om du byter till ny styrgaffel med nya bussningar så kommer problemet att kvarstå. Maila mig gärna om du vill ha lite mer info och tips på vad du bör göra för åtgärder på ny styrgaffel. mailadressen finns i min profil.
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
BellaF
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2016, 03:15

Re: Styrgaffel VP 290 faller ner

Inlägg av BellaF »

Hej Thomas!
Tack så mycket för det snabba och utförliga svaret. Även om jag inte alls satt mig in på detaljnivå på samma sätt som du så har tanken slagit mig, hur fasen tänkte man med denna lösning på ett annars ganska rejält drev.
Tack för erbjudandet med följdfrågor. Du får nog räkna med att det kommer nån sådan :).

Hälsningar! Anders
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Styrgaffel VP 290 faller ner

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Om man inte vill bygga gaffel och bussningar så är det rekommenderat att lossa styrgaffeln och fetta om bussningar och gaffel samtidigt som man byter bälgar dvs, vart tredje år. har haft 270/280 och 290 drev på mina båtar och utfört denna operation regelbundet och det har fungerat bra.

Det finns fler lite "undermåliga" konstruktioner på Volvo´s drev och sköld.
Här kommer ett axplock:
* Övre växel och kona , Utbytes konan är i stål sedan 1998. Mässingskonan som sitter original på de lite äldre dreven (innan 1998) slirar ofta på större motorer med högt vridmoment tex 454(7,4l) eller KAD motorer. Kona och glidsko bör då bytas. Det sitter en mässingsbricka under vertikalaxeln den böjs och medför en smäll när växeln läggs i.
* Slangfästet för vattenslangen brukar korrodera sönder bör bytas med jämna mellanrum
* Packa om drevet minst vart 10år helst vart 5 år speciellt duoprop dreven där propelleraxeltätningarna brukar ge sig efter 5-10 år.
* Styraxel och bussningar på drevet speciellt äldre drev fram tom 290 med backhakar brukar bli problem speciellt om man inte fettar in nållagret via fettnippeln som sitter på upphängningsgaffeln. Tryck in vattenfast fett vid upptagning så att eventuellt vatten trycks ut. Bör kollas vid ompackning av drev.
* Kolla oljan vid upptagning (inget vatten i oljan?) tappa från bottenplugg det räcker inte att kolla oljestickan då vatten är tyngre än olja.
Oljeval:
* Bonda=Jorda styrgaffeln mot motorn annars riskerar den att korrodera.
* Montera gärna en zinkanod på upphängnings gaffeln på drevet, något som infördes på senare drevmodeller.
* Slangen för genomföring växelvajern som sitter i skölden bör bytas till en slang med rostfri nippel. Original kan rosta kraftigt.
* Skruvarna som håller klämringen i struten är galvaniserade de rostar kraftigt på vissa drev, byt till nya , tillverka gärna rostfria går inte att köpa utan måste gängas om då gängan är längre än standard skruv. Byt samtidigt den yttre gummiringen den kan börja läcka efter ca 20 år.
* Avgaskrökar (aluminium som sitter i skölden) på framförallt dieselmotorer korroderar sönder i ovankant eller på utsida. Köp plastkrage från Volvo (rep. kit) limma med motorsilikon. Limma alltid avgaslangar med motorsilikon mot aluminium annars korroderar kröken mellan gummi och aluminum gods.

Olje rekommendation:
Mässingskona = motor (SP) eller SAE mineral olja (DP Transmissionsolja SAE80W-90)
Stålkona = Syntetisk transmissionsoljaSAE75W-90(gäller vid byte av kona eller nyare drev) DP-G Helsyntetisk transmissionsolja SAE75W-140


Trots allt detta är Volvo dreven robusta och rätt skötta håller de länge. De ligger trots allt i vatten under många månader och inget stoppar egentligen korrosion men man kan få kontroll på det genom underhåll och mycket fett. Alternativet tex Mercrusier eller OMC drev är inte lika lätt mekat och har oftast samma problem med tiden, alpha dreven är tex mycket klenare byggda.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Styrgaffel VP 290 faller ner

Inlägg av Thomas Dore »

Hej Anders,

Ett forum skall ju vara ett nätverk. Det finns så mycket erfarenheter och olika lösningar på många av de problem som dyker upp i äldre båtar, varför inte dela med sig av dessa erfarenheter. Det krävs ju tid och intresse att hålla liv i båtar som kommer till åren och där äldre tekniska lösningar, inte helt genomtänkta att ha 20 år eller mer i livslängd. Förebyggande underhåll med kontinuerliga genomgångar av drev är ett enkelt sätt att hålla det vid liv. Detta medför kostnader om man inte gör det själv. Det är när man själv skruvar man inser att det är bättre att försöka förfina konstruktionen för att förlänga underhålls intervallen. Visst intresse för detta måste ju dock finnas.

/Thomas
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Styrgaffel VP 290 faller ner

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Anders,

Vilket material använde du i bussningarna?
Du skriver att du ändrade fettkanallerna, jag antar du borrade nya hål mitt för bussningarna?

Ett tips är att bygga nya tätningsplan för v-ringen på skölden i tex epoxi. Jag tillverkade ett verktyg och gjöt ett nytt tätningsplan fungerande mycket bra på mitt drev då orginal gjutningen av skölden gjorde att det inte var ett slätt plan för tätningsringen.

Nu har jag DPH på nya båten med D6 motorn, nytt drev nya problem. bland annat sitter det shims i plast som bör bytas till rostfria. Över/underhus bör tas isär och lägga Permatex eller motorsilikon på ytorna det blir kontakt korrosion mellan över och underhus, samma på alla drev egentligen men skillnaden är att på gamla 200 dreven så satt det en oring som tätade, den tog Volvo bort på DPH dreven men troligen på grund av läckage problemet återinfördes den på DPH-D drevet. I vintras gjorde jag alla uppdateringa så jag får hoppas det håller ett par år nu.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Styrgaffel VP 290 faller ner

Inlägg av Thomas Dore »

Hej Lars,

Materialet är av Delrin/Robalon och har en mycket liten svällande effekt vilket gör att styrgaffeln blir helt stum när den ligger djupt i vattnet. Jag har modifierat ett flertal styrgafflar och drev sköldar. Drevgaffeln sätt i svarven och fett spår får lite större dimension. En kanal borras vertikalt genom de tre horisontella. På vissa styrgafflar är mittenkanalen genomborrad till trim axel. Den genomborrningen tätas. De tre kanalerna ökas i dimension och den vertikala tätas efter renblåsning med en låsskruv. Styrgaffeln får en förlängningsslang för enkel påfyllnaden av fett. Som du skrev så är tätningsytan i drevskölden för V-tätningen oftast i dålig tolerans. Jag har ett verktyg från erixtool.com och med det får man ett mycket fin yta. Dessa modifieringar ihop med uppgraderingar av drev konor mm gör att det går och hålla liv i äldre drev. Funderar på nästa steg med en gammal drevsköld från DPA drev. Tänker fräsa in en simring tätning och byta ut bussning mot nållager.
DPH drev har sina problem och utmaningar bra med Fjord forum är ju att dela med sig av erfarenheter.

Jag funderar på att blästra botten på min 900 till hösten men ser mycket jobb med spackling och epoxygrund.
Vet du ungefär hur många timmar du la på din botten ?

/Thomas.

Hur laddar jag enklast upp bildserier ?
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Skriv svar