Skiljerelä Skyllermarks

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Skiljerelä Skyllermarks

Inlägg av fjord900 »

Hej!
Jag har sedan ca 5-6 år ersatt VP:s skiljediod för laddning av batteribankarna med Skyllermarks relä
image.png
Jag har på senare tid börjat fundera på om detta är för klent?
Max ström är ju 400A 1s<.
Jag kan inte påstå att jag märkt några problem. Min batteribank består av 1+ 3 st 105 Ah Vetus AGM. Startbatteriet belastas även med bogproppeller, förutom startmotor.
Birdie
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jul 2016, 19:02

Re: Skiljerelä Skyllermarks

Inlägg av Birdie »

Hej!

Varför tror du att det är för klent? Det sitter ju för att separera start och förbrukningsbank så du inte råkar "förbruka" startbatteriet när du är utan laddning från generatorn. Det går ju framför allt laddström igenom relät för att toppladda startbatteriet efter start men det är ju normalt en bra bit under 100A. Jag kan endast tänka mig ett scenario i så fall där du kört förbrukningsbanken helt tom (om du nu inte leker upp startbatteriet genom att köra bogpropellern när motorn inte är igång), du startar motorn och när generatorn börjar ladda sluts reläet och du får en strömrusning från startbatteriet till förbrukningsbanken. Jag vet inte hur mycket det i så fall kommer strömma över eller hur stor sannolikhet det är att detta händer dig, men jag vet att jag aldrig hört talas om någon som råkat ut för detta och om det skulle hända står du ju där med ett bränt relä, inte någon större katastrof eller :D

Men du kanske har andra funderingar eller scenarier i tankarna?

Mvh Jocke
Fjord 900 Dolphin -88 VP KAD 44 -01
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Skiljerelä Skyllermarks

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Strömuttaget från en batteribank fördelar sig lika över alla batterier. Har kretsen tex. tre batterier ett startbatteri och två förbrukarbatterier ihopkopplade med kabel eller skiljerelä så kommer strömmen/lasten att att fördelas lika över alla batterierna.
En bogpropeller drar minst ca 200A detta innebär att ~66A kommer att lastas på varje batteri dvs. om tre batterier är ihopkopplade i kretsen. En vanlig missuppfattning är att strömmen bara tas från det batteri eller den batteribank som förbrukaren är kopplad till men så är inte fallet den tas alltid från hela den ihopkopplade batteribanken. Kontrollera gärna med tångamperemeter.
Skiljerälet bör därför klara den last som uppkommer när tex ankarspel eller bogpropeller används. Ett alternativ är att koppla isär batteribanken när tex bogpropellern används men det brukar inte vara så praktiskt. Jag rekommenderar spänningsstyrda skiljerelän tex Blue sea eller Biltema de tål stora strömmar kontinuerligt och intermittent, kom ihåg att alltid avsäkra batterierna för att undvika kabelbrand.

https://www.bluesea.com/products/catego ... ing_Relays
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... 000024038/

Själv har jag både bogpropller och ankarspel samt en 140A generator kopplade till en 550Ah batteribank med fem batterier jag har valt att montera et t blue sea skiljerelä av typen https://www.bluesea.com/products/7620/M ... 2V_DC_500A
500A är kanske lite overkill när jag har så många batterier men det kommer alltid att fungera även om jag köra alla förbrukare samtidigt.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Skiljerelä Skyllermarks

Inlägg av fjord900 »

Ok Lars!
Om jag tolkar dig rätt borde mitt relä med max 400 A vara tillräckligt?

/Thomas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Skiljerelä Skyllermarks

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Thomas

Skyllemark reläet klarar 75A kontinuerligt och 400A i max 1 sekund. Reläet är ett "standard bilrelä" som måste styras från tex tändningslåset.
Det kan fungera men har man en stor bogpropeller och få batterier kan det brännas.

Jag skulle nog välja minst ett 120A relä. Hur stor är generatorn?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Skiljerelä Skyllermarks

Inlägg av fjord900 »

Hej Lars!

Min generator är på 70 A.
/Thomas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Skiljerelä Skyllermarks

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Thomas,

Nu har jag funderat lite mer på din koppling till bogpropellern.

I ditt fall om bogpropellern är ansluten direkt till startbatteriet kan det vara mer än 150A som flyter genom skiljereläet dvs.om start och förbrukarbatteriet är ihopkopplade när bogpropellern används. Om du istället kopplar bogpropellern till förbrukarbatterierna kommer skiljereläet att lastas betydligt mindre ca 50A. Kontrollera gärna strömmen som flyter genom kablarna till skiljereläet med en tångamperemeter.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Skiljerelä Skyllermarks

Inlägg av fjord900 »

Hej o Tack Lars!

Ska nog ta en liten omdragning i vinter. Jag skaffar ev. ett ytterligare batteri, och lägger därefter över bogproppen på förbrukningsbanken...
/Thomas
Skriv svar