Vatten i drivbelg

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
elan
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 okt 2015, 18:45

Vatten i drivbelg

Inlägg av elan »

IMG_4248.JPG
IMG_4266.JPG
Til min fortvilelse oppdaget jeg at det har kommet vatten inn i drivbelgen som jeg byttet i sommer på min AQ170/280 som sitter i min 21 Fjord Weekender. Vatten har også trengt inn i drevet siden oljen har fått "majones" liknende konsistens’.
Jeg har byttet belg mange ganger på både Volvo og Mercrusier uten problemer, og dette er første gangen jeg ikke har klart å få det tett. Muligens fordi det satt igjen rester av lim etter tidligere montering. Jeg sleit med å få fjernet dette og få det rent.
Heldigvis hadde båten bare ligget på vannet 6 - 7 uker da det ble oppdaget, og jeg har hatt maks 5 driftstimer på motoren. Så jeg håper at skaden ikke har blitt stor. Har ikke funnet metallspon i oljen, og hørte ingen ulyd fra drevet under drift.
Jeg har byttet Olje 2 ganger på drevet for å få ut vannet.
Det har kommet noe rust på drivknuten, og jeg regner med at man bør bytte kryssene etter at de har gått i vann. Tettninger og o-ringer på «dubbellageroxen» må vel byttes og drevet trykk testes.
Men det som bekymrer meg er hvordan det har gått med lagrene i mellomhuset mot motoren.
Lagrene og tetning ble faktisk byttet for fire år siden (2012). Og når jeg titter inn på tetningen og på akslingen fra drivknuten kan de se ut som de har gjort jobben sin og holdt vannet ute.
Men jeg er jo ikke sikker. Så spørsmålet er om jeg bør ta jobben med å få de byttet. Eller er det noen mulighet for å sjekke status på lagrene uten å måtte gå til det drastiske skrittet å løfte motoren?
Takknemlig for alle råd.
/Jon
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vatten i drivbelg

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Jon,

Det är inte så svårt att dra ut mellanxeln utan att lyfta ut motorn. Det finns speciella adragare som kan klämmas fast på axeln för demontering. De säljs av mekomarin i Söderhamn http://mekomarin.se/våra%20produkter.html
De flesta varv som jobbar med Volvo penta bör ha en avdragare som du kanske kan låna eller hyra.

Det går även att kontrollera om lagret rostat utan att ta bort axeln.
Ta bort den yttre tätningsringen i struten (sprängkåpan) lossa de båda låsningarna i struten den inre håller lagret och gör rent från fett och kontrollera kullagret är det rostigt måste axeln demonteras och nytt lager monteras.
Den yttre tätningsringen brukar jag lossa genom att slå med en skruvmejsel på två eller flera ställen på ovansidan av tätningsringen så att den viker sig sedan är det bara att ta en tång eller krok och dra ut den.

Varför gick det hål i bälgen, har du hittat orsaken? Det är viktigt när man monterar knutkorsbälgen att kontrollera märkningen på bälgen och att den fjäder som sitter inne i bälgen sitter rättvänd. Den yttre Ändan på fjädern skall helst vara i ovankant på bälgen annars finns det risk att den kommer mot knutarna när drevet tiltas upp. Dessutom skall man heller aldrig köra motorn med helt upptiltat drev då kan fjäderändan göra hål i drevbälgen.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
elan
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 okt 2015, 18:45

Re: Vatten i drivbelg

Inlägg av elan »

Hei Lars
Det var en lettelse :) Takk for tilbakemeldingen og gode råd. Da skal jeg undersøke mulighet for å låne , eventuelt kjøpe en avdrager. Men jeg kan jo begynne med å løsne den yttre tetningssringen og låsringene som du foreslår og se om jeg kan finne rost på kullageret. Ut fra "explode view" som jeg fant på nettet, skal det vel bare være et stk. axel lager på denne motoren ( AQ170C) ?
aksel.PNG
Jeg har inspisert belgen, men har ikke klart å finne noen synlige skader på den. Tenkte jeg skulle tette den ene enden av belgen, og fylle med vann for å se om det renner ut av et hull som ikke er synlig. Jeg vil gjerne finne årsaken . Teorien er at jeg ikke har fått det tett under en av slangeklemmene på grunn av limrester på monteringsflaten. Bør nedre girhus også åpnes og sjekkes etter vannintregning i drevet ? Øvre må jo demonteres for å bytte O-ringer og tetninger, så der vil man samtidig se om det er skader.
/Jon
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vatten i drivbelg

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Det stämmer det är bara ett kullager som sitter på axeln det finns även ett stödlager/kullager mot svänghjulet men det roterar inte så det behöver oftast inte bytas.
Knutkorsbälgen på Volvo dreven skall inte limmas men ytorna skall vara väl rengjorda och utan korrosion innan montering av bälgar.
Antar du menar styrningen = girhus om drevet tas helt isär kan även tätningarna där bytas man känner oftast om det går trögt eller är klappt då kan tätningar och lager/plastbussningar behöva bytas.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar