Dela VP 290A (DP) inför ommålning - nåt särskilt man skall tänka på?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
annerborn
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 nov 2016, 10:14

Dela VP 290A (DP) inför ommålning - nåt särskilt man skall tänka på?

Inlägg av annerborn »

Hej

Mitt drev börjar se lite trist ut med en massa färgsläpp så jag fundrar på att bättringsmåla det i vinter. För att komma åt att skrapa och måla så känns det som jag måste få bort upphängningsgaffeln och backhakemekanismen, men det verkar kräva att man delar drevet vid både vid c. OCH vid a. eller b.

Bild

Jag lutar nog åt att dela vid c. och a. Delningen vid a. har jag redan gjort en gång (när jag packade om drevet) men delningen vid c. och själva demonteringen av upphängningsgaffeln har jag aldrig gjort förut. Jag har tittat i verkstadshanboken (http://www.mybayliner.co.uk/boatmad/280285290.pdf) och det verkar inte vara ogörbart för en normalhändig båtägare, men det första problemet blir väl att komma åt och lossa insexbultarna vid c.

Sedan har jag förstått att man behöver tillverka en urdragare för att dra ur styrspindeln när man skall ha loss upphängningsgaffeln, men att det går att fixa med gängad stång och lite brickor och muttrar i rätt storlek.

Är det någon som gjort detta och som har tips om det är nåt särskilt man bör tänka på i övrigt eller är det nåt som brukar djävlas?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Dela VP 290A (DP) inför ommålning - nåt särskilt man skall tänka på?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Operationen att dela drevet och lossa upphängnings/styrgaffel har jag gjort många gånger.
Enklast att dela vid B och sedan C, alla skruvar är i tum mått och insex nyckeln måste kapas för att komma åt skruvarna vid kavitationsplattan.
Det är den enkla operationen, håll reda på schimsen och byt ut alla o-ringar och tätningar vid återmontering.

Nu till det lite bökigare:
Styrgaffeln sitter med ett rör som helst skall dras ut med hjälp av ett rör som har större diameter än den nedre delen på styrröret använd en gängad stång brickor och muttrar som avdragare. Ibland sitter de hårt i aluminumgodset så man bör ha rätt så kraftiga brickor osv. Jag brukar använda vattenledningsrör och hylsa som passar inne i styraxeln/röret.
När allt skall återmonteras kan det vara lite bökigt att få alla delarna som backhaken osv på plats men med lite tålamod går det säkert bra.
byt nållager plastbussningar och tätningar vid styrgaffeln de brukar ta rätt mycket styrk och vatteninträngning är mycket vanligt.

Lycka till

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
annerborn
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 nov 2016, 10:14

Re: Dela VP 290A (DP) inför ommålning - nåt särskilt man skall tänka på?

Inlägg av annerborn »

Strålande!
Det låter som ett lagom utmanande vinterprojekt
Skriv svar