Propeller och 280 drev

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Khermanssson
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 jul 2016, 10:25

Propeller och 280 drev

Inlägg av Khermanssson »

Hej,

Jag har haft ett drevhaveri på mitt gamla 280 dp och har nu varit tvungen att köpa ett nytt (begagnat) 280 sp.
Det nya har utväxling 1:61 eftersom det är till en Volvo 5.0 V8.

Nu till min fråga om långa och korta nav, jag tycker det känns som jag har ett kort nav på propelleraxeln trots att det är utväxling 1:61. Vad jag läst skall man alltid ha en propeller med långt nav till en V8 så det känns då konstigt om det skulle vara ett kort nav till V8ans utväxling. (obs fick på propellern ungefär en halv cm till från att bilden togs).

Bild
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Propeller och 280 drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Följ länken där finns mått på propelleraxlar samt monteringsanvisning. Long hub Prop brukar passa alla Volvo drev som har skruvlåsning av propellerkona oavsett axel. Vad är det för propeller du skall montera.

http://www.horizonblue.dk/VolvoPenta_hub.htm

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Khermanssson
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 jul 2016, 10:25

Re: Propeller och 280 drev

Inlägg av Khermanssson »

Det är en Solas 4 bladig propeller från Propellertrim.
Se länk: http://www.propellertrim.se/wshop/solas ... -4-blad-rh
Khermanssson
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 jul 2016, 10:25

Re: Propeller och 280 drev

Inlägg av Khermanssson »

Att tillägga är att jag kan inte skruva i låsskruven för propellerkonan, den gängar helt enkelt inte.

Ett annat problem jag fått är att maskinen går varm, får helt enkelt inte upp vatten till sjövattenfiltret, har bytt impreller men problemet kvarstår? Såg att det kommit upp lite marinfett från drevet i sjövattenfiltret så uppenbarligen har den lyckats pumpa upp lite vatten i alla fall.
Skriv svar