290 DP-A Växel gick inte i.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Nimo360
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 okt 2017, 12:31

290 DP-A Växel gick inte i.

Inlägg av Nimo360 » 18 feb 2018, 22:24

Hej,
Tack för insläpp i forumet.
Jag äger inte en Fjord men när jag sökt på nätet efter svar på mina funderingar gällande 290 DP drev verkar det finnas väldigt mycket kunnande på detta forum.

I slutet på semestern i somras hände det tre gånger på samma dag att växeln inte gick i på styrbords drev.
Resten av semestern och de 12 helger vi var ute efter det så hände det aldrig igen.
Vad skulle ni göra, renovera drevet eller tro att det inte borde hända igen?

DP-A
Senast renoverat för ca 10 år sedan av Regal Marin.
Konan skall vara bytt till en i stål.
Oljan ser fin ut.
Olja i drevet Q8 T55 80W-90
Elektroniskt reglage.

Mvh
Thomas

Lars Lundbladh
Inlägg: 1364
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: 290 DP-A Växel gick inte i.

Inlägg av Lars Lundbladh » 19 feb 2018, 00:47

Hej,

Det finns flera orsaker till att konan slirar , vanligtvis är det utslitna mässingskonor men eftersom din var bytt kan det bero på andra fel. Har du kollat oljan så det inte är vatten i den, vattenläckage eller för hög oljenivå är andra orsaker till växlingsproblem.
Vad är det för olja du fyllt drevet med ? Drev med stålkontor skall fyllas med helsyntetisk olja.

Vill du ha hjälp med att gå igenom drevet så hör av dig.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben

Nimo360
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 okt 2017, 12:31

Re: 290 DP-A Växel gick inte i.

Inlägg av Nimo360 » 19 feb 2018, 20:56

Hej,

Oljan är fin, det är inget vatten i den.
Oljenivån är rätt i drevet.
Den olja jag använder är från Q8: https://www.rix.co.uk/documents/content ... -12-11.pdf
Det är enligt rekommendation från en "Senior Product Application Engineer" på Q8 Oils.
Om den är helsyntetisk eller inte vet jag inte.
Mvh
Thomas

Lars Lundbladh
Inlägg: 1364
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: 290 DP-A Växel gick inte i.

Inlägg av Lars Lundbladh » 20 feb 2018, 07:51

Hej

Kan du beskriva felet igen går växeln inte i eller slirar den och sedan hoppar i ?
Om växeln inte går i så kan det vara fel i växelmekanismen eller länkarmarna.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben

Lars Lundbladh
Inlägg: 1364
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: 290 DP-A Växel gick inte i.

Inlägg av Lars Lundbladh » 20 feb 2018, 07:55

Hej

Kan du beskriva felet igen går växeln inte i eller slirar den och sedan hoppar i ?
Om växeln inte går i så kan det vara fel i växelmekanismen eller länkarmarna.
Oljan enligt Volvos rekommendation skall vara Syntetisk transmissionsolja SAE75W-90 för drev med stålkona.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben

Nimo360
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 okt 2017, 12:31

Re: 290 DP-A Växel gick inte i.

Inlägg av Nimo360 » 20 feb 2018, 21:53

Hej,

Första gången det hände så hade jag lagt reglaget i friläge.
Gasade lite och och efter några sekunder så dunkade det till från drevet.
Trodde då att jag kört på något i vattnet en stock eller liknande.
I efterhand så förstod jag att det var växeln som gick i och det var därför det dunkade.
Jag har dubbelmontage AQAD 41B så det var bara ena motorn som drev, därför förstod jag inte vad det var som hände.
Ca 10 minuter senare händer samma sak igen, maskinerna i friläge och strax efter gaspådrag så dunkar det igen.
Går till en vik för att felsöka, kollar propellrar och förstår då att det är växeln som inte går i på styrbords drev.
Efter dessa gånger har det inte hänt igen.

Mvh
Thomas

Lars Lundbladh
Inlägg: 1364
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: 290 DP-A Växel gick inte i.

Inlägg av Lars Lundbladh » 20 feb 2018, 23:35

Hej,

Om du vill vara säker på att drevet är 100% ok så bör nog konan kollas även de inre konorna samt lagren som håller vertikalaxeln. Dessutom bör mässings ringarna som är ändlägesstopp bytas till stål de brukar hamras ut med tiden, jag har tillsammans med www.drevdelar.se tagit fram nya ringar i stål Art. nr: 71313 som håller bättre.
https://drevdelar.se/slitring-distansri ... -290-sp-dp

Oljan bör var helsyntetisk transmissions olja kvalitet 75W/90.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben

Nimo360
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 okt 2017, 12:31

Re: 290 DP-A Växel gick inte i.

Inlägg av Nimo360 » 02 mar 2018, 00:03

Hej Lars,

Tack för bra svar på mina funderingar.
Vad tror du en sådan renovering skulle kosta?

Mvh
Thomas

Lars Lundbladh
Inlägg: 1364
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: 290 DP-A Växel gick inte i.

Inlägg av Lars Lundbladh » 20 mar 2018, 14:14

Hej

Vill du ha ett kostnadsförslag?

Kontakta drevservice:
http://www.drevservice.se

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben

Skriv svar