Blir motorn (AQ260) farligt varm?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Blir motorn (AQ260) farligt varm?

Inlägg av jiwisto »

Hej,

Har tittat på en Fjord 24 Weekender till salu med en AQ260 V8:a som enligt temp-mätaren visar en arbetstemp på ca 80-85% av det gröna fältet efter några minuters körning i marschfart. Det innebär att det är endast ca 3-4 mm kvar på den gröna skalan i temp-mätaren innan det röda fältet börjar. Tempen gick inte upp högre än så under provkörningen, men jag anser att det är för hög arbets-temp, vill minnas att tempnålen ska stå typ rakt upp inom det gröna fältet ilket blir ca 50% och inte som i detta fall, nästan på 85% av det gröna fältet.

Vad säger ni om detta, är det något tokigt med kylningen tro eller kan det anses vara okej som det är enligt min beskrivning?

Tacksam för svar då jag funderar på att köpa båten.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Blir motorn (AQ260) farligt varm?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Bra fråga... är motorn sjö eller färskvattenkyld? Det bör sitta olika termostater i motorn beroende på typ av kylning.

Öppningstemperatur 71ºC. Termostat till motorer med Volvo Penta original färskvattenkylning monterat.
Öppningstemperatur: 62°C. Passar till sjövattenkylda motorer.

Berende på vilken termostat som sitter monterad kommer original instrumentet att visa olika
Mitt i gröna området kan var ok om motorn är sjövattenkyld, Närmare det röda om motorn är färskvattenkyld.

Så det beror på. Enklast är att byta till ett temperatur visade instrument men tänk på att V8 GM motorer har USA-standard 240-30 ohm.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Re: Blir motorn (AQ260) farligt varm?

Inlägg av jiwisto »

Tack Lars,

Det är sötvattenkylning/slutet system säger nuvarande båtägare. Vad drar du för slutsats av det svaret, ang tempgivaren som jag frågade om i trådstarten?

Mycket tacksam för din hjälp i frågan.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Blir motorn (AQ260) farligt varm?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Eftersom mätaren inte är bytt så kan den mycket väl visa nära röda området. Vill minnas att min AQ260 låg där ungefär. Säkrast är att kolla med en graderad tempmätare. Ett annat test är att känna på avgaslimporna de skall gå att ta på även om man kört fort, de bör inte bli över 60 grader.
Jag gissar på att topplocken inte är konverterad till blyfribensin. Du kan nog räkna med att få modifiera topplocken. Jag hällde i blyersättning i bensinen men det hjälpte inte, efter det att jag hade haft båten 5 säsonger var jag tvungen att renovera topplocken.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Re: Blir motorn (AQ260) farligt varm?

Inlägg av jiwisto »

Tack igen för svar Lars,

Vad kan det beräknas kosta att behöva renovera topplocken?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Blir motorn (AQ260) farligt varm?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Beror på skick men gissningsvis ca 6000 kr /topplock. Kolla tex med Enebybergs motorrenovering.
Sedan är det en del arbete med att lyfta insuget osv, oftast behöver man byta mer prylar när man river tex avgaslimpor knän osv.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Re: Blir motorn (AQ260) farligt varm?

Inlägg av jiwisto »

Tack för all hjälp i frågan Lars!
Skriv svar