Hög motortemperatur och backen går inte i volvo penta AQ170/270

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
jogreriar
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 aug 2019, 11:08

Hög motortemperatur och backen går inte i volvo penta AQ170/270

Inlägg av jogreriar »

Hej!

Jag blev medlem för några veckor sedan när jag köpte min första båt någonsing, en Fjord 21 HT med en AQ170 och 270 drev. Vid provkörning fungerade allting bra men de senaste 3 gånger jag har varit ut (av 6 tillfällen totalt) händer det konstiga saker med motorn:

1) Temperaturen på motorn stiger drastiskt: den går från grön där mätaren visar att den ligger inom den första 3:e delen av den gröna skalan till att slå om och hamna inom den röda skalan nära den högsta punkten. Detta har hänt efter att ha kört 4-5 nm i marschfart 17-18 knop och drar ner hastigheten till 2-3 knop precis innan jag ska lägga till.

2) När jag lägger manöverreglaget i neutralt läge stannar motorn och går sedan inte att starta, startmotorn kickar igång men motorn startar inte utan den gör det först efter några minuter.

3) När jag ska exempelvis lägga till på bryggan och lägger in backen efter att jag har glidit fram och haft det i neutralt läge går inte backen in, motorn spinnar och det kommer ut en del avgasrök men propellern drivs inte direkt utan efter några sekunder går växeln i med ännu mer rök och en väldigt varm motor igen.

Jag skulle bli väldigt tacksam om jag fick råd om vad jag kan göra, att anlita en båtmekaniker blir en självklarhet om det visar sig att det är något fel på drevet eller motorn men innan jag gör det vill jag gärna höra om detta är vanliga problem för den här kombon. Den förra ägaren säger sig ha servat motorn regelbundet och sagt att det inte finns några problem med motorn, sen förstår jag att det utgör inga garantier för dolda fel eller fel som uppstår plötsligt.

Jag kan ingenting om motorer och funderar på lite längre sikt på vad som är bäst om jag ska behålla båten, köpa en ny motor och drev eller renovera befintlig. Jag vill känna mig trygg när jag åker ut med båten.

Tacksam för alla svar och kommentarer!

José
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Hög motortemperatur och backen går inte i volvo penta AQ170/270

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

1. Kan vara fel på termostat, kylsystem, sjövattenpump eller avgaslimpa/krök är motorn sötvattenkyld? Kan man ta på avagaslimpan när motorn går? eller är den väldigt varm? Blir motorn varm när du går upp i planingsfart, kallnar den snabbt när du kör långsamt?

2. Kan hänga ihop med en varm motor även tändningsinställningen och förgasarna bör kollas.

3. Slirande 270 drev kan bero på sliten kona men kan lika bra vara vatten i drevoljan.

Var ligger båten?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
jogreriar
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 aug 2019, 11:08

Re: Hög motortemperatur och backen går inte i volvo penta AQ170/270

Inlägg av jogreriar »

Hej Lars,

Tack för dina svar! Motorn blir varm när jag dra ner farten och framför allt när båten stannar, under färden i 17-18 knop är temperaturen helt ok. Nästa gång ska jag känna på hur varm avgåslimpan blir när motorn går.

Båten ligger i Björlanda kile i Göteborg, jag kommer definitivt att behöva någon som gör en hyfsat omfattande felsökning i samband med när jag tar upp den från vattnet på slutet av denna månad.

Jag återkommer med lite mer detaljer efter att jag har varit ute med den nästa gång. Den är sjövattenkyld.

Med vänlig hälsning,

José
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Hög motortemperatur och backen går inte i volvo penta AQ170/270

Inlägg av Lars Lundbladh »

Att motorn blir varm på lågfart tyder på dåligt flöde i kylningnen, har du kollat sjövattenpumpen ? Annars är det troliget att det är stopp i kylslingan.
ÄR motorn sjövattenkyld eller har den värmeväxlare?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
jogreriar
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 aug 2019, 11:08

Re: Hög motortemperatur och backen går inte i volvo penta AQ170/270

Inlägg av jogreriar »

Hej!

Jag skulle uppskatta om någon kunde tipsa mig om någon som jag kan kontakta för att få ordning på motorn och drevet. Jag har bestämt mig för att behålla båten men vill ha en hyfsat fungerande motorn.

Jag la upp en annons på blocket. Får se om något vill ta sig an detta som ett projekt att hålla på med fram till april nästa år.
Skriv svar