Motor till Fjord Consul 26

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Lyngnholm
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 apr 2011, 15:00

Motor till Fjord Consul 26

Inlägg av Lyngnholm »

Vilken 6 cylindrig Penta diesel är lämplig för båten?
Enkelmonterat 290 dp drev.
Planar båten ut med 130-135 hp 40 motor? Går det att få till vettig marchfart?

Tacksam för svar.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motor till Fjord Consul 26

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Båten har ett ganska djupt V vilket gör att den är tungdriven men samtidgigt går den bra i sjö. En Volvo penta disel över 200 hk dvs. Volvo Pentas KAD motorer eventuellt en AQAD41 på 200hk borde den orka upp i plan, 40 motorer är nog i klenaste laget. . Orginal satt det antingen 2x AQ130 vilket var i klenaste laget (2x130hk Bensin 4cyl baserad B20) alternativt 2x AQ170 (170hk 6 cyl Bensin baserad på B30).

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Lyngnholm
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 apr 2011, 15:00

Re: Motor till Fjord Consul 26

Inlägg av Lyngnholm »

Du har säkert rätt, kraftigare och nyare destå bättre, är det någon som har erfarenhet av hur en Consul 26 uppträder med 165 hk 40 motor ihop med duoprop, jämnfört med dubbelmonterade bensinare borde vikten bli något mindre och effektiviteten med duoprop något högre.
Halvplaner båten då? Hur påverkar det bränsleförbrukningen?

MvH Per
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Re: Motor till Fjord Consul 26

Inlägg av baheno »

Jag har en KAD42 (230hk) + 290Dp drev i min 24Weekender.
Marchfart blir 24-27knop och bränsleförbrukningen ligger då på 1.109 l/nm

Vad som är lite trist är att jag verkligen behöver upp i planing för att båten ska gå bra, men eftersom din båt är 2 fot längre kanske du har en bekvämare gång i lägre hastigheter, dock så tror jag inte att du tjänar in det på bränsleförbrukningen... Vill du spara soppa så ska du lägga all din kraft på skrovet dvs på botten..
Lyngnholm
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 apr 2011, 15:00

Re: Motor till Fjord Consul 26

Inlägg av Lyngnholm »

Så här blev det:
Jag fick tag på en AQD40B motor som jag renoverade och snyggade till, bytte mellanaxeln i struten och parade ihop med ett DP drev med 4´´ förlängning, A6 propellrar, styrningen fick jag bygga en adapter till och jag fick ordna till en övergång mellan olika diameter på avgasröret, det blev faktiskt kanon.
Båten går fantastiskt i 12 knop och toppar 19, planar ut fint.
Skriv svar