Bensinlukt

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Jutte
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 apr 2011, 22:42

Bensinlukt

Inlägg av Jutte »

Hej
Jag har en Fjord Dolphin 775 där ofta luktar bensin i kabinen.

Någon som har ett tips om varifrån detta kan komma?
Något vanligt fenomen?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Bensinlukt

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det är inte normalt antingen läcker bränsletanken kolla slangar samt avluftning eller så är något fel på slangar till motorn. Luktar det i motorrum också.
Ta reda på varför det luktar bensin = det kan vara förorenat med fara att köra en båt som uppenbart luktar bensin.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
KalleHT21
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jun 2015, 13:52

Re: Bensinlukt

Inlägg av KalleHT21 »

Har en 21 HT. Bensintanken är i aluminium. Föregående ägare hade tillverkat en sil av kopparrör för en pilspump som han installerat. Lite vatten i bränsleskottet samt en 6 mm mutter som hamnat under tanken ledde till ett korrosionshål samt 80 liter bensin utanför tanken på midsommmarafton.

Akta er för koppar i närheten av aluminiumtank!

MVH
Kalle
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Bensinlukt

Inlägg av Cruiser27 »

Hej Jutte, precis som Lars säger: kolla alla bränsleanslutningar (även påfyllnadsslangen/röret, jag har varit med om ett otätt sådant). Det är riktigt :evil: att åka runt med bensinångor, minsta gnista på fel ställe vid fel ögonblick kan vara katastrof. Dessutom är det inget bra för hälsan att andas in. När du kollar bränsleslangar så byt ut varenda en, dom spricker med tiden, och har du förgasare så kolla att den inte flödar över eller är otät i någon packning. Och såklart inspektera tanken/tankarna.

Slå ifrån all el och kör inte båten förrän du hittat läckan!

Mvh, Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Bensinlukt

Inlägg av ChrilleS »

Hej Jutte,

Precis som tidigare inlägg kolla alla anslutningar på bränslesystemet till att börja med( viss bränslelukt kan ju förekomma i ett motorrum, det är ju en av anledningarna till att man ventilerar bensin motorrum före start)

Om du inte hittar något fel på motor och bränsleledningar kan det vara så att 775:an lider av samma problem som 900:an med lukt från maskinrummet, så jag undrar om du har funderat över om lukten är olika tydlig beroende på användning av båten.

Exempelvis:
Luktar det när du kommer till båten när du inte använt den på ett tag?
När du känner lukten, har du öppnat motorluckan och känt efter om det luktar lika mycket där vid samma tillfälle?
Är det extra tydligt om du precis har kört en stund och motorn är varm och det är svalare i kabinen?
Kan du känna lukten starkare inne i midkabinen, antingen i ytterkanterna mot skrovsidorna eller där skottet akterut möter däcket i sittbrunnen?

Jag har nämligen haft detta problem i min 900:a och där fanns inga läckage på bränslesystemet (diesel).
Får jag en liten stund över i helgen så lägger jag upp en bildtråd om detta.

//Christer
Skriv svar