Batterier i 900/975 Dolphin

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Batterier i 900/975 Dolphin

Inlägg av Frisken »

Hej!

Undersökte lite idag. Finns ett ganska stort utrymme bakom septiktanken. Där skulle man nog kunna ha några batterier. Vore ju bra med tanke på vikten. Synpunter på det?

Frisken
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Batterier i 900/975 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Vad är lämpligt startbatteri till en AD41-KAD300? Hur mycket startström behöver 40-serien, är någon modell mer krävande än den andra?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Batterier i 900/975 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Batterierna är nu hemma och det är en salig röra med batterimodeller... 1 st 140 Ah som start med 5-6 år på nacken, 1 st 140 Ah som förbrukning från 2003 parallellkopplat med ett nästan nytt 100 Ah... ingen vidare lösning alltså!

Nu funderar jag på ifall någon vet vilken höjd det är vid sidan av septiktanken i Captains Cabin - kan man ha batterierna där vore det ju toppen för det "stuvfacket" går ju inte att använda till någonting vettigt ändå och får man in 4 st 140 Ah där (två på varje sida om tanken) har man ju den vikten mitt i båten både längsled och sidled! Då krävs det ju dock slutna batterier för att hålla koll på batterivatten där går ju helt bort!

Annars får det bli dubba 140 Ah i varje fack i sittbrunnen som jag tänkt tidigare. Först ut blir en BattMeter3 som verkar vara den mest genomtänkta!

Batterier står nu på ladd så vi får se vad jag får för syravikt på dom när jag laddat dem fulla!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Claas
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:13

Re: Batterier i 900/975 Dolphin

Inlägg av Claas »

Hej
Angående batteri i båten skall man aldrig sätta i hopp gamla och nya batterier, följden blir att att man förstör det nya batteriet
Angående amp/timmar på start batteri skall man inte stirra sig blind på, utan det är start strömmen som är viktigaste.
AD41-KAD300 vet jag inte hur svår start de är men i vår båt sitter det än VP D4-300 hk och jag har satt dit ett DEKA batteri på ca 110 amp och startström på hela 950cca och är ett prisvärt batteri också. se länk http://www.batterilagret.se/product/322 ... -deka.aspx
Stefan H
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2010, 13:02
Ort: Uddevalla

Re: Batterier i 900/975 Dolphin

Inlägg av Stefan H »

Gammal tråd, men tänkte bara dela med mej ang batteriplaceringen, har ju dubbla motorer så man vill ju inte ha mer vikt i bak helst.
Valde att placera 2st batterier bakom septitanken i midcabinen på en aluminiumhylla, blev väldigt bra! så nu har jag totalt 4st 75a agm batterier som förbrukning och 2st till start, 4 av dem sitter i bb stuvfack.
Bilagor
IMG_0472.JPG
// Fjord 900 Dolphin "Doris"
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Batterier i 900/975 Dolphin

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Det var en bra variant och placering, skulle tänkt på det när jag bytte tank, men det är inte för sent kanske man kan klämma in 3x 100Ah AGM där också.

Mina batterier ligger idag i både SB och BB facket två 115 Ah i SB och 3x 100Ah AGM i BB.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Batterier i 900/975 Dolphin

Inlägg av TomasR »

argh...ja det där skulle man tänkt på innan jag också bytte tank. Nu måste jag ju mäta vad för utrymme det blev kvar där. Grymt bra tips.
Iofs så har jag inte samma behov av el som Lars för att få igång hans D6a. Mina small blocks V8 drar betydligt mindre vid start.

Jag lyckades trycka dit 2st 120 A batterier för förbrukning från Tudor i stuvfacket babord plus en tvärställd 85 Amp framför som startbatteri till båda motorerna. Perfekt passform och maximalt uttnyttjat. Har inte haft några elproblem på 4 år när ute. Kör med en 100 W solcellsmatta som jag viker ut på solbäddsplatsen på fördäck eller, om den är upptagen av solfolk, så lägger jag den mot frontrutan. Den har fungerat utomordentligt faktiskt i 4 år, ger mellan 3,5 och 4 amp på sommaren, ibland skräms den upp till 5 amp vissa dagar. På hösten däremot ger den ingenting, men då är jag bara ute fre-sön och då räcker batteribanken till både spis, kylskåp, färskvattenpump, mobiler och paddor samt värmaren. Men är det en riktig kall höstdag där det kryper ner till minus 3-4 grader så det är is på däcket så har det varit lite på gränsen på söndag eftermiddag..
Så 1 till i midcabinen till förbrukningen skulle ju vara kanon!

Grymt tips!

/Tomas
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Skriv svar