Renovera lackad teak?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Renovera lackad teak?

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Jag har plockat hem ruffluckor och sittbrunnsdurkar inför vintern för renovering och tar tacksamt emot alla värdefulla tips om hur man skall skrapa, rugga, slipa eller gå på med ev. kem innan man sätter igång och lackar!

Hur tycker ni jag skall gå tillväga hela vägen till "Super High Gloss"???
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Först och främst är det homogen teak eller plywood? Det är lite olika tillvägagångsätt.
Vill du ha blank yta eller matt ? Du skriver super high gloss , tänk på att det blir mycket halt om det kommer vatten på ytan, inte lämpligt på durk.
Vill du kunna bättra enkelt eller få en hård yta ?
Kan teaken utsättas för fukt ?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av Frisken »

Hej!

Jag har samma fundering. Jag ska försöka snygga till durkarna. Tog hem mina igår. Oj vad tunga motorluckorna är. Min tanke är att slipa bort den gamla lacken. Sen lägga på 2 komponents fernissa. Man ska lägga minst 4 lager, och om man vill ha en matt yta så byter man ut sista lagret mot matt fernissa allternativt blandar i ett medel som mattar ner.

Frisken
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Ja som man frågar får man svar :lol:

Inser att jag i den sena timman uttryckte mig ganska luddigt:

De detaljer som jag kommer att tag i först är ruffluckan som jag inte vet om den är massiv eller bara fanér på Dolphin?

Denna vill jag ha i så nära "möbelfinish" jag mäktar med eftersom det inte gör något om det blir en hal yta.

Sedan är det durkarna i sittbrunn som jag inte heller vet om de är fanér eller inte, dessa vill jag ha vettig kombination om snyggt och slitstarkt.

I båten används enbart strumpor eller barfota, men självklart skall det inte gå till överdrift här.

I ruffarna är det någon matt finish original, kan tänka mig att allt förutom lister och kantningar är fanér. Här är det ganska ojämnt slitage eftersom det är värst där inströmmande ljus genom ruffluckan blekt/torkat ur träet ganska rejält genom åren. Det är givetvis en helt annan finish inne i Captains Cabin så jag antar att det är det jag behöver ha som "likare".

Bättra enkelt brukar betyda att slipa ner och nöja sig med teakolja, men det vill jag inte ha. Jag vill ha en lackerad yta ifall det är tillräckligt svar på frågan? Kan man lackera på olika sätt för att ändå kunna bättra och rädda repor/märken framöver är detta värdefullt.

Frisken; du kanske har lite info om vad som är fanér och vad som är massivt? Durken vid förarplats och BB passagerarsoffa, fick du loss dom - hur?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av Frisken »

Hej!

Ganska säker på att durkarna "ute" är massiv. Dörren är nog faner så där får man vara lite försiktig. Rätta mig gärna om jag har fel. Durken vid förarplats och under soffan tänkte jag slipa o lacka på plats. Tror det blir enklast. Vad de gäller nere i ruffen så har jag ingen koll eftersom jag har billig matta där :oops:

Frisken
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av 900 Dolphin »

Mattar du bara ner durkarna med fint papper så du får bort den gamla lacken innan du går på med fernissa?

När det gäller ruffarna har jag nya teak/koto-durkar men vad jag menade med ruffarna var resten såsom dörrar/skott, lister etc.
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av Frisken »

Hej!

Har inte kommit så långt. Men tanken är att slipa "trärent" så man får bort lite små märken som finns.

Oj ska du ge dig på all teak i ruffen. De jobbet skjuter jag på framtiden. Börjar redan bli stressad att hinna med innan sjösättning.

Såg en bild på en 975 där det var vitt med teaklister i ruffen. Är det original tro?

Frisken
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Teaken i ruffarna ligger definitivt inte på prioritetslistan men det gäller ju att söka information och tips på hur man gör bäst så att man gör det rätt när det väl blir dags.

975:an var ju moderniserad på många detaljer och jag tror att vitt/teaklister var en av de förändringar som gjordes i alla 975:or jämfört med 900:an.

Du ser ju en del andra skillnader också såsom att det finns en helt annan lösning på hur man går ut till badplattformen samt hur densamma ser ut, rundad design på sidorrutor (sittbrunn) samt ventilationsfönster vid pentry och toalett.

Själv har jag inte varit ombord på någon 975:a ännu så det är säkert något jag kan ha fått om bakfoten plus att det nog finns en hel del skillnader till.
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Mycket av det som sitter i båtarna är oljad eller lackad plywood med teakfaner.
Tjockleken på plywood/faner är normalt 0,6 mm det är extremt lätt att slipa igenom denna , brukar dock klara en slipning om man är försiktig.
Faner på durkplywood brukar vara tjockare ca 1,5mm.

Rengöring:
Är teaken oljad kan man med fördel tvätta den kemiskt med trall eller teak rengöring brukar fungera riktigt bra. Det är det första man bör testa då det inte sliter på plywooden. Efter tvätt torkar man plywooden samt slipar lätt.

Är teaken lackad måste den rengöras, ett bra sätt är att försiktigt skrapa den först och sedan slipa. MAn kan pröva något lösningsmedel om det går (oftast inte)
Är teaken mycket skadad brukar jag limma på en tunn 4mm plywoodskiva istället då har man nya ytor att jobba med.

Förbehandling innan lack:
Alla ytor som skall lackas rengöres med T-röd innan behandling då avfettas ytan från det fett som naturligt tränger upp från teaken och gör att lack eler olja tränger in och får ett bättre fäste. Efter tvätt drar men med fördel av ytan med en klibbduk så att alla mikroskopiska sliprester avlägsnas. (finns hos bilackeringsfirmor och välsorterade färgaffärer).

Olja:
Jag har min favorit olja som är mycket tålig Bio Impression http://www.letonkinois.se/bioimp.html
Oljan kan med fördel läggas i många lager minst 4 för att få ett riktigt bra utseende. Bör oljas om typ vart annat år då rengör man bara och lägger 1-2 nya lager. Min durk i båten är oljad med detta. Vill man ha en sidenmatt yta väntar man ca 30 minuter för att sedan torka av ytan. Vill man ha en blankare yta låter man oljan torka i sista skiktet. Oljan "oxiderar" ock blir inte fet utan torkar som en fernissa.

Fernissa:
Favoriten heter Le Tonkinois http://www.letonkinois.se/vernis.html
En helt lösningsmedelsfri fernissa som går att få riktigt hög ytfinish med.
Använd bra pensel (en dyraste du hittar) penseln förvaras hängande i en tät burk stående i halvolja 50/50 linolja/terpentin.
Man kan med fördel olja plywooden först med Bio Impression)
Tänk på att slipa/matta vartannat lager med fin våtslip + klibbduk efter ca 4-6 lager har du en otroligt djupglansig yta.
Vill man ha matt yta tillsätter man matteringsmedlet Gelomat.
Lackburken öppnas genom att slå två hål diagonalt bredvid locket på burkens överdel när burekn inte används drar man i två skruvar i dessa hål och undviker att lacken torkar (inget lösningsmedel). Häll ut färg i glas eller plastburk gärna genom sil (pappsil finns hos företag som säljer bilack) alla små färgrester och klumpar kommer annars i lacken (gäller all lack).
Man kan givetvis fernissa med vanlig båtfernissa , samma tillvägagångsätt men ger inte ett lika bra skydd om det innehåller lösningsmedel (se DN artikel nedan)

Så här skrev DN:
Le Tonkinois innehåller inga lösningsmedel och är egentligen avsedd för båtar. Den ger en fullständigt vattenavvisande yta. En svaghet är att träet runt spikar och sprickor mörknar. Den hårda ytan spricker inte som vanlig lack eller fernissa utan lacken följer träets rörelser vid temperaturförändringar. Skyddet mot UV-strålning gör att träet inte mörknar utan behåller sin ljusa färg. Den blanka ytan kan mattas med en efterstrykning av ett mattningsmedel, Gelomat.
http://www.dn.se/ekonomi/vattenburet-bast-pa-land

2 komponent för högsta hållfasthet.
Tänk på att denna lack kan spricka om träet rör sig vilket inte Fernissa lika lätt gör speciellt inte Le Tonkinois. Teakplywood rör sig dock inte så mycket.
Alla underliggande fernissa måste bort annars kan lacken lätt resa sig.
Tex :
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... retanlack/


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Peterwärmare
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:31

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av Peterwärmare »

Hej. Jag hittade den här tråden och hoppas min fråga hittar fram till någon som har svar. Jag tänker byta durken ovanför nergången till ruffen samt vid förarplatsen på vår dolphin 900. Men jag skulle vilja göra klart de nya durkarna innan jag bryter loss de gamla. Är det någon som vet hur tjocka de är?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

5-6 mm fungerar bra.
5 mm flexiteek eller 6 mm durkplywood.
Jag har lagt flexittek under dynorna i u-soffan.
Funderar själv på durkplywwod eller flexiteek framför ruffdörren.
Eftersom jag tror alla 900 har fuktproblem på durken in till ruffen kan flexiteek vara ett alternativ.
Nackdelen är att det då kommer att vara olika material, kanske inte så snyggt? Hur ni andra har löst detta i era båtar?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av TomasR »

Hej.

Jag fick riva upp hela durken där vid nedgången pga fukt som trängt in under sen rengöra för få bort all gammal lim, just pga rutproblemet.

Nu blir det ingen ny durk där så länge jag inte har en permanent lösing på rutan, det går att täta men man får täta om varje år.
Sen blev nödlösningen nästan ändå bättre, jag la 2 st instegsmattor där som passade jättebra i storleken. Och efter det så märkte jag att det drog in betydligt mindre smuts ner i kabinen :-D Så nu är det ännu mindre chans att jag kommer lägga ny durk där ;-p De 2 mattorna samlar in grymt med damm och smuts.

/Tomas
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av fjord900 »

Har kollat på denna som dök upp i år. Vad tror ni om den som en semipermanent lösning för lite "trötta" durkar?
Någon som sett den IRL?

https://www.blocket.se/skaraborg/EVA_Ma ... ?ca=11&w=3

/Thomas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Synd att de inte har matta med ljus nåt.
SeaSea har en liknade matta
https://www.seasea.se/ruffmatta-n%C3%A5tad-teak-100cm
6427.jpg
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Renovera lackad teak?

Inlägg av fjord900 »

IMG_0388.PNG
Jepp, tittade på den i helgen.
Här är en annan "fuskvariant".
https://www.maritim.no/laminat-14mm-tea ... NwYT5FeCf0

Det ligger en Dolphin till salu på Karlbergskanalens marina, tror det är tredje säsongen den båten kommit in för försäljning.
Den har fin extra utrustning med instrumentpanel m.m i högblank teak, enligt uppgift snickrat på NW varvet. Jag har för mig att den precis som 1200:an som låg där i fjol, har sådana laminatdurkar. De tenderar att "blekna" med åren. Men det kanske bara gällde de första produkterna och har blivit stabilare med åren.
/Thomas
Skriv svar