Ventilation av båt/motor

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Ventilation av båt/motor

Inlägg av Hsun »

Hej.

Funderar över vent galler som sitter i båtsidan akter ut.
Ett är vänt i färdriktningen och det andra åt andra hållet, är det för att fartvinden ska trycka in ny luft i båten eller är ena gallret felvänt :shock:

Fläkten som ska lufta motorrummet är trasig och jag ska byta ut den.
När fläkten går så ska den trycka ut luften ur motorrummet men det finns ingen "ventilator som släpper in någon luft ska det vara så :roll:

Flera frågår kommer säkert...

Hsun
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Ventilation av båt/motor

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Att vända ventilatorerna åt olika håll är säkert ett sätt att skapa genomströmning i motorrummet under gång.
En motorrumsfläkt får aldrig trycka in luft i motorrummet den skall alltid ventilera ut extra viktigt om man har bensin motor. Fläkten skall alltid suga från botten av kölsvinet och den är till för att suga ut bensinångor.
Luft kommer väl in genom ventilatorerna ?
Tänk på att när motorn väl går suger den in mer luft än vad fläkten någonsin kan åstadkomma. Fläkten är extra säkerhet vid start.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Re: Ventilation av båt/motor

Inlägg av Hsun »

Ja nu har jag kollat hur det funkar.
Gallren som sitter på varje sida bak ventilerar motorutrymmet och som Lars säger så suger fläkten ut luft.
I motorutrymmet sitter en låda över ventilaonsgallren som går ned mot båtbotten.
På dessa lådor sitter det anslutning för slang som går fram mot fören.
Jag trodde att det ventilerade förpiken men så är det inte utan dom ventilerar stuvutrymmena som är mellan motorrummet och förpiken.
Utsugningsfläkten är nu bytt.
Hos oss är det nu lysnatta..kommer från Hälsingland sägs det.
Man sätter ut marsaller efter stränder och bryggor, rätt häftigt när det lyser upp över allt och så är det anledning till fest 8)

Hälsningar

Hsun
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
Skriv svar