Motorval

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Lennart Vallin
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2004, 18:58
Ort: Sweden

Motorval

Inlägg av Lennart Vallin »

Hej alla Fjord Crouser ägare.
Jag äger en Fjord Crouser 27 sedan 20 år, men har under hela tiden varit ganska iriterad på den Volvo BB 170 som var installerad i båten. År 2000 bytte jag motor till en Crysler V8 och helt plötsligt fick jag en helt ny och ännu trevligare båt med helt andra egenskaper, och då endast goda sådana, som t.e.x avsevärt lägre bränsleförbrukning, lugnare gång, ach avsevärt högre marsh och toppfart, samt nästan vibrationsfri gång, i hela registret. Hade för avsikt att installera en diesel men det visade sej vara en kostsam historia så det blev alltså V8.
Jag har även en fråga, är det någon som har någon bra lösning på en dubbelkoj där bordet finns i förliga kabinen. Min båt är utrustad med toalett på styrbordssidan vid trappan.
m.v.h
Lennart Vallin
Andes
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 jan 2004, 20:49
Ort: Sweden

Inlägg av Andes »

Hej Lennart. Jag har ochså en 27 cruiser -75 med orginal BB170. Då kojen ifören är lite kort för oss håller jag på med en lösning som jag tror blir bra. Jag skall ersätta bef.bord med ett på sänkbart stativ med uppfällbar klaff på barbord sida. Med klaff nedfälld är det lätt att passera.uppfälld får man ett rejält bord som i nedsänktläge täcker upp utrymmet mellan sofforna. Kan mejla bild så småningom. Nu till v8an. Har funderat på detta men har några frågor.Vilken storlek satte du i? Fick du höja durken? Backslag.prop m.m Mycket tacksam för svar.
cruiser
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 maj 2004, 23:14
Ort: Sweden

Inlägg av cruiser »

Jag har tittat på de <font color="blue">27' Selcruiser </font id="blue">som är till salu och funderar lite på vad som skiljer de tidiga båtarna (Selco) mot de som tillverkats i slutet av 70-talet (Fjord). Har märkt att de tidiga saknar toa i fören, finns förslag på hur man kan bygga om?
Finns vanliga problem att se upp med?
Mest lämplig motor (typ minsta rek effekt för att uppnå en bra marchfart)?
Andra skäl att välja en båt från slutet av 70-talet än toans plac?

/Blivande Cruiser?
R.L.B.
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 sep 2004, 10:10
Ort: Norway

Inlägg av R.L.B. »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cruiser</i>

Jag har tittat på de <font color="blue">27' Selcruiser </font id="blue">som är till salu och funderar lite på vad som skiljer de tidiga båtarna (Selco) mot de som tillverkats i slutet av 70-talet (Fjord). Har märkt att de tidiga saknar toa i fören, finns förslag på hur man kan bygga om?
Finns vanliga problem att se upp med?
Mest lämplig motor (typ minsta rek effekt för att uppnå en bra marchfart)?
Andra skäl att välja en båt från slutet av 70-talet än toans plac?

/Blivande Cruiser?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Når Selcruiser gikk over til å hete Fjordcruiser fikk den sterkere innstøpninger helt opp til dørken. De ble pålagt å forsterke båtene av DNVeritas. Under produksjonen var største problemet å få vinduene tette. Prototypen ble konstruert for 106hk motor.
Skriv svar