Fjord weekender

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Niclas_O
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jul 2008, 15:17

Fjord weekender

Inlägg av Niclas_O »

Hej. Jag funderar på att köpa en lite större båt och har fastnat för fjord weekender. Det vi vill ha är en båt som funkar till att övernatta ett par nätter i för mig, min fru och vår två barn 3 och 1 år gamla.

Vilka är skillnaderna mellan 21:an och 24:an?
Är midcabin större på 24:an? Kan två sova där?
Hur mycket motor behöver 21:an respektive 24:an för att inte vara undermotoriserade?
Hur stor är skillnaden på bränsleförbrukningen för 21 respektive 24?
Är det stor skillnad på hur bra de går i sjön?

/Niclas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Weekender 21 är en förminskad 24 eller tvärtom om man så vill. Allt finns i 21an men allt är lite mindre. Har själv haft en 21:a i 9 år och den fungerade bra när barnen var små, båda fick plast i midkabinen. 24 an är dock stabilare i sjön och även stillaliggande för att 21:an skall komma till rättvisa bör man ha en V6 på 200 hk då gör den ca 35 knop. Med AQ170 fungerar det bra om motorn är i bra skick vilket oftast inte är fallet. AQ170 gör max ca 29 knop och bränsleförbruklningen ligger på ca 29 liter / timma vid 22 knop. 24an med V8 på ca 260hk bör göra minst 30 knop och förbrukningen hamnar vid 22-24 knop på ca 33-40 liter / timma. Båda båtarna går bra i sjön 21:an är lite stötigare då den är mindre men båda är bra-mycket bra för sin storlek. 21:an har höga fribord och går förhållandivis torrt för sin storlek. 21:an är enligt min mening en mycket bra första båt och förhållandivs enkel att manövrera.

/Lars Lundbladh
Senast redigerad av Lars Lundbladh den 30 jul 2008, 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
Niclas_O
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jul 2008, 15:17

Inlägg av Niclas_O »

Hej.

Det lutar åt att vi kommer att köpa en 24:a pga att 21:an känns lite för liten. 24:orna finns ju med lite olika motor allternativ. Det som levererades som standard från fabrik verkar vara dubbelmontage AQ130. Vilken prestanda ger det?

Tycker du att jag ska sortera bort de båtar som är bestyckade med detta och leta efter en med singlemontage?

Det finns även en till kandidat som heter 725. Är det någon större skillnad mellan 24:an och 725:an förutom rutorna?

/Niclas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det fanns flera motoralternativ på 24 Weekender ett var 2x AQ130 men den levererades med 1xAQ170 eller 1xV8 tex. AQ200 eller AQ225 samt även diesel.
Välj bort AQ130 och AQ170 motorerna, de ger oftast en del problem och är man inte van att underhålla motorer så bör man nog titta efter modernare V8 eller diesel.
AQ170 är dessutom för liten för att 24 W , båten bör åtminstone ha 225 hk eller mer för att komma till sin rätt.
Två motorer och drev ger också högre underhållskostander och mer arbete . Dubbelmontag har vissa fördelar med bla. bättre manöverbarhet samt viss ökad säkerhet men jag tycker ändå att nackdelarna med högre underhålls kostander och mer underhållsarbete gör att singelmontaget blir enklare och billigare i längden.

Fjord 725 har en annan överbyggnad samt mordernare inredning i övrigt är skroven lika. 725 har dessutom targa samt är ljusare i ruffen pga. de extra rutorna.

/Lars
svibbe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 okt 2006, 10:53

Inlägg av svibbe »

Hej Niclas.
Jag ska sälja min 24 weekender till förmån för en större båt ( barn och barnbarn )
Jag har lagt ner mycket jobb på båten så den är mycket fräch + att motorn en VP 271 V8 är helt genomgången och delar är bytt på marina i Stockholm.
Cabin rutan är ny, jag valde en mörk ruta och det blev jätte snyggt. Vi passade på att detalj förbättra den på ett par svaga punkter.
Jag har också ändrat om lite kring förarplatsen och toan. Reliongslisten är ny. Det finns mer att berätta.
Om det låter intressant kan jag fixa bilder.

Hälsningar Svibbe
Niclas_O
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jul 2008, 15:17

pm

Inlägg av Niclas_O »

Du har pm.
Niclas_O
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jul 2008, 15:17

Inlägg av Niclas_O »

Lars Lundbladh skrev:Hej!

Det fanns flera motoralternativ på 24 Weekender ett var 2x AQ130 men den levererades med 1xAQ170 eller 1xV8 tex. AQ200 eller AQ225 samt även diesel.
Välj bort AQ130 och AQ170 motorerna, de ger oftast en del problem och är man inte van att underhålla motorer så bör man nog titta efter modernare V8 eller diesel.
AQ170 är dessutom för liten för att 24 W , båten bör åtminstone ha 225 hk eller mer för att komma till sin rätt.
Två motorer och drev ger också högre underhållskostander och mer arbete . Dubbelmontag har vissa fördelar med bla. bättre manöverbarhet samt viss ökad säkerhet men jag tycker ändå att nackdelarna med högre underhålls kostander och mer underhållsarbete gör att singelmontaget blir enklare och billigare i längden.

Fjord 725 har en annan överbyggnad samt mordernare inredning i övrigt är skroven lika. 725 har dessutom targa samt är ljusare i ruffen pga. de extra rutorna.

/Lars
Hej.

Det blev svibbes 24 WE som jag köpte.

/Niclas
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av cepe »

Gratulerer!

--cepe
Niclas_O
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jul 2008, 15:17

Inlägg av Niclas_O »

Lars Lundbladh skrev:Hej!

Det fanns flera motoralternativ på 24 Weekender ett var 2x AQ130 men den levererades med 1xAQ170 eller 1xV8 tex. AQ200 eller AQ225 samt även diesel.
Välj bort AQ130 och AQ170 motorerna, de ger oftast en del problem och är man inte van att underhålla motorer så bör man nog titta efter modernare V8 eller diesel.
AQ170 är dessutom för liten för att 24 W , båten bör åtminstone ha 225 hk eller mer för att komma till sin rätt.
Två motorer och drev ger också högre underhållskostander och mer arbete . Dubbelmontag har vissa fördelar med bla. bättre manöverbarhet samt viss ökad säkerhet men jag tycker ändå att nackdelarna med högre underhålls kostander och mer underhållsarbete gör att singelmontaget blir enklare och billigare i längden.

Fjord 725 har en annan överbyggnad samt mordernare inredning i övrigt är skroven lika. 725 har dessutom targa samt är ljusare i ruffen pga. de extra rutorna.

/Lars
Hej Lars.

Nu har jag åkt cirka 100 Nm med fjorden och vi är mycket nöjda med båten. Förbrukningen ligger uppsakttningsvis strax under 2 L/Nm vid march ~22 knop. Vi har vid ett par tillfällen haft med ett par bekanta som nu åker snipa men vill byta upp sig till en "riktig" motorbåt i 28-30 fots storleken. Våra bekanta blev välldigt förtjusda i vår 24 WE och när jag nämnde att den finns som 30 fotare så blev dom eld och lågor. Nu till mina frågor:
Hur uppför sig 30 fotaren i sjön?
Hur stora motorer behöver den? Räcker dubbla aqad40 och vad ger det för prestanda?
Vilken bränsleförbrukning måste men räkna med för 30 fotaren?
Finns singel montage?

/Niclas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

De större Weekender alternativen är Fjord 815 = 27 fot och Fjord 30 Weeknder.
Fjord 815 är en 24 fots weekender förlängd till 27 fot. Den har tagit 24 fotarens utmärkta gångengenskaper ett steg längre.
Fjord 30 W kan finnas med olika motoralternativ under början på 70 talet leverardes den med dubbla AQ170 men många är utbytta till disel. Det finns säker olika alternativ på detta och förbrukningen beror på motorer och vilken fart man åker i räkna med 3 liter /nM med hyggligt stora dieselar i marschfart.
Det går kanske att åka med singel montage men båten väger en del och är bred 3,25m vikten är fulltankad ca 4200 kg mot 24 fotarens 2800kg. Denna skillnad gör nog att dubbla motorer är ett måste.

Har själv numera en Fjord 815 så jag kan svara på frågor om den båttypen.

Lars Lundbladh
Skriv svar