Fjord 725 eller 815

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Navigation
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 nov 2009, 21:38

Fjord 725 eller 815

Inlägg av Navigation »

Hej!

Är ny här och och har tittat på Fjord under en viss tid, var ett tag inne på 21 eller 24 Weekender som är fina men har funderat på om jag kanske skall sträcka mig till en något nyare modell, d.v.s. 725 eller 815. Jag har fått svar av Lars tidigare men tänkte att fler kanske är intresserade nu eller framöver av informationen och går därför över till att ställa mina frågor här.

Har tittat på en 725 SE med dubbla motorer. Penta 2x145 A, helrenoverade 1999. Toppar 25 knop enligt uppgift. Dreven är 280 enkelprop.

Har det någon betydelse med enkelmontage eller dubbelmontage? Jag tilltalas lite av dubbel eftersom det blir fina manöveregenskaper men nackdelen är förstås högre underhållskostnader. Dock kanske jag en dag vill sälja båten och vill då inte sitta med Svarte Petter, så hur ställer sig marknaden till dubbelmontage på denna båt?

Spelar det någon roll om det är dubbeldiesel eller dubbelbensin?

Jag har också tittat på en 815 med dubbla dieslar penta AQAD30 med 280 duoprop. Motorerna skall vara original men renoverade drev för ca tio år sedan.

Vad är livslängden på drev och motorer från 80-talet som är servade?

Spelar det någon roll om de är söt eller havsvattenkylda? Båda har gått i saltvatten.

Vad bör man titta särskilt på på dessa modeller av Fjord?

Mvh
Joakim
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Joakim!

Dubbla AQ145 är kanske inte det bästa valet hövarviga bensinare låter mycket är viiserligen bättre än B20 eller B30 men inget jag skulle vilja ha i min båt. Kostar mer jobb än man får ut. Dubbla dieslar är betydligt bättre, en motor är att föredra lägre service kostand med en motor och framförallt ett drev. Dreven behöver en hel del årlig service som bälg och oljebyten samt anoder setc. en toppfart på 25 knop är mediokert med 290 hk borde båten toppa över 30 knop.

Livslängden på motorn beror helt på antalet gångtimmar samt skötseln AQAD30 är volvos fyra uppgraderad med nya turbo aggregat (som går in vid lägre varvtal) är det en bra motor AQ40 är dock något bättre. Drev som är renoverade för 10 år sedan säger egentligen ingenting. Dreven slits inte så mycket i själva växlarna , däremot slits packningsr osv. förutsatt att det inte kommin in vatten i bälgar eller drev. Är bälgarna bytta regelbundet minst vart 3 år samt oljan kollad dvs inget vatten i drevet håller de mycket länge.

Söt eller sjövattenkylt. Svaret undvik alla sjövattenkylda motorer de bara rostar sönder.

Kolla akterspegel så att den inte är rutten samt alla installationer. Kolla speciellt motor och drivlina reglage och ratt. Samt eventuella reparationer på skrovet.

/Lasse Lundbladh
Navigation
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 nov 2009, 21:38

Inlägg av Navigation »

Hej Lars!

Tack för dina råd, då tror jag att det kanske blir till att titta lite närmare på 815 SSE:n med dubbla dieslar. Han hade tydligen problem med en motor som gick varm, jag vet inte om det är åtgärdat, han hade inte lyckats få klart för sig varför den gick varm sist jag talade med honom.

Akterspegeln rutten! Kan en akterspegel av glasfiber (för det är det väl?) ruttna? Menar du då att det är allvarlig böldpest? Hur upptäcker man detta enklast?

Alla installationer, vad brukar vara problemet? Menar du allt eftermonterat eller från fabrik, gäller det motorer, drev, elektrisk utr., allt?

Tror du man ser ev. skador utifrån på ett skrov som är målat när båten är på land? Finns det något knep för att undersöka skrov bäst?

Skall jag köpa en fuktmätare och ta med?

Besiktningsman?

Mvh
Joakim
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Akterspegeln är i sandwich dvs. glasfiber - plywood ca 60 mm - glasfiber. Plywooden kan bli vattenskadad = fuktig. Installationer menar jag extra utrustning elsystem etc. är utfört på ett proffesionelt sätt. Vill du ha en opartisk bedömining av båten kan du anlita en Besikningsman.

Det går mycket lättare att hitta skador på land. Men är de professionelt lagade kan det vara helt ok.
Titta även efter böldpest även om det är ganska ovanligt, kolla även om botten är epoxibehandlad detta stoppar framtida böldpest effektivt.


/Lars
Navigation
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 nov 2009, 21:38

Inlägg av Navigation »

Tack åter Lars!

Kort bara, hur upptäcker jag om akterspegeln är dålig?

Vad bör en 815 med dessa 2xAQAD30 toppa?

Vad tror du om bränsleförbrukningen vid marsch?

Kan man visuellt se om en båt har epoxibehandling?

Mvh
Joakim
Navigation
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 nov 2009, 21:38

Inlägg av Navigation »

Lars, om jag köper båten kan jag komma att behöva transport och företaget behöver höjden för en offert.

Har du den totala höjden, då du har en 815?

Mvh
Joakim
Skriv svar