Fjordwing. Kvarliggande vatten på fördäck

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Lento
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 sep 2009, 16:35
Ort: Kungälv, Sweden

Fjordwing. Kvarliggande vatten på fördäck

Inlägg av Lento »

Hej!
Jag har problem med att vatten ligger kvar i "rännan", (skarndäckets förlängning föröver mot fördäck), på min Fjordwing pga av att det är fall framåt i stället för bakåt. Där fram finns det ingen möjlighet för vattnet att ta vägen någonstans, annat än genom dunstning. Detta innebär att lacken krackelerar och tar mycket stryk. Är det någon annan som har samma problem som jag och/eller som känner till någon bra lösning på problemet?

Har själv funderat på att fräsa bort en bit av "sarjen" så att vattnet kan dräneras ut. Vad tror ni om det?
MVH

Lennarth
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Du har inte bild på problemtt?
Annars brukar väl båtarna luta mer bakåt än frammåt pga motor ankare mm.

/Lars Lundbladh
Lento
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 sep 2009, 16:35
Ort: Kungälv, Sweden

Inlägg av Lento »

Hej!
Här kommer en bild. Lyckas inte bifoga fler.
Som jag ser det har jag två-tre alternativ. Antingen att:
1, fräsa bort en del av sarjen eller borra ett nästan horisontellt hål som jag sätter ett typ VP-rör så att vattnet kan rinna ut åt sidan över relingslisten
2, borra ett hål i i skarndäck och ett i fribordet i vilket jag sätter ett nästan vertikalt VP-rör. Ändarna skulle jag kunna "smycka" med infälld bordgenomföring i rostfritt.

Synpunkter eller bättre idéer mottages tacksamt.

MVH
Lento
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Av två onda ting så verkar nog alternativ 2 som det snyggaste. Varför inte borra och plasta en stos/slanganslutning på undersidan av skarndäck samt dra slang till en normal bordsgenomföring , en enda kan fungera till båda avloppen. Normalt skall man inte behöva modefiera båten på detta vis.

Annars verkar det som om båten är onormalt framtung, den bör luta bakåt vad har du för motor på ?

/Lars Lundbladh
Senast redigerad av Lars Lundbladh den 04 mar 2010, 00:17, redigerad totalt 2 gång.
Lento
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 sep 2009, 16:35
Ort: Kungälv, Sweden

Inlägg av Lento »

Hej och tusen tack för dina tips men vad är en stos för något.

Det sitter en Yamaha 115 hk utombordare från 1987 på båten. Jag gissar att det är vanligast med inombordare vilka jag gissar normalt är tyngre. Då blir det kanske inte det problemet?

Det verkar som att det är ett "krön" i skarndäck ungefär mitt för hardtopen. Akter om denna punkt lutar det bakåt, förom lutar det framåt..

MVH

Lennarth
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Använde nog termen stos lite fel (ursäkta förirringen) jag menade egentligen slanganslutning som kopplas mot däcket. Borra ett hål genom skarndäck som har samma diameter som ett lämpligt rörs ytterdiameter. Använd helst ett rör i plast , limma sedan fast röret i hålet med epoxi samt limma ordentligt på undersidan mot röret.

Alternativt kan man använda en vanlig bordsgenomföring i brons/mässing med fasad/försänkt fläns. Se bild. Den minsta har 1/4" gänga dvs borrdiameter ca 13mm

Bild



Stos= (teknik) don för sammankoppling av två rörändar, exempelvis mellan toalettstol och avlopp /Wikipedia

/Lars[/img]
jingo
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 feb 2011, 16:02

Re: Fjordwing. Kvarliggande vatten på fördäck

Inlägg av jingo »

Håller med om att motorn är för lätt, jag har en 90'a och den lutar också åt fel håll.
/Jingo
Skriv svar