Grön nålfilt på plywood

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
TobbeS
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2009, 14:21

Grön nålfilt på plywood

Inlägg av TobbeS »

Köpte en Fjord 24 Attache -74 i december förra året. Tyckte direkt om båten och den är i hyfsat skick. En sak var däremot irriterande fult och det var de diarregröna filtklädda skivor som finns i hela båten, från förpik till sittbrunn. Enligt en god vän så fyller den här filten en funktion som fuktighetsuppsugare från skrovet. Stämmer verkligen det?
Någon som har erfarenhet av detta? Måste vara fler än jag som tycker att den som stått för färgsättningen på 70-talet använts sig av otillåtna droger då han/hon satt med färgkartorna framför sig. Färgen på dynorna i salong och den förliga sovcabinen skiftar mellan ljuslila och någon rosa nyans. Gardinerna är knallrosa. Tror att allt är orginal.
Mvh
Tobbe Sjödin
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av cepe »

Jepp, interiørfargene i Fjords båter på tidlig 70-tall var "ineteressante". Hvis din er original så må vi jo få se :-) Kan du legge inn biler..?

--cepe
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Vackert är det kanske inte men troligen orginal. Filtmaterial som suger upp fukt möglar lätt, jag rekommenderar att du byter ut klädseln till ett modernt inredningsmaterial. Tex från Östersjökompaniet:
http://www.ostersjokompaniet.se/default.aspx

Lars Lundbladh
TobbeS
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2009, 14:21

Inlägg av TobbeS »

Man ska naturligtvis vara försiktig med att dömma inredare från 70-talets mitt. Vad hade man själv för färger i sitt hem under samma tid? Man glömmer fort. Personligen föredrar jag att träinredningen dominerar och att allt övrigt är mer diskret, men det är en smaksak.

På nätet har jag sett flera Attachéer med samma gröna filt, medan andra har klätt om sidorna. Det är de sistnämnda jag vill komma i kontakt med, för att få reda på vilken arbetsinsats som krävs.
Jag talade med en äldre golvläggare, som sa att nålfilt inte är speciellt fuktupptagande. Han kom själv ihåg modet med nålfilt överallt under 70-talet.

Tack för informationen Lars.
Skriv svar