Planingströskel fjord 24 W

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av baheno »

Är det bara min båt/motoralternativ som gör att den går tungt/dåligt mellan 8-20 knop?

lagom krypkörning i 6 knop är inga problem, men därefter tycker jag att det går "tungt" upp till 22-25 knop!
Den gräver ner sig i aktern ganska mycket tills den kliver upp i planing.
Det kanske är skrovet som är sådant eller så är jag bara dålig på att trimma med drevet och trimplanen?!

Tycker inte att motorn borde vara problemet, 230hk borde väl vara tillräckligt?
Någon som upplever samma sak?
Niclas_O
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jul 2008, 15:17

Inlägg av Niclas_O »

Åker antingen under 7 eller över 22 knop med min båt, allt därimellan är en plåga. Med nya motorn och drevet kan jag hålla en marchfart kring 27 knop och då känns det som att båten lättar ur ännu mer och går lätt och fint i sjön.
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Precis!

Inlägg av baheno »

Min march ligger mellan 25-27 och då går ju båten kanon!

Jag såg bilder på ditt motorbyte! Blev ju hur fint som helst!!! (Antar att det var du i alla fall)
GRATTIS!
ubbe62a
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2011, 20:59

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av ubbe62a »

Hej! Är ny här på Fjordclubben.
Jag har en 24W med en AQD40A med 280DP, den går som en dröm i 18-20 knop men en vettig bränsleförbrukning på ca:07/NM.
M.v.h Urban
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Och hur har du mätt upp den eminenta förbrukning ?
Vad är din maxfart ?

En diesel drar ca 200-220g/hk/h
Om man antar att du får upp din båt i 20 knop och bara skulle använda 100 hk (mycket snällt räknat) får man följande:
0,2kg * 100hk = 20kg/h

Densiteten för diesel är ca 0,8 kg/liter

För att få fram antal liter/h
20kg=20/0,8 = 25 liter diesel vid 20 knop = 1,25 liter/nM vilket för övrigt är mycket bra.

Min Fjord 815 med V8 på 260 hk drar ca 2 liter /nM vid 22 knop.

Ekonomi fart för skrovet är ca 22-24 knop.
AD40A.JPG
/Lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av baheno »

Oj! Vilken skön uträkning;)

Eftersom jag också kör diesel så tänkte jag göra ett litet instick...

Själv brukar jag nolla trippen på gps och dela antalet liter med körd distans när jag tankar...
Eftersom man sällan elle aldrig håller exakt marschfart så känns det mer intressant hur mycket man tankar och hur långt man åker...
Som mest har jag fått fram att båten dragit 1.108 och som minst 1.095
P det hela taget har jag åkt allt vad jag orkar i sommar, 3,5v semester plus VÄLDIGT många helger i år och totala notan hamnade på 6700:- vilket inte känns så betungande!

Vad som inte är lika kul är att köpa 11liter motorolja när det är dags att konservera inför vintern... Rymmer en V8 lika mycket?!
2,5 dl kompressorolja kostar ju dessutom runt 270:-

Hur som... Åka båt, kan det mätas i pengar?!
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jo så kan man ju givetvis mäta. Eftersom jag har flödesmätare så har jag koll på vad båten drar i olika farter. Upp till ca 6-7 knop är förbrukningen lägre ca 1,2-1,5 liter här är en diesel mycket snålare. Vid 22 knop är förbrukningen lägst i planande fart runt 2 liter men vid 24 är förbrukningen marginellt mer. Varför vi oftast åker längre sträckor i ca 24 knop. Semestern dra minst bränsle helgerna mest. Nu är 815 kanske minst 500 kg tyngre än 24W (det går att lasta mer i en större båt så det drar iväg) så det går kanske inte riktigt att jämföra de båda.

Trots detta menade kag att förbrukningen omöjligt kan vara så låg som 0,7l/nM i planande fart den är nog mer trolig 1,2 l/Nm och uppåt. Dieslar är ganska pålitliga vad det gäller förbrukningssiffror insprutningspumpen ger vad den ger och använder man effekten förbrukas också bränsle.

Men visst det hade varit trevligt med en KAD 42 eller likande i min båt också det är dock svårt att räkna hem trots bensinpriserna och förbrukning.

V8:an rymmer ca 6 liter olja.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
ubbe62a
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2011, 20:59

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av ubbe62a »

Hej!
Nej Du har naturligtvis rätt Lars, hur vet jag? jag fick de uppgifterna av säljaren av båten!
och min egen uppfattning är nog faktiskt att båten drar mer än nämda 0,7l/Nm , men det ska sägas att min "uppskattning" så ligger den nog på 1l NM, det vore intressant att skaffa en bränslemätare ja eller flödesmätare, borde gå att koppla till en IPOD va? Alltid bra att ha koll på bränsleförbrukningen.
Toppfarten ska vara 22 knop, men jag ligger på 3200 varv där ska marshfarten vara ca 18-20 knop (enl. säljaren).
Måste säga att jag är grymt nöjd med båten, och efter en sån sommar som vi har haft kan man inte vara mer än nöjd.



En annan fråga är, vi har teddy i ruffen på båten (fult) vore trevligt att byta ut detta, (har hört att detta är orginal), nån som vet om detta är limmat? varför jag frågar är att det sitter inte fast alls utan hänger (spännt) och om det inte är limmat så kan man ju ta bort det och eventuellt måla
M.v.h Urban
PS: AQD40A har 130hk Ds
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

En flödesmätare är lite mer komplicerad än en för bensin. Bland annat krävs två flödesgivare en för tillopp och en för retur dessutom måste båda flöderna beräknas tilloppsflöde -returflöde = förbrukning. Det finns dock leverantörer men det kostar lite mer när det är för diesel. Vill man bygga ihop en själv från EMCO http://www.emco.nu/shop/diverse.html

Data AQD40A:
3200 rpm ca 110 hk (Max 130hk/3600rpm)
3200rpm = 205g/hk/h
0,205kg*110hk=22,55kg/h 22,55kg/0,8=28,2 liter/h
20 knop och 28,2 liter/h = 1,41 liter/nM

Klädseln har skumgummibaksida som är limmad mot skrovet . Skrapa rent samt limma ny klädsel med våtrumslim (ej kontakt lim då det hugger och inte går att justera) de flesta tillbehörsbutiker har material.


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
ubbe62a
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2011, 20:59

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av ubbe62a »

se där ja, då har blivit lite lurad på soppaförbrukningen.
Så det går att skrapa bort limmet, får nog bli ett vinterprojekt det.
Tack väldigt bra svar Lars /Urban
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Inga problem , är det något annat så hör av dig på mail eller helst här i forumet så alla kan läsa och kommentera.

MVH

Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
ubbe62a
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2011, 20:59

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av ubbe62a »

Tack för det.
Ser fram emot framtida problem och lösningar :D
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av Nbottning »

Lars Lundbladh skrev:Hej!

En flödesmätare är lite mer komplicerad än en för bensin. Bland annat krävs två flödesgivare en för tillopp och en för retur dessutom måste båda flöderna beräknas tilloppsflöde -returflöde = förbrukning. Det finns dock leverantörer men det kostar lite mer när det är för diesel. Vill man bygga ihop en själv från EMCO http://www.emco.nu/shop/diverse.html

/Lars
har du/någon testat flödesmätaren från EMC? Bra?
Är sugen att sätta in en i båten jag köpt. På 2 äldre V8or kan det finnas lite att hämta på förbrukningen genom att köra "rätt". Kan man tänka sig i vart fall.

//Per
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag har inte själv testat flödesmätaren från EMCO men vet att upphovsmannen (Ingemar) är mycket seriös. Jag hjälpte honom lite på traven när han konstuerade och testade sitt instrument.


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Planingströskel fjord 24 W

Inlägg av Nbottning »

Låter bra!
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Skriv svar