Ska skriva köpekontrakt på båt, vad tänka på?

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Ska skriva köpekontrakt på båt, vad tänka på?

Inlägg av jiwisto »

Hej,

Jag ska snart skriva köpekontrakt på en begagnad 21 fots motorbåt från 70-talet som ligger på land sedan 2 år tillbaks, som jag alltså inte ens kunnat provköra innan kontraktsskrivning. Jag har redan betalat 10% i handpenning. Jag föreslog säljaren, en båtfirma som mäklar båten åt ägaren, att jag vill betala 50% vid kontraktsskrivning av resterande summa samt de sista 50% vid leverans av båten när isen släppt 1-2 mån framåt då vi ska hämta den för att köra den hem på sjön själva och först då kan verifiera att båten fungerar som den är utlovad.

Båtfirman svarade mig följande på mitt förslag ang betalning, citat:

"Betalning sker till fullo vid kontraktskrivning hos oss. Jag kan förstå ditt inlägg om du handlar med privatperson, men då har du heller inga garantier för köpet. Nu handlar du via oss/båtfirma och konsumentköpslagen gäller precis som du köper bil eller hus"

Stämmer detta som säljaren säger, måste jag betala allt vid kontraktsskrivning utan att ens kunnat provköra båten? Jag tycker inte detta känns tryggt för mig som köpare då jag inte vet något om hur t.ex motorn låter eller fungerar.

Dessutom undrar jag vad som händer om båtfirman skulle gå i konkurs under tiden som jag väntar på att få min båt sjösatt av firman och den dessutom är fullbetald av mig? Får jag min båt i alla fall eller kan jag bli av med båten till konkursboet och förlora alla mina erlagda pengar?

Till sist, finns det några speciella saker jag bör tänka på som kan påverka båtens hälsa negativt med tanke på att den legat på land sedan 2 år tillbaks?

Mycket tacksam för era svar!
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Ska skriva köpekontrakt på båt, vad tänka på?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Båtar som legat på land en längre tid kan ta skada , framföerallt gäller detta motorn. Har den varit konserverad efter alla konsten regler är det säkert ingen fara men korriosion i motordelar kan komma fort om de inte smörjs. Annat som tar skada är inredning som kan möggla om den inte tvättas och rengörs varje år.
Vad är det för båt och motor?

Köpekontrakt kan se ut på många sätt .
kolla med konsumetntverket vad som gäller vid konkurs , det kan vara riskfyllt att låta båten stanna inom företagets område.
Försöka att betala vid leveransbesiktning. Det är inte långt kvar till sjösättning och de bör kunna vänta tills dess eller ?
Om du ändå betalar se till båten är att försäkrad.
Ett av de bättre kontrakten;
http://www.centica.com/Portals/12/kontrakt.pdf

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar