Fjord 19 Wing HT

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
frankmdk
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 maj 2004, 09:58
Ort: Sweden

Fjord 19 Wing HT

Inlägg av frankmdk »

[:)]Har just köpt en Fjord 19 Wing HT, byggd 1981.
Finns det någon som har information om denna modell, brochurer och dyligt, hitter inget på nätet någonstans.[?]
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag har mailat vad jag har till dig.
Ni andra som har frågor om modeller maila gärna , jag har en hel del material/info tyvärr finns inte plats på hemsidan till allt ännu.

/Lars
MagnusL
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 okt 2003, 00:58
Ort: Sweden

Inlägg av MagnusL »

Hej Frank!

Jag såg bilderna av din fina båt som du lagt opp på Fjordlingforumet, men jag känner inte riktigt igen båttypen. Det är möjligt att det är en Fjord 19, men jag tror inte det är en FjordWing 19 HT du har köpt. FjordWing har ett väldigt speciellt utseende och varken skrov, däck eller överbyggnad stämmer med din båt.

Hoppas det här inte var alltför ledsamma nyheter, din båt ser mycket fin ut så du kommer nog vara glad och nöjd ändå! [:)]

/Magnus L
MagnusL
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 okt 2003, 00:58
Ort: Sweden

Inlägg av MagnusL »

Två bilder på FjordWing 19 HT:
http://kotisivu.mtv3.fi/fjordkerho/19.htm
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Bilderna på Fjordling forumet är ingen båtifrån Fjordfamiljen som jag känner till. Liknar mest/närmast finska Vator 17 HT. Nu har jag lagt in Bilder på Fjord 19 Wing på: tp://www.fjordclub.com/Modeller/Fjord19Wing/gallery.html

/Lars
frankmdk
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 maj 2004, 09:58
Ort: Sweden

Inlägg av frankmdk »

Hej
Fick ett svar från Norge, som meddelar att det inte är en HT men en HC (Half Cabin)
Det är utan tvekan en Fjord 19 Wing HC.

mvh. Frank
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Måste vara någon båt som kom till Fjord genom uppköp ?? Har den möjligen något annat namn/tillverkare fårn början ? Står det Fjord i båten någonstans? Båtnytt har ett test som går att beställa i nummer 8007 FJORD 19 HT, PROV Undrar om den har någon likhet med din båt?

/Lars
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Mer info om denna båt:
Fjord 19 HC skrovet troligen en Selco Selsun:

Selcos båtprogram
Da Selco ble en del av Fjord, hadde de et stort båtprogram. Vi bare nevner Selungen 9', Selteen l2', Selfisk l4', Seltrim l5', Seltroll l5'og Selbas l5'. Dette var åpne båter. Av båter med dekk og skjerm var det Selboy l3', Select l3', Selsport l5', Seltwin l4', Selmaran l4', Selstar l6' og Selstar HT.
Bare av l8-fotere fantes: Selmaster, daycruiser HT, daycruiser de luxe, Selcab Standard og Selcab de luxe. Alle l8-foterne var i både inne-og utenbordsversjoner. Selsun l9' kom i l97l. Av store båter hadde Selco to gamle Ancas-modeller, Sel Queen 24 og Sel Queen 30, samt Selcruiser 27. Disse modellene ble aldri produsert hos Fjord, men ble "arvet" ved overtagelsen og inngikk i salgsprogrammet.
-Det sto i den store utstillingshallen i Grimstad, alt sammen og var ikke lett å bli av med, sier Svenn Ødegaard.

Ovanstående ifrån hemsidan:
http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.n ... t=0,selsun

Bilder :
http://home.online.no/~cepe/fjord/19hc/thumbnails.html

/Lars
Trond J
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 aug 2003, 08:48
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Trond J »

Heisan
Mener og huske at Fjordwing kom i to utgaver det var da HT utgaven og så var det sportutgaven.Er vel sikker på at fjordwing ikke hadde noen half-cabin utgave av 19 foteren.Men som Lars nevner så er alle Fjordboater lagt inn med prduksjonsnr en metallplate og det Norske veritas merke.Alt dette skal være på din båt.Hvis du vil kan du sende meg et bilde så skal jeg skjekke med det jeg har Fjordmatriell fra 78-80.Er nemlig ikke sikker på om Fjordwing var i produksjon etter 1980 heller men det kan jeg finne ut av.
Trond J
Norge
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av cepe »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by frankmdk</i>

Hej
Fick ett svar från Norge, som meddelar att det inte är en HT men en HC (Half Cabin)
Det är utan tvekan en Fjord 19 Wing HC.

mvh. Frank
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det er en <u>Fjord 19 HC</u>, ikke noe "Wing" i modellnavnet. Modellen er basert på et helt annet skrog en FjordWing'ene.
Runar
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2004, 21:54
Ort: Norway

Inlägg av Runar »

Hei!

Enig med Trond. Dette er definitivt en FjordWing 19HT (har samme båt selv). Som Trond nevner kom denne i flere utgaver, - jeg mener den faktisk kom i tre utgaver som; HT, Sport og SuperSport.

Runar

Runar
Runar
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2004, 21:54
Ort: Norway

Inlägg av Runar »

Hei!

Enig med Trond. Dette er definitivt en FjordWing 19HT (har samme båt selv). Som Trond nevner kom denne i flere utgaver, - jeg mener den faktisk kom i tre utgaver som; HT, Sport og SuperSport.

Runar

Runar
frankmdk
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 maj 2004, 09:58
Ort: Sweden

Inlägg av frankmdk »

Jag har under sommern varit i Lysekil och här hos Drevia står en 100% identisk båt med all märkning kvar i orginal, och det är en Fjord 19 HT. (Båten ägs fn. av en tysk, och vill tydligen sälja den)
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av cepe »

Ikke det at jeg vil være påståeling, men: Jeg fant en reklameannonse fra Fjord i Seilas no. 5 1980. Der er hele modellrekken tegnet nederst og nr. 2 fra venstre er Fjord 19 HC, den sammen båten som Frankmdk sendte meg bilde av. Fjord Wing er en annen båt, om enn den også er 19 fot, og Fjord wing gikk ut av produksjon tidlig på 70-tallet.

Fjord Wing 19 HT (1968-70++):
Bild

Fjord 19 HC (1978-80):
Bild


Her er reklamen:

Bild
Skriv svar