Vad har jag köpt?

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Johan E
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 jul 2011, 00:06

Vad har jag köpt?

Inlägg av Johan E »

Hej allihop!

Ny på forumet, och även eventuell Fjordägare.
Eventuell, då säljaren menar att båten heter Fjord 22 eller Fjord 21 rätt och slätt,
ingen modellbeteckning angiven.
Årsmodell ska utsago enligt vara 1966, och det sitter en VP AQ 90 i den med 100 drev.

Har mailat runt lite, och fått veta att ingen känner igen den riktigt, kan det vara en Ancas? Kan det vara en Selco? Eller kanskekanske en tidig Fjord Bermuda?

AQ 90 slutade tillverkas 1963, så antingen sitter det en äldre motor i den än originalmotorn, eller så är hela båten äldre än -66.

Det finns inga emblem whatsoever som avslöjar nåt, och originalpappren verkar ha försvunnit.
Däremot har jag papper på en AQ 115, fast där sitter en AQ 90..


Nåja, jag är nog inte lurad helt, båten är bra, ligger fint i vattnet, och motorn spinner som en klocka, trots sina dryga 45 år på nacken.

Tänkte se om det finns nån kunnig här, eller någon med detektiv-ambitioner som vill hjälpa mig att lösa gåtan om vilken båt jag har,
och kanske ge mer info.

Skulle vara riktigt roligt att kunna ta båten så nära originalskick som möjligt (är nog rätt mycket moddat genom åren)
därför vore det kul att se hur en sån här båt sett ut när den lämnade varvet.

Här är bild på pärlan:

Bild
Johan E
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 jul 2011, 00:06

Re: Vad har jag köpt?

Inlägg av Johan E »

*bump*

Verkligen ingen som vet nåt?
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Re: Vad har jag köpt?

Inlägg av cepe »

Fjord 21 av 1. generasjon (konstruert av Linge). Jeg er litt usikker men lurer på om denne modellen heter Bermuda.

Produsert 1962-ca. 1966

--cepe
Johan E
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 jul 2011, 00:06

Re: Vad har jag köpt?

Inlägg av Johan E »

Tack så mkt! Jo, Fjord Bermuda hade jag hört. Hittar ingen info på Webben om denna modell,
vet du mer?
Skriv svar