Helt dött?

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Helt dött?

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Vad hände nu då?

Det är ju helt dött på vårt forum så fort vi kom in i juli!!!

Sverige vimlar ju av trådlöst internet men här skrivs ju inte ett smack!!??!!

Själva går vi sedan en vecka norrut längs Trollhättekanal till Dalslands Kanal över Vänern tillsammans med goda vänner i en Nimbus och detta med Dalslands Kanal var verkligen höjdare så här långt! Ju längre norrut vi kommit desto ner "exotiskt" har det blivit. Nu sista sju slussarna från Baldersnäs-Bengtsfors var det riktigt mycket trånga grävda och lummiga kanaler med lövskog som hängde över båten och trixigt att manövrera i trånga passager. Detta har verkligen varit en resa med lärdom av manövrering. Många av slussvakterna har kliat sig i huvudet över våra "stora" båtar. Normalt sett ser dom inga båtar större än 8.00x2.75 och här kom vi med 9.85x3.20... blir tight slussar som är 21 m långar där det är grovhuggna och taggiga kanter överallt...
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Helt dött?

Inlägg av Frisken »

Hallå!

Låter ju härligt!

Själv njuter jag med några droppar starkt i glaset och tittar på solnedgången. Första kvällen på vår resa. Ligger i en vik strax utanför mariefred i mälaren.
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Kanske skulle klubben skicka ut ett mail till alla medlemmar och puffa för vårt forum och vår FB-sida?

Jag tror många skulle tycka det lättade upp hösten lite med lite cybersamvaro med andra båttokar?

//per
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Helt dött?

Inlägg av 900 Dolphin »

Ja, det verkar som tio forumskribenter skriver 90% av inläggen...

Själv vart det frostskydd av toa samt koppla loss batteriskorna i helgen efter fulladdning och syramätning. Nästa helg hoppas jag på avtorkning inne med grönsåpa och täckning!

Följer annalkande orkanen i NY på CNN just nu, huga....!!!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Japp, det blåer på sina håll i staterna...

Det kanske finns saker vi kan göra för att få forumet mer aktivt?

En genomgång av uppdelningen där varje modell får en avdelning?
Klistrade trådar om sådant som ofta kommer upp, vinterkonservering, vaxning, olja, osv och att man modererar vid behov?

Jag har själv startat några trådar med fokus på "off topic" vilket kan tyckas konstigt. Men ska man få aktivitet på ett forum är just "pratet" viktigt tror jag. Och med fördel håller man det i rätt trådar.

Vad tror ni kan lyfta forumet?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Helt dött?

Inlägg av 900 Dolphin »

Det kan nog vara ett sätt, mer modelldefinierade avdelningar, för ser jag till mig själv så gillar jag upplägget som till exempel minhembio.com har där avdelningen "TV-apparater" i sin tur har klistrade trådar för olika fabrikat etc.

Hur modellerna skulle vara uppdelade vet jag inte helt säkert, även om det är lätt för vissa "serier" som Weekender, Dolphin, 1001-serien och "34/38/40", men sedan har vi en hel rad enskilda modeller också, men helt klart väl värt att diskutera vidare om!!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Japp och teknik kan delas upp på inom/utom-bordare, drev, övrigt....

Och som jag skrev någon gång, har vi ett mailregister till klubbens medlemmar så kanske vi borde puffa lite för hemsidan och forumet. Givetvis är en förening mer än ett forum, men för de flesta är internetforumet det mest praktiska och ibland enda sättet att "träffa" andra medlemmar.

//Per
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Re: Helt dött?

Inlägg av Hsun »

Njaae.. jag tror inte på att dela upp för mycket efter modell etc.
Då kan det bli mer isolerat, man tittar bara efter sin egen "modell" och bryr sej inte om något annat.
Jag tycker det är kul att läsa om alla som håller på med än det ena än det andra.
Jag är Mc åkare också och är med i den klubben och det som verkligen får igång ett forum även på vintern det är ju alla som man träffar tex vid årsmöte eller andra träffar. Det som man verkligen pioriterar är ju årsträffen som förläggs i olika delar av landet. 2011 var årsträffen i Norge vi fick en medlem där som fixade boende osv. Nu är det ju betydligt billigare att färdas med Mc än med våra båtar. En vinterträff med Fjordklubben förlagd på en findlandsbåt kanske är en början :roll:
/Hsun
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Ja, ett mindre forum kanske behöver mindre uppdelning. Men jag tror det kan vara bra för de som kommer hit mer sällan och söker information att dom lättare kan hitta den och då även tillföra något, istället för att man kommer som ny och upplever att det är svårt att hitta.

Besöker jag ett forum frekvent kollar jag oftast på "nytt sedan sist-funktionen" och scannar således allt iaf.

Det jag upplever är intressantast är projekttrådar och det vore riktigt kul om vi kunde få några att dela med sig av sina projekt i bild och skrift. Själv är jag för ostrukturerad och glömmer alltid fota när jag är mitt uppe i något :-)

//per
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det finns för och nackdelar med att dela upp forumet i fler kategorier.
Forumet som helhet har relativt få inlägg om man sprider ut dessa på fler kategorerier kan det vara svårare att hänga med i forumet. De flesta inläggen behandlar oftast generella frågeställningar som alla medlemmar har nytta av. Och jag tror o te att trafiken ökar om vi delar forumet i fler kategorier. Ni som varit med på det gamla klotterplanket som VIB och båtnytt hade vet också att trafiken av inlägg var väldigt hög då man bara hade två kategorier motor och segelbåt. Men det Är nu snart 10 åren som hemsidan och forumet varit igång och det kanske finns anledning att se över innehållet. Kom med kreatativa förslag så får vi se.... Hemsidan kommer dock att ändra skepnad inom en snar framtid , kanske blir det en trevlig julklapp?

Att antalet inlägg i forumet minskar under vinter månaderna är egentligen inte så konstigt när man tittar på statistiken för besök till hemsidan. De aktivaste månaderna är sommar perioden före och efter semester.

Vad det gäller Finlandstur så har vi från klubben försökt att anordna olika aktiviteter men de har vi oftast fått lägga ned pga bristande intresse. Ö-träffar samlar som mest ca 10-12 båtar vilket även det är lite när vi har över 100 medlemmar

Vi har på förslag att anordna en Söndags brunch i tex Waxholm vad säger ni om det?

Dessutom jobbar vi för fullt på med nästa års båtmässa i Stockholm ,mars 2013. Dels som deltagande i klubbens regi dels som en del av Classic avdelningen. Mer info kommer.

Lars Lundbladh
Ordförande & webmaster
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Ingen kommentar?
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Det kommer, är i "obygden" och jag har lite för tjocka fingrar för att skriva med mobilen!

Återkommer!
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Att dela upp forumet lite mer hjälper ju alla, Om "samma" fråga besvaras i en ny tråd varje gång samlas inte kunskapen som om man försöker få in samma frågeställningar på ett ställe.
Man kan även få effekten att man inte "orkar" svara då man vet att frågan redan besvarats. Men det handlar även om moderering, att man flyttar frågor till rätt trådar och på så sätt bygger en mer samlad kunskapsbank.

Sen är det viktigt att inte kväva viljan att skriva inlägg och ställa frågor, det ska uppmuntras och som jag skrivit tidigtm att surra lite strunt kan vara nog så viktigt!

Vad gäller träffar i verkliga livet så är det för min del svårt och kanske därför är jag intressrad av ett mer aktivt internetforum.

Dock besöker jag båtmässan, vilket säkert andra medlemmar utanför "stan" också gör. Därför kunde man ju tänka sig att göra något i samband med mässan, träffas över en öl eller dylikt någon av kvällarna?

På nya hemsidan tycker jag vi borde jobba för en bättre "modellguide". Samla in mer bilder på medlemmars båtar osv. Sen kan man kika lite på Coronettklubbens sida, vill minnas att dom har en funktion där medlemmar kan skriva om sina båtar i själva modellguiden. Ska kolla och återkomma på den.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Hej!

Som helt ny på detta forum vill jag inte komma med en massa förslag eller tankar på förändringar, dessutom är jag inte fjordägare så jag känner mig lite som en inkräktare och ämnar därför hålla ganska låg profil.

De flesta båtforum är ju mycket säsongspåverkade vilket är ganska förståeligt. Många båtägare släpper sin båt både praktiskt och mentalt när täckställning och presenningen väl sitter där den ska och det är inte förrän vårvärmen och ljuset kommer tillbaka som båten åter kommer in i medvetandet. Sen är vi några som har båten i tankarna året om och vi kan lätt bli lite frustrerade över att vara så "ensamma" på forumen under vintermånaderna.

Jag tillhör kategorin som alltid har projekt för båten, både mentalt och praktiskt, och jag ser alltid till att ta med mig grejer hem som jag vill fixa med under vintern. I år ska en mängd trädetaljer bli i nyskick och jag ska ge mig på en fullständig renovering av powertrimkolvarna till mitt drev. Vi ska också försöka oss på att sy upp ett nytt kapell vilket vi aldrig gjort tidigare. Jag ska även fortsätta min teoretiska utveckling av elsystemet eftersom jag rivit ur allt gammalt ur båten.

För mig är alltid dagen då Praktiskt Båtägande dimper ned i brevlådan en högtidsdag! Den bidrar verkligen med uppslag och drömmar om framtida projekt. Just nu läser jag alla drevskolor (från gamla nummer) och följer den pågående serien om elsystemet med stort intresse!

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Trevligt att du läser drevskolan som jag skrev i PB för några år sedan. Är det något du undrar över får du gärna göra ett inlägg eller skickat ett mail till mig.
Om du har Volvo's powertrimkolvar av den gamla modellen med rektangulära gavlar bör du kolla extra noga så att de inte korroderat sönder vilket är mycket vanligt. Oftast går det då bara att byta till Volvo's nya modell.

Detta forum har begränsningar för icke medlemmar bland annat är inte alla kategorerier öppna för alla. Detta eftersom forumet och hemsidan i första hand är till för våra medlemmar då forumet och hemsidan finansieras av medlemsavgifter.

Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar