Förlorat styrförmågan på VP 280 drev

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Förlorat styrförmågan på VP 280 drev

Inlägg av jiwisto »

Hej,

I går förlorade vi plötsligt styrförmågan på vår Fjord 21 Holliday med tillhörande VP 280 drev under säsongens första båttur, det blev bogsering till hamn :( . Ratten, vajrar, och även styrstag/styrarm (eller vad det nu heter som är kopplad till armen på drevet inombords) fungerar som de skall, men drev utvändigt står helt still. När jag vrider på ratten så är det alltså ett stag som förs fram & tillbaks i sidled mellan V8:an och akterväggen, och det staget är i sin tur fäst i ett nytt stag som går rakt bakåt in i akterväggen och in i toppen på 280-drevet (ser det ut som i alla fall). Trots att alla delar inombords rör sig som förväntat och att hela styrfunktionen ser komplett ut inombords så rör sig inte drevet ett enda dugg? Vi har även lyft upp båten på land och tittat ordenligt på utsidan, och vi kan inte så några som helst yttre skador på drevet.

1. Vad det är som kan ha hänt?
2. Är det svårt att skruva loss och lyfta ner drevet från båten, vågar man man göra sånt själv tror ni?
3. Vart kan jag vända mig för rådfrågning av proffs när det gäller VP 280 drev?


Jag har funderar på om det kan vara "splinsch" på genomgående axel mellan yttre drev och innre styrstag kanske är helt slut eller om någon bult gått sönder?

Alla tips mottages tacksamt
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Förlorat styrförmågan på VP 280 drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det är splines i kopplingen mellan den inre styrarmen och den yttre styrgaffeln ner mot styrhjälmen "mössan"
Går det lätt att vrida på drevet och styrgaffeln följer med kan axeln gått av eller så är splinesen runda.
Se sprängskiss:
http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... View=17953

Jag har eventuellt delar till detta och jobbar även proffesionellt deltid med drev , var ligger båten ?

Maila mig lars.lundbladh@fjordclub.com eller info@drevservice.se

Är man ovan vid att ta ner drev köper man lämpligen Volvo pentas Görde det själv hanbok för Aquamatic där står det mesta.

Volvo penta Gör det själv:
http://www.volvopenta.com/volvopenta/se ... books.aspx

MVH
Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar