V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av jiwisto »

Hej,

Jag har upptäckt en konstig sak med motorn i min nya båt (Fjord 21 Holiday) när jag ligger i marschfart på ca 21 knop på ca 3.100 varv. Om jag ökar gasen upp till 4.000 varv upp till 30 knop så går det bra, men om jag därifrån gasar ännu mer så hörs ett "bröl" från V8:an, ett riktigt högt insugningsljud från motorn hörs alltså samtidigt som motorn direkt tappar all dragkraft och jag måste kontra med att omgående slå av på gasen för att inte flyga fram i framrutan. Om en motor nått sitt maxvarv ska väl resultatet endast bli att varvet inte ökar mer men att motorn fortfarande drar? Inte ska den väl tappa all kraft? Jag får för mig, baserat på att det är en Goodwrench 350 5.7 L V:8a med 4-ports förgasare, att detta brölet & problemet kan bero på de 2 extra portarna i förgasarn...d.v.s när de öppnas så klarar inte motorn av att gå rent eller nåt? Eller har dessa extra portar redan öppnats för länge sen, och problemet redan ligger nån annanstans?

Vad kan detta bero på tror ni? Kan det vara så enkelt som en justering eller kallibrering av förgasarn?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Vad är det för förgasare?
Minskar eller ökar varvtalet?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av jiwisto »

Vet inte vad det är för modell på förgasarn, men varvet minskar ner tills motorn dör...om jag inte släpper av på gasen omedelbart. Det är exakt samma fenomen som när man gasade full gas på moppen i ungdommen och man hade vridit fel på förgasarskruven så den fick för mycket eller för lite bränsle & luft, det bara brölade till så tappade motorn all ktaft & varv...
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av jiwisto »

Här är en bild på min förgasare:

Bild

Hoppas du kan identifiera modellen, vore kul och veta det :D
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det ser definitivt ut som en Rochester Quadrajet.

Troliga orsaker/problem:
* Förgasaren
* Bränsletillförsel (tex. filter eller bränslepump)
* Tändningen ( Tändspole/fördelaren ser lite underlig ut , kan det vara den som är felet. Dvs tändningen lägger av vid högre varv. Kan man gasa upp motorn utan last ?) Har varit med om liknande fel pga. tändningen.

Lyft gärna på flamskyddet och ta en bild . På sidan av förgasaren står ett nummer instämplat vore bra att få det för vidare identifiering.
quadra.jpg
quadra.jpg (50.16 KiB) Visad 8205 gånger
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av jiwisto »

Lars Lundbladh skrev:Hej!

Det ser definitivt ut som en Rochester Quadrajet.

På sidan av förgasaren står ett nummer instämplat vore bra att få det för vidare identifiering.
Helt korrekt Lars, det är en Rochester Quadrajet. Det instämplade nummret är:

17059504
2808 CCC

Vad får du ut av det tro undrar jag nyfiket?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Förgasaren är "hyggligt" rätt modell troligen en bilförgasare men den bör fungera till din motor.

Fabrikat & Årsmodell Chevrolet, 1979
Motorstorlek/Antal cylindrar 350/8
Förgasarnummer 17059504

Har du hittat orsaken till felet ännu ?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
jiwisto
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 mar 2011, 01:43
Ort: Vendelsö
Kontakt:

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av jiwisto »

Nej, har inte hittat felet ännu tyvärr. Ringde till CarbGuy i Älvsjö i går och dom kan inte hjälpa mig då de säger att jag inte har någon Marin-förgasare, och dessutom har dom inte heller någon Marin-förgasare på lager att sälja till mig. Så du har rätt, jag har en bilförgasare, som jag inte hittat någon som kan renovera eller justera åt mig ännu.

Frågor:
1. Vad är egentligen skillnaden på en Marin- och Bilförgasare egentligen?
2. Vad är det jag förlorar då jag nu verkar ha just en Bilförgasare?
3. Måste jag byta til Marinförgasare egentligen, som CarbGuy i Älvsjö påstod?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Carbguy har koll på vad som satt som original på din motorapplikation. Huruvida man inte kan ha en annan förgasare har de inte helt övertygat mig om.
Att få bästa möjliga bränsle ekonomi kräver en förgasare som är helt rätt bestyckad. Men det finns ersättningsförgasare till Rochester tex. Edelbrock.

Jag köpte en renoverad förgasare från USA I5auto , fungerade bra men tyvärr drar den ca 0,4 l mer/M vilket är för mycket.

Skillnaden mellan marin och bil är inte stor men marin förgasaren är optimerad för marinbruk antagligen högre vridmoment och bättre ekonmi vid hård belastning. Tror dock inte att problemet finns där dvs. vilken förgasare bil eller marin du har monterad. Felet är något annat men kan mycket väl ha med förgasaren att göra.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Sven-Åke Lindström
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2011, 20:55

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av Sven-Åke Lindström »

En bilförgasare med bilbestyckning fungerar dåligt på en båtmotor. Båtmotorn kräver fetare blandning då det går i uppförsbacke hela tiden. Bilförgasaren är troligtvis bestyckad för snålast möjliga drift.

Det du beskriver låter som att den leanar (får för lite bränsle) ut när sekundärportarna öppnas.
Tigern
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 jun 2008, 07:47

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av Tigern »

Hej! om man surfar runt lite så kan man hitta nedan utlåtande, så den beter sig nog som den är konstruerad.

The Quadrajet is a very wonderful carburetor. From the factory brand new, all one hundred and twenty million that we ever made had the following problems: They all had hesitations and flat spot on acceleration, a big bog on hard acceleration and hard starting when hot. Pony re-engineers the carburetors internally to take care of all these symptoms, and they run wonderfully when we get done. One note about an air valve secondary carburetor of which the Q- Jet is one, while we eliminate the bog on hard acceleration, the transfer of power when accelerating hard will still be a jerk when the secondaries open, not a smooth transition of power as a Holley Vacuum Secondary carburetor or as an Autolite 4100 performs.

Mvh. Anders
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Helt riktigt finns ett litet tapp på accelarationen när andra steget öppnar. Men inget jätte "bröl" och gasar man förståndigt märks det knappt.
Qudrajet är en av de mest bränsleekonomiska förgasarna , många anser att en väljusterad Qudrajet är den bästa :

The QJet is a large 4 barrel carburetor that has a small primary side for fuel economy and good emissions and a large secondary side for good performance. QJets have a maximum airflow of from 750-800 cfm. Because the secondary side of the Qjet opens according to the airflow requirements of the engine, the same basic carburetor size can be used on a large range of engine sizes. The basic 750 cfm QJet casting is used from 231 CID to over 400 CID - the big secondary air valves open only as the engine breathes. For example, on a mild 350 Chevy the air valve will never open all the way - because the motor can't use more than 600 cfm or so.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Sven-Åke Lindström
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2011, 20:55

Re: V8:an brölar till på full gas och tappar kraft?

Inlägg av Sven-Åke Lindström »

Jag har själv bytt ut min Rockorkester mot en Edelbrock 1409 marin förgasare (även insuget byttes). Då jag "bara" har en v6:a så bestyckade jag om den, finns en färdig sats för detta. Men inte blev det bra. Blev en lean spot när axpumpens extra bränsle tog slut motorn nästan tvärdog vid gaspådrag med ett vansinnesbröl som följd.

Efter mycket efterforskande så är det antagligen så att bestyckningsatsen till V6 är för bil. Så jag satt tillbaka nålarna för V8 som var orginalbestyckningen för primärportarna och även starkare fjädrar för nålarna vilket gör att dessa åker upp snabbare vid gaspådrag, vilket ger mer soppa tidigare. Nu försvann rycket och motorn svarar på gasen utan tvekan.

Det jag vill säga med detta är att en bilbestyckad förgasare kan ge lean spots vid gaspådrag när den monteras orörd på en marinmotor. Vill också säga att Edelbrocks förgasare är väldigt lätta att meka med och ställa in till skillnad mot Rochester.
Skriv svar