Märkbar skillnad; mycket flagnande färg/nedslipad botten?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Märkbar skillnad; mycket flagnande färg/nedslipad botten?

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Många har ju både 15, 20 och 30 års bottenfärg på sina äldre Fjord vid det här laget.

Hur ser er erfarenhet ut; blir det stor skillnad efter att ha slipat ner all färg och gjort ett gott jobb med tunn hård färg jämfört med fart och lättplanande förmåga med all den gamla färgen kvar?

Skriv gärna vilken modell, motor och ifall ni kör med polerande eller hård färg!!!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Lars Lundbladh
Inlägg: 1520
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Märkbar skillnad; mycket flagnande färg/nedslipad botten

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Ja tro mig kunna säga att det spelar viss roll, någon knop kan det säkert göra om botten är ojämn.

Jag har epoxy behandlat min botten (Fjord 815) och målat med självpolerande färg , gjorde för många åtgärder samtidigt för att kunna särskilja om det blev någon stor förändring kanske 1-2 knop på topp.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Märkbar skillnad; mycket flagnande färg/nedslipad botten

Inlägg av 900 Dolphin »

Jag har slipat ca 8 timmar nu (Excenterslip & 50-papper) och har snart gjort 50% av babordssidan.

Det är tjock och flagnande hård färg på någon ljusgrön epoxigrund innan jag kommer ner till gelcoaten.

Planen är att lägga på ett lagom antal lager VC TAR2 och sedan två lager VC17m.

Hoppas detta ger skillnad... oavsett får jag ju gjort ett "måste jobb" som ändå måste göras förr eller senare.

Någon som har tips om hur man gör inuti bogpropellertunneln..? Inte lätt att skrapa eller köra med maskin där! Kanske inte behöver bry mig om den alls?

Kan jag köra VC TAR2 och VC17m på trimplanen?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Claas
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:13

Re: Märkbar skillnad; mycket flagnande färg/nedslipad botten

Inlägg av Claas »

Hej 900 Dolphin

Hoppas din botten klara sig bättre än på min Ancas Queen som jag gjorde så med.
Varje höst var skrovet precis fullt med havstulpaner och 10 knop långsammare.
Båten låg i Kagebo söder om Valdersmarsvik.

Christer
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Märkbar skillnad; mycket flagnande färg/nedslipad botten

Inlägg av 900 Dolphin »

Ja det får man ju hoppas! Vi använde årets version av VC17m som är samma som den tyska förutom agriol som är livsfarligt för vår blåstång men som eliminerar det gröna "slemmet".
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Märkbar skillnad; mycket flagnande färg/nedslipad botten

Inlägg av 900 Dolphin »

Irgarol heter det tydligen...
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Claas
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:13

Re: Märkbar skillnad; mycket flagnande färg/nedslipad botten

Inlägg av Claas »

Märkte du någon skillnad med den nya botten färgen.
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Märkbar skillnad; mycket flagnande färg/nedslipad botten

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Förra året kunde vi inte plana med våra A5-propellrar utan bytte till A4:or. Det gav 24 knop på topp i början av säsongen men bara drygt 21 knop när vi var framme i augusti. Nu provade vi att sätta på A5:orna vid sjösättning och med ganska välpackad båt nådde vi 27,7 knop vid sjösättning med full dieseltank.

Efter ungefär halva sommaren tog vi upp båten för inspektion, inte en havstulpan någonstans, viss tendens till slem kunde anas när jag kände på botten. Nu i augusti gjorde vi ett maxtest när vi hade båten fulltankad och samtidigt helt fullpackad med semesterpackning och nådde 24,8 knop med tre man ombord vilket jag tycker är ganska motsvarande vårens test med tanke på semesterpackningen som var ganska diger.

Kommer att ta upp hyfsat tidigt i höst så jag åtekommer när jag ser hur botten ser ut vid upptagning.

För oss var den stora skillnaden att bottenarbetet gjorde skillnaden att rätt propellrar fungerar på vår båt/motor-kombination!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Skriv svar