Läckagetråden på 900/975 Dolphin

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Läckagetråden på 900/975 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Tänkte skapa den här tråden för antingen har eller kommer man få läckage och då kan vi med fördel dra lärdom av varandras erfarenheter!

Själv är mitt bidrag att ta hjälp av glasmästare ifall rutorna börjar läcka IFALL alla rutramars skruvar är på plats och hårt dragna. Vi gav bara 1300:- för en översyn där två rutor behövdes åtgärdas vilket jag tyckte var väl värt investeringen!

Ett annat tips är just skruvarna till rutorna där Hjertmans har en dimension som är helt 100!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Läckagetråden på 900/975 Dolphin

Inlägg av Frisken »

Jag lyckades få min ruta tät tillslut. Peppar peppar..

Nu har jag märkt att det kommer vatten mellan targan och skrovet. Såg att tätningen därimellan var lite risig. Så jag ska prova att täta om den.
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Läckagetråden på 900/975 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

En annan källa till irriterande läckage är originalinfästningen på 900:ans badplattform.

Den sitter från fabrik med plåtskruv både längs skrovsidorna och mot akterspegeln. Tidens tand gör att belastningen på badplattformen både av personer som använder den såväl som när man har ankarspel som inte har mjuk inbromsning leder till att plåtskruvarna successivt gör hålen i plasten allt större och större. Tillslut glappar det rejält och då kommer det in vatten i facken i motorrummet vid kraftiga girar!

Byte till M10 är inte ett stort jobb men ger ett riktigt gott resultat!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Claas
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:13

Re: Läckagetråden på 900/975 Dolphin

Inlägg av Claas »

Hej
När du bytte skruvarna till badplattformen demonterade du bort platt formen eller bara borra upp större hål.
På sidorna är det svårt att borra utan att ta bort plattformen?

MHV Christer
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Läckagetråden på 900/975 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Lite klurigt men jag skruvade först ut en befintlig skruv, sedan tryckte jag i en spik så att jag inifrån motorrummet kunde känna var hålet var utan att behöva riva bort all isolering. Där snittade jag ett hål i isoleringen och borrade upp för M10 inifrån. Sedan rejält med sika och dit med bult bricka och låsmutter.
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Claas
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:13

Re: Läckagetråden på 900/975 Dolphin

Inlägg av Claas »

Om man skulle få försig att ta bort badplattformen hur sitter den fast mer än med skruvarna.
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Läckagetråden på 900/975 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Du har två stag i aktern och sedan kan man väl förvänta sig att de lagt sika emellan, men några fler infästningar känner jag inte till.
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Skriv svar