motorfaste for aktersnurra pa Fjord Dolphin 900

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
silfverskiold
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jun 2012, 07:53

motorfaste for aktersnurra pa Fjord Dolphin 900

Inlägg av silfverskiold »

Har i våras köpt en Fjord Dolphin 900 -89 med enkel montage.
Skulle vilja ha en 4-5 hk utombordare pa ett fäste pa akterspegel som reservmotor vid ev motorhaveri och till en gummibåt.
Pga av den "indragna" och "negativa" vinkeln pa akterspegeln verkar det inte enkelt att montera ett fäste i lämplig position.
Dessutom verkar det som om man maste ta upp ett hål i bad bryggan for att kunna sänka ner riggen i vattnet vid andvändning.
Gummibåten skulle jag vilja "hänga upp" på badbryggan kant med "Snap davits" typ av gång-järns fästen och då kan jag inte andvända ett fäste monterat pa kanten av badbryggan.
Det hela later kanske lite komplicerat men skulle gjärna höra om det finns någon annan som haft/löst detta problem.
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: motorfaste for aktersnurra pa Fjord Dolphin 900

Inlägg av fjordis »

Hej,
vi har en Fjord 900 1990 med en VP D-6/370 och jag har funderat på samma saker.
Jag har en 2 m lång liten gummibåt men har inte ännu kommit på hur jag skall placera den på akterdäck, så att den inte skulle blokera hela badbryggan, som ofta behövs då man lägger till eller simmar etc. Jag har även ett Winschmatic-ankarspel på babordsida av badbryggan som ju också behöver lite utrymme.
I ca 1.5 m dävertar skulle ju gummijollen hänga bakombadbryggan men samtidigt göra det betydligt svårare att lägga till i trånga hamnar.
Jag funderade även på att lägga gummijollen upp och ner på framdäck, men konstaterade att den skymmer utsikten fastän den inte är hög.
Placering av möjlig aktersnurra är sedan ett annat problem. Men om man ej har någon jolle eller ankarspel på badbryggan, så torde nog ett motorfäste rymmas. Det borde dock placeras så nära mittlinjen som möjligt för att båten skall gå rakt framåt. I rätt så lugnt väder så torde nog en 4-5 hp motor fungera,
bättre en ingenting i alla fall, för med den lagstadgade lilla paddeln gör man ej så mycket.

Gott Nytt År, Fjordis
Skriv svar