Dålig fart - tulpaner på propeller?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av BJohan »

Hej
Jag har en Fjord 21 Weekender med V8. Jag har endast haft den i sjön en sommar. Den gjorde 25-30 knop i början av sommaren. Efter att ha legat still i vattnet i två månader gjorde vi en sista tur i oktober. Den gjorde då bara 7-8 knop och ville inte varva upp. När vi tog upp båten var det enormt med tulpaner på drev och propeller (duoprop), men ingen beväxning alls på skrovet. Kan det vara tulpanerna på propellern som var orsaken eller kan man anta att det är något fel på motorn?

Ett kompressionsprov gjordes på motorn på våren och då var den låg, ca 7 men jämn på alla cylindrar. Motorn lär ha blivit utbytt till Cheva V8 någon gång på 90-talet. Förgasaren är ny, Edelbrock.
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Nbottning »

Låter tyvärr som att du har motorproblem. Vet inte vad kompressionstrycket skall vara i en V8, men 7 låter spontant för lågt.

En 21a ska upp i plan med en frisk V8 även med tullpaner och gröngräs under är min uppfattning.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1506
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hejm

Beväxning på propeller och drev kan medföra sämre prestanda.
Om kompressionstrycket mättes till 7kg vid varm motor är detta väldigt lågt, normalt skall kompressionen ligga på 10-11 kg.
Kontriollera att förgasarens båda steg rör sig lätt och att Edelbrock förgasaren kan öppna anadra steget.

Motorbyte:
Är det en 305cui motor? Volvo beteckning AQ200. Det billigaste alternativet är att byta den mot ett longblock eller service motor helst då 350 cui den ger 260 hk istället för de ganska trötta 200hk.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av BJohan »

Hej Lars,

Jag vet inte vad det är för motor. Det är en svart V8, men inte Volvo Penta.

Jag förstår att 7 i kompression är lågt. Det är kanske kombinationen svag motor och beväxning på propellern som givit det akuta fartproblemet? Vi körde ju ändå hela sommaren och den gjorde 25-30 knop även om den var lite trög att komma upp i planing. Har du någon aning om kostnaden för att byta motor?
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Cruiser27 »

Hej BJohan,

Jag tänker inte djupdyka i problemet med din motor, för dålig kunskap, men det låter som om du har antingen ett Mercruiser eller OMC block. Vill du gå hela vägen och byta till bra beg. V8 så räkna med ca 40-50 000 kr, men det finns prutmån på bensin-V8:or idag. Jag menar då en helt bestyckad motor med förgasare, tändsystem, generator, startmotor, ev. färskvattenkylning osv. Naturligtvis billigare om du bara köper block, med eller utan toppar, och monterar över det du har på din nuvarande. Så såg prisbilden ut förra året när jag var i din situation, förmodligen är det gynnsammare i år. Kolla på Blocket.
Kraftigt bevuxen propeller kan minska effekten med 80-85%, om dessutom drevet var rejält bevuxet så har du haft en bra bromseffekt där också. Polera dina skruvar tills du kan spegla dig i dom före sjösättning och se till att du drar runt dom på tomgång så ofta som möjligt (om du blir liggande vid bryggan länge) när larverna är som aktivast från mitten juli-början augusti, men det varierar längs kusterna. Sök info om det på nätet. Jag klarade mig med 2(!) tulpaner alldeles vid axelhylsan och inget annat under förra säsongen med ovanstående "tricks".

MVH, Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Nbottning »

http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... ca=1_9&w=3

Här kan man köpa i stort sett kmpl. motor för 65K
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Cruiser27 »

Låter som ett klipp! Hade den funnits förra året hade jag nog fortfarande tankat bensin.
Selcruiser 27 med Hyundai S250
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av BJohan »

Nästan ironiskt att ett en motor för 65 kkr betraktas som ett klipp. Sedan tillkommer väl montaget? Båten kostade 110 kkr våren 2011. Jag får ju aldrig igen pengarna för en ny motor. Nästan så att man kan överväga att slumpa bort båten för 45 kkr och slippa besväret med att byta motor.

Ja, det är ju frågan, bensin eller diesel? Båten drar ju 2 liter bensin per distans. En diesel är väl snålare fast dyrare i inköp? Kan man anta att en ny bensin v8 är snålare än den jag har? Är det inte insprutning som gäller numera?
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av BJohan »

Nbottning skrev:http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... ca=1_9&w=3

Här kan man köpa i stort sett kmpl. motor för 65K
Jag snackade med Performance Marine, och det verkar vara bra grejor. Motorn är helt komplett med generator, knän, sötvattenskylning, förgasare, startmotor. Den är bara att lyfta i, ska passa direkt. Att den är komplett gör ju att det är ganska lite arbete med att montera motorn. Han trodde att det skulle ta en dag att ta ur den gamla motorn och sätta i den nya. Om jag nu ska byta motor är det nog prisvärt. Jag kanske kan få en slant för den gamla också?
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Cruiser27 »

BJohan skrev:Nästan ironiskt att ett en motor för 65 kkr betraktas som ett klipp. Sedan tillkommer väl montaget? Båten kostade 110 kkr våren 2011. Jag får ju aldrig igen pengarna för en ny motor. Nästan så att man kan överväga att slumpa bort båten för 45 kkr och slippa besväret med att byta motor.

Ja, det är ju frågan, bensin eller diesel? Båten drar ju 2 liter bensin per distans. En diesel är väl snålare fast dyrare i inköp? Kan man anta att en ny bensin v8 är snålare än den jag har? Är det inte insprutning som gäller numera?
Ber om ursäkt om det lät ironiskt, men det är faktiskt det billigaste V8-alternativ, sprillans nytt, som jag hört talas om. Den är garanterat snålare än den du har som förmodligen bara slukar massor med bränsle utan att leverera kraft p gr av det dåliga kompet. Och nej, du får aldrig igen pengarna du lägger på en ny motor, men om vi antar att du nu behåller båten i kanske 5 säsonger till och håller den i bra skick, kanske uppgraderar och smårenoverar, så är din motor fortfarande "ny" när du säljer och du får kanske bättre än 110 med rätt köpare. Och nöjet att få köra in en helt ny V8 som kommer att få din båt att kännas som ny den med. Jag fattar inte riktigt hur du kan tappa mer än 20kn, trots tulpaner...försökte du varva upp motorn i friläge? Om du har lika mycket tulpaner i avgas-och kylvatten utblåset/blåsen så har du problemet med trögheten där. Det har du ju möjlighet att kolla visuellt nu när båten ligger på land.

Mvh, Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Nbottning »

Jag har kollat runt lite och fått input på Performance Marine och enligt det jag fått veta är dom/han tillförlitliga.

Finns en annan kille, eller dom är två som jag kan gå i god för som levererar liknande paket. Jag väntar en offert av dom på en liknande motor.
Kontaktuppgifter på dom är:
http://www.northoffshore.com/engineering_kontakt.htm
Han som har den firman, Jonas, är även en av de som driver www.boatlife.se där kallar han sig 38KV.

Jag kollar dessa motorer då min bror ska ha en ny "mindre" V8 till en 23 fots Horisont.


Att lägga ut 65K plus några dagars arbete, kanske leja en traktor att lyfta och i värsta fall någon motorkunnig att koppla ihop lite pryttlar, kan visst kännas mycket.
Men att sälja båten trasig för att börja om med en gammal båt med gammal motor är nog inget billigare alternativ. I så fall ska man ju ut med mer pengar i alla fall för att få en med nyare motor.
Så trivs man med båten så får man väl slå ut kostnaden över tid och njuta av sin investering. Men sådant kan man stöta och blöta länge med sig själv :)
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Nbottning »

Man kan även ta hem en motor från USA. hörde nyss ett exempel där man tagit hem ett longblock och det landade på ca 40000:- hem till dörren.
Men då ska man ju flytta kringutrustning eller köpa till det, om man köper förgasare, tändning, generator, limpor nytt hos tex. Hansen racing så skulle jag tro att man landar där kring 65K.


Här är en firma jag vet skickar till sve.
http://www.michiganmotorz.com/complete- ... p-116.html
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av BJohan »

Jag har nu fått ett pris på 60 kkr för en 260 hk longblock levererad från Performance marin i Västerås till marinan i Vaxholm som byter ut motorn för 8 kkr. Totalt 68 kkr färdig på plats i båten. Det lutar åt att det blir så.

Är det något annat man ska passa på att göra när man har lyft ur den gamla motorn?
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Cruiser27 »

Skulle vilja säga grattis, men det kanske låter lite lite väl hurtigt. Det är aldrig kul att stå inför ett påtvingat motorbyte, begagnat vet du aldrig vad du får eller när den ska rasa, ny kostar halva båten. Men jag tror ändå att du gör en bra deal. Hoppas du får samma upplevelse och kick-känsla som jag fick förra året, mitt byte gick på 240.000 med ombyggnad och installation och jag får leva plågsamt snålt i ett par år, men jag har inte ångrat mig ett ögonblick. Kolla elanslutningar och allt du kommer åt när motorrummet är tomt, du får inte den chansen varje år. Och fräscha upp motorrummet om det behövs, det är en njutning att glo ner i ett rent motorutrymme. Om det är så att Performance inte tar din gamla motor så har du i alla fall lite pengar att hämta i delar från den, jag skramlade ihop 12000 på min gamla sunkiga Cheva Van motor. Lycka till BJohan.

/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Lars Lundbladh
Inlägg: 1506
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Tyvärr drar alltför ofast ett motorbyte med sig en hel del annat. Vatten i akterspegelns plyfa skiva är mer en regel än ett undantag. Men någon gång måste även detta åtgärdas.
Om du har en äldre V8/350/SB motorinstallation måste du kontrollera svänghjulsdiameter du kan inte montera alla motorer mot det lilla svänghjulet (modeller före 1986) då stämmer inte strut och bockhorn.
Kolla även med några andra motorleverantörer tex:
http://www.hansenkatalogen.se/
http://www.ancoramarin.se/
http://www.usaonline.se/

Vissa ger Fjordklubbsrabatt.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar